Στις «απογοητεύσεις της μεταπολεμικής συμφιλίωσης Γαλλίας και Γερμανίας» αναφέρεται ο πρώην πρέσβης της Γαλλίας στην Κίνα και τη Γερμανία Κλοντ Μαρτέν σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα Le Figaro με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του « Όταν σκέφτομαι τη Γερμανία τη νύχτα»
«Φωνή που δεν ακούστηκε»
O Μαρτέν υποστηρίζει ότι το γαλλογερμανικό ζευγάρι επί της ουσίας δεν υπήρξε ποτέ. Εκτιμά ότι η περίφημη Συνθήκη των Ηλυσίων θα μπορούσε να είναι η υπόσχεση ενός φιλόδοξου ευρωπαϊκού σχεδίου, αλλά, όπως σημειώνει, η διεύρυνση της ΕΕ, οι εθνικοί εγωισμοί και πρόσφατα, η ενίσχυση του ΝΑΤΟ μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία «δεν βοήθησαν».
Θεωρεί ότι οι δύο χώρες έδωσαν στην Ευρώπη μια φωνή, την οποία όμως δεν κατάφεραν να κάνουν να ακουστεί, εξαιτίας της ευθυγράμμισης της πλειοψηφίας των Ευρωπαίων πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Εκτιμά ότι το μέλλον του γαλλογερμανικού tandem, αν αυτό υπάρχει, είναι αναμφίβολα στην ανάκαμψη της γαλλογερμανικής συνεργασίας και υποστηρίζει ότι μια πραγματική κοινή εξωτερική πολιτική θα προκύψει μόνο από την αποφασιστική βούληση της Γαλλίας και της Γερμανίας. Τονίζει πως προϋπόθεση θα ήταν οι ηγέτες των δύο χωρών να δημιουργήσουν μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ τους αλλά, όπως παρατηρεί, δεν υπάρχει σχεδόν κανένα σημάδι προς αυτή την κατεύθυνση.
«Η Ευρώπη είναι ένα παιχνίδι που παίζεται με 27 και στο τέλος κερδίζει η Γερμανία», σημειώνει εξάλλου στο κύριο άρθρο της η οικονομική εφημερίδα Les Échos με το οποίο ασκεί κριτική στη Γερμανία αλλά και στη Γαλλία για την «αδυναμία» της να σταθεί ως «μεγάλη δύναμη» εντός της ΕΕ.
Αναφερόμενη στην ενεργειακή πολιτική του Βερολίνου, τονίζει ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η Γερμανία κατηγορείται ότι χρησιμοποιεί τη δημοσιονομική της δύναμη εις βάρος άλλων.
Άνιση μάχη
Υπογραμμίζεται επίσης η νέα ένταση, με αφορμή τη σύνοδο κορυφής που εγκαινιάστηκε χθες στις Βρυξέλλες και σημειώνεται ότι στα παρασκήνια, το Βερολίνο ελπίζει πως θα εκτροχιάσει τη συμφωνία για την απαγόρευση της πώλησης θερμικών κινητήρων έως το 2035, με απώτερο σκοπό να σώσει την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας. Υπογραμμίζει ωστόσο πως αν η Γαλλία είχε διατηρήσει την οικονομική της δύναμη, μέσω της καλύτερης διαχείρισης των δημοσίων δαπανών της, η αναμέτρηση με τη Γερμανία θα ήταν πιο ισορροπημένη. Το Βερολίνο έχει όλες τις πιθανότητες να σώσει τη βιομηχανία του, αλλά η Γαλλία όχι, αναφέρει η εφημερίδα.