Υποτίθεται ότι στη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες, η συζήτηση των 27 ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα εστιαζόταν στα στρατηγικά ζητήματα για το μέλλον της Ευρώπης: Πώς μπορεί η ΕΕ να εξασφαλίσει την ευημερία της στο μέλλον – λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, της κλιματικής κρίσης, των διαταραγμένων παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, της γήρανσης του πληθυσμού, της έλλειψης ειδικευμένων εργαζομένων, της αναιμικής ανάπτυξης και του αυξανόμενου χάσματος έναντι της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών σε όλες σχεδόν τις μελλοντικές τεχνολογίες.
Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων θα έπρεπε να είχαν εξετάσει λεπτομερώς αυτά τα θεμελιώδη στρατηγικά ζητήματα στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Ακόμη και ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες είχε έρθει από τη Νέα Υόρκη για να συζητήσει με τους Ευρωπαίους ηγέτες την εύθραυστη κατάσταση στον κόσμο, ειδικά στις φτωχότερες χώρες. «Πολλές χώρες βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε μια τέλεια καταιγίδα», είπε ο Γκουτέρες, πράγμα που σημαίνει ότι η κλιματική κρίση και ο πληθωρισμός ασκούν πίεση σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.
Δυστυχώς, όπως συχνά συμβαίνει στην πρόσφατη ιστορία της Ένωσης, τα τρέχοντα γεγονότα ματαίωσαν αυτά τα σχέδια. Οι λεγόμενες κοινές δηλώσεις, σύμφωνα με τις οποίες η κοινή εσωτερική αγορά πρέπει να εμβαθύνει μετά από 30 χρόνια επιτυχίας, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έπρεπε επιτέλους να παρουσιάσει την υποσχεθείσα πρότασή της για ένα ευρωπαϊκό ταμείο κυριαρχίας, εγκρίθηκαν από τους 27 μετά από μια πρόχειρη συζήτηση χωρίς οποιαδήποτε βαθύτερη σκέψη.
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης
Η σύνοδος επισκιάστηκε όμως για άλλη μια φορά από την εγωιστική πολιτική του Βερολίνου και την αγωνία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης επισκίασε τα πάντα.
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς άσκησε πίεση για να αλλάξει η συμφωνία που από τα τέλη Οκτωβρίου 2022 είχε καταλήξει η ΕΕ πώς από το 2035 δεν θα επιτρέπεται να ταξινομούνται νέα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ στην Ένωση. Με την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η ΕΕ εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροκίνηση. Δεν είναι ακόμη σαφές εάν και πώς τα αυτοκίνητα που κινούνται με κλιματικά ουδέτερα συνθετικά καύσιμα -τα λεγόμενα ηλεκτρικά καύσιμα- μπορεί να συνεχίσουν να ταξινομούνται μετά το 2035.
Το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας απέρριψε επισήμως μάλιστα την τελευταία προσπάθεια της Επιτροπής να συμβιβαστεί στη μάχη. Η Γερμανία δήλωσε ότι θα συνεχίσει να μπλοκάρει τα μέτρα του 2035 εκτός εάν η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ή ο επικεφαλής της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ Φρανς Τίμερμανς υπογράψουν ένα σχέδιο δήλωσης που συντάχθηκε από αξιωματούχους μεταφορών του Βερολίνου, το οποίο εγγυάται ότι οι Βρυξέλλες θα εξασφαλίσουν ένα μέλλον για τα ηλεκτρικά καύσιμα, πριν από το φθινόπωρο.
Το Βερολίνο και οι σύμμαχοί του άσκησαν πίεση και φαίνεται ότι θα καταφέρουν να υπάρξει εξαίρεση για οχήματα που μπορούν να λειτουργούν με τα λεγόμενα e-fuels, δηλαδή συνθετικά καύσιμα.
Όπως φαίνεται ο κανονισμός για τους στόχους CO2 για τα αυτοκίνητα πρόκειται στη συνέχεια να αναθεωρηθεί. Η Γερμανία, από την άλλη πλευρά, έλαβε υποστήριξη από την Αυστρία και την Ολλανδία. «Κατά την άποψή μου, είναι σημαντικό να μην θέτουμε σε κίνδυνο την Ευρώπη ως τόπο έρευνας και ανάπτυξης”, δήλωσε ο Αυστριακός καγκελάριος Καρλ Νιχάμερ . «Τα ηλεκτρικά καύσιμα και ο πράσινος κινητήρας καύσης είναι ο καλύτερος τρόπος. Αυτό πρέπει να αποφασίσουμε τώρα».
Ο Ολλανδός πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε δήλωσε μάλιστα ότι κάθε κράτος μέλος έχει το δικαίωμα να εκφράζει ανησυχίες ακόμη και λίγο πριν υιοθετηθούν οριστικά οι νέοι κανόνες της ΕΕ.
«Όλα αυτά συνιστούν πολύ δύσκολα σημάδια για το μέλλον”, δήλωσε ο πρωθυπουργός της Λετονίας Κρισγιάνις Κάρινς. «Όλη η αρχιτεκτονική της λήψης αποφάσεων θα κατέρρεε αν το κάναμε όλοι αυτό», είπε.. «Νομίζω ότι αν καταλήξουμε σε μια συμφωνία, τότε θα πρέπει να μείνουμε σε αυτή τη συμφωνία».
«Η ΕΕ δεν πρέπει να φοβάται», δήλωσε ο Βέλγος πρωθυπουργός Αλεξάντερ Ντε Κρου. Η πλειονότητα των κρατών είναι υπέρ της μείωσης των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα στο μηδέν έως το 2035 – κάτι που ισοδυναμεί με απαγόρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Πρέπει να παραμείνει έτσι.
Τι θα αποτρέψει άλλα κράτη από το να κάνουν το ίδιο πράγμα με τη Γερμανία με άλλα έργα στα οποία το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών είχαν τελικά συμφωνήσει;
Ηλεκτρική ενέργεια
Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να επιταχύνουν τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας .Τα σχέδια μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να είναι έτοιμα για υπογραφή έως το τέλος του έτους. Αυτό αποσκοπεί στον περιορισμό των απότομων αυξήσεων των τιμών όπως πέρυσι, μετά τη διακοπή των παραδόσεων φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Στο μέλλον, το κόστος των καταναλωτών θα πρέπει να εξαρτάται λιγότερο από τις διακυμάνσεις των τιμών των ορυκτών καυσίμων.
Επιπλέον, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ συζήτησαν πώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι πράσινες τεχνολογίες μπορούν να προωθηθούν πιο γρήγορα. Η Γαλλία θέλει επίσης να συνεχίσει να βασίζεται στην πυρηνική ενέργεια.
Βοήθεια στην Ουκρανία
Η σύνοδος κορυφής της ΕΕ είχε προηγουμένως εγκρίνει περαιτέρω στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία. Ένα εκατομμύριο βλήματα πυροβολικού πρόκειται να διατεθούν μέσα στους επόμενους 12 μήνες για να βοηθήσουν το Κίεβο στην αντιμετώπιση της εισβολής της Ρωσίας.
Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι τους ευχαρίστησε μέσω βιντεοκλήσης και ζήτησε επίσης αεροσκάφη και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ.
Σύμφωνα με την απόφαση,οι χώρες της ΕΕ θα παραδώσουν οβίδες στην Ουκρανία από τα δικά τους αποθέματα και στη συνέχεια θα προμηθευτούν πυρομαχικά από κοινού για τις ίδιες και την Ουκρανία. Ως τρίτο βήμα, η βιομηχανία όπλων της ΕΕ θα αυξήσει την παραγωγή.
Η ΕΕ έχει διαθέσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ για την προμήθεια βλημάτων, και πιθανώς πυραύλων, από το EPF -το ταμείο της ΕΕ από το οποίο έχουν προβλεφθεί 7 δισεκατομμύρια ευρώ για να βοηθήσουν την Ουκρανία.
Η Πολωνία και άλλοι στενοί σύμμαχοι της Ουκρανίας μεταξύ των χωρών της ΕΕ, θέλουν το EPF να συμπληρωθεί με άλλα 3,5 δισ. ευρώ.
Η χρήση βλημάτων πυροβολικού από την Ουκρανία — 4.000 έως 7.000 ημερησίως, σε σύγκριση με 20.000 έως 50.000 της Ρωσίας — ξεπέρασε τη δυτική παραγωγική ικανότητα, δήλωσε ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ, στην εφημερίδα Guardian.
«Ο τρέχων ρυθμός δαπανών για πυρομαχικά είναι υψηλότερος από τον σημερινό ρυθμό παραγωγής», δήλωσε ο Γενς Στόλτενμπεργκ.