Όταν το Boeing 767 της Ethiopian Airlines συνετρίβη στη θάλασσα στις 23 Νοεμβρίου 1996 -μετά από αεροπειρατεία και έχοντας καταναλώσει όλη την κηροζίνη- σώθηκαν 50 από τους 172 επιβαίνοντες. Μεταξύ αυτών, ένας συγκεκριμένα, καθισμένος στη θέση 26D (κεντρικός διάδρομος, πίσω μέρος της ατράκτου), ούτε καν τραυματίστηκε. Σε αντίθεση με αυτόν που καθόταν αμέσως πίσω, στη θέση 27D που έχασε τη ζωή του.
Σε ένα άλλο αεροπορικό δυστύχημα, στις 6 Ιουλίου 2013, στο αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο, ένα Boeing 777 της Asiana Airlines προσέκρουσε με το πίσω μέρος της ατράκτου. Όσοι κάθονταν στη θέση 31E (κεντρικός διάδρομος, πίσω μέρος της ατράκτου) κατέβηκαν χωρίς συνέπειες. Αντίθετα , οι επιβάτες σε γειτονικές θέσεις κατέληξαν στο νοσοκομείο με τραύματα στο κεφάλι, κατάγματα, εγκαύματα.
Οι ειδικοί πάντα τόνιζαν ότι κάθε αεροπορικό δυστύχημα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ξεχωριστή περίπτωση. Η δυναμική της πρόσκρουσης, η ταχύτητα, οι ελιγμοί- καθορίζουν το τελικό αποτέλεσμα όσον αφορά τους νεκρούς, τους τραυματίες και τους επιζώντες. Ωστόσο, υπάρχει ένα τμήμα της καμπίνας – 2 ή 3 θέσεις το πολύ – που έχει υψηλότερα ποσοστά επιβίωσης από άλλα μέρη και συχνά ξεχωρίζει ως το πιο άβολο: βρίσκεται στη μέση του διαδρόμου μεταξύ των φτερών και της ουράς. Όποιος κάθεται σε αυτή τη ζώνη έχει 74% πιθανότητες να επιβιώσει αλώβητος από ένα αεροπορικό δυστυχημα.
Ανάλυση πενήντα αεροπορικών δυστυχημάτων στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο έδειξε ότι μεγαλύτερη πιθανότητα επιβίωσης στα καθίσματα στο πίσω μέρος της ατράκτου.
Η βάση δεδομένων
Τα δεδομένα προκύπτουν από ανάλυση που πραγματοποίησε η Corriere Della Sera στη βάση δεδομένων «Csrtg» της αμερικανικής υπηρεσίας αεροπορίας (FAA): μελετήθηκαν όλα τα αεροπορικά δυστυχήματα στις ΗΠΑ και στον υπόλοιπο κόσμο που είχαν ως αποτέλεσμα θανάτους και τραυματισμούς (εξαιρουμένων αυτών που δεν είχαν επιζώντες). Όλες αυτές οι μετρήσεις παρέχουν λεπτομέρειες για 50 δυστυχήματα από το 1969 (ένα DC-8 στη Σάντα Μόνικα) έως το 2013 (το Boeing 777 στο Σαν Φρανσίσκο).
Η έρευνα έδειξε ότι όσο προχωράτε στο πίσω μέρος του αεροπλάνου, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες επιβίωσής σας, σύμφωνα με τους αριθμούς: Από μια πιθανότητα 40% στην πρώτη ή την Business class, σε μια πιθανότητα 57% στο πίσω μέρος του αεροπλάνου μέχρι τα φτερά. Το ποσοστό ανεβαίνει στο 62% στο μπλοκ της ατράκτου αμέσως μετά τα φτερά (και τους κινητήρες) για να φτάσει στο 70% στις τελευταίες δέκα σειρές, πριν τις πίσω τουαλέτες και την ουρά.
Ποσοστό επιβίωσης 74% παρουσιάζουν τα πίσω καθίσματα εκείνα που βρίσκονται στην πλευρά του διαδρόμου (σε Airbus A320 ή Boeing 737) ή μεταξύ των δύο διαδρόμων (σε Airbus A330/A350 ή Boeing 777/787).
Τα στατιστικά στοιχεία
Πρέπει να επαναληφθεί: η τελική έκβαση ενός αεροπορικού δυστυχήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ένα αεροσκάφος που βυθίζεται στον ωκεανό με πολύ μεγάλη ταχύτητα δεν προσφέρει πρακτικά καμία πιθανότητα επιβίωσης των επιβατών . Να μην ξεχνάμε επίσης ότι η πτήση, αυτή την περίοδο, είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να μετακινηθείτε. Τα στατιστικά στοιχεία του ICAO – της υπηρεσίας του ΟΗΕ για την πολιτική αεροπορία – δείχνουν ότι ένα θανατηφόρο δυστύχημα καταγράφεται ανά 5 εκατομμύρια απογειώσεις .
Ο επικαιροποιημένος φάκελος του NTSB (της αμερικανικής υπηρεσίας διερεύνησης ατυχημάτων μεταφορών) δείχνει ότι εάν την περίοδο 1983-2000, το 4,2% των επιβατών σε αεροσκάφος έχασαν τη ζωή τους και ένα άλλο 1,1% τραυματίστηκε σοβαρά μετά από αεροπορικό δυστύχημα, μεταξύ 2001 και 2017 ο αριθμός αυτός υποχώρησε στο 1,3% και 0,6% αντίστοιχα.
Τα «90 δευτερόλεπτα»
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Γκρίνουιτς Εντ Γκαλέα – ο οποίος έχει κάνει όνομα σε τηλεοπτικές σειρές όπως οι “High-altitude researchs” που ανασυνθέτουν τις καταστροφές κατά την πτήση – επισημαίνει ότι οι περισσότεροι από τους επιβάτες χάνουν τη ζωή τους επειδή δεν μπορούν να εγκαταλείψουν εγκαίρως το αεροσκάφος. Τουλάχιστον όχι στα 90 δευτερόλεπτα που ορίζει το διεθνές πρότυπο. Στο βιβλίο που έγινε διάσημο “The Survivors Club – Ένα ταξίδι στο κρυμμένο πρόσωπο της ζωής (και του θανάτου)” ο συγγραφέας Μπεν Σέργουντ επισημαίνει ότι το 80% των αεροπορικών δυστυχημάτων συμβαίνουν μέσα σε τρία λεπτά μετά την απογείωση ή οκτώ λεπτά πριν από την προσγείωση.