Η Άγκυρα επέκτεινα το ναυτιλιακό εμπάργκο κατά της Λευκωσίας, με αποτέλεσμα να έχει ξεσπάσει νέα διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών.
«Από το 1987, η κυβέρνηση της Άγκυρας έχει απαγορεύσει στα πλοία με κυπριακή σημαία να ελλιμενίζονται σε τουρκικά λιμάνια. Ωστόσο, η Τουρκία επέκτεινε προσφάτως το εμπάργκο και για τα πλοία υπό κυπριακή διαχείριση», εξηγεί το περιοδικό Stern. «Η κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία έχει υποστεί σημαντικές απώλειες από το τουρκικό εμπάργκο διαχρονικά […] και υπάρχει μεγάλη οργή στην Κύπρο λόγω αυτού».
Παραλλήλως, ένας Κύπριος και ένας Τούρκος υποψήφιος είναι μεταξύ αυτών που διεκδικούν το χρίσμα του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Ομίλου (IMO). «Σε αυτή τη συγκυρία, ο στενότερος σύμμαχος της Κύπρου, η Ελλάδα, θέλει να υποστηρίξει την Κύπρο στην υποψηφιότητά της για επανεκλογή στην κατηγορία Γ του Συμβουλίου του ΙΜΟ, όμως την ίδια στιγμή θέλει επίσης να υποστηρίξει την Τουρκία – για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού. Σε αντίθεση με τη Λευκωσία, η Αθήνα και η Άγκυρα βρίσκονται σήμερα σε μια απροσδόκητη πορεία συμφιλίωσης.
Ο καταστροφικός σεισμός στην Τουρκία έφερε μια ξαφνική μεταστροφή στις σχέσεις μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών. Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που έστειλε διασώστες και δεκάδες τόνους βοήθειας στην περιοχή της κρίσης – η Τουρκία, από την άλλη πλευρά, απέρριψε την προσφορά βοήθειας της Κύπρου – και τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης άλλαξαν στάση: η Ελλάδα ξαφνικά δεν ήταν πλέον εχθρός, αλλά φίλος. Έκτοτε, οι Τούρκοι υπουργοί υποδέχονται θερμά τους Έλληνες ομολόγους τους και ξαφνικά μιλούν για “πολύ καλές σχέσεις”. Έτσι, τα σημάδια είναι καλά, αλλά μένει να δούμε αν οι σημερινές θετικές σχέσεις συνεχιστούν και μετά τις εκλογές, που πρόκειται να λάβουν χώρα και στις δύο χώρες τον Μάιο».
Το γερμανικό περιοδικό εκτιμά τέλος πως «μια βελτίωση των σχέσεων μεταξύ Άγκυρας και Λευκωσίας φαίνεται να είναι ακόμη δύσκολα επιτεύξιμη. […] Επιπλέον, η Τουρκία προφανώς ενοχλείται από την επέκταση της ισχύος της Κύπρου, ενώ το κοινό σχέδιο της Κύπρου με την Ελλάδα και το Ισραήλ για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed αποτελεί μάλλον αγκάθι για την Άγκυρα, η οποία διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στη Μεσόγειο. Και, λόγω όλων αυτών, φαίνεται πως δεν θα βρεθεί σύντομα λύση στη θαλάσσια διαμάχη».
Πηγή: Deutsche Welle