Ο Εμανουέλ Μακρόν ήταν χαρούμενος. Μετά τον Ντόναλντ Τραμπ το 2018, ήταν η σειρά του Τζο Μπάιντεν να ανοίξει το κόκκινο χαλί για τον Γάλλο πρόεδρο, που πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στην Ουάσιγκτον. «Είναι τιμή που γίνεται στη Γαλλία και όχι σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και αυτό έχει εύλογα την αξία του», τόνισε εκπρόσωπος του Μακρόν.
Ο Γάλλος πρόεδρος φόρεσε «κράνος» και πήγε στις Ηνωμένες Πολιτείες για να πιέσει για μια ευρωπαϊκή εξαίρεση στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), που εγκρίθηκε το καλοκαίρι. Έναν νόμο που δίνει τεράστιες επιδοτήσεις σε «πράσινες» εταιρείες που παράγουν στο αμερικανικό έδαφος. Γεγονός που πλήττει βέβαια τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες και οδηγεί πολλούς επιχειρηματίες να σκέφτονται την αποχώρησή τους από τη Γηραιά ήπειρο, για να γλιτώσουν και από τις υψηλές τιμές ενέργειας.
Κατά τη διάρκεια γεύματος με μέλη του Κογκρέσου, ο Γάλλος πρόεδρος «ξέχασε» το διπλωματικό πρωτόκολλο και εξαπέλυσε επίθεση στον «Νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού» (IRA)
«Είναι μια σούπερ επιθετική κίνηση»είπε ο Μακρόν ,όπως μετέδωσε το Γαλλικό Πρακτορείο. «Οι επιλογές αυτές θα κατακερματίσουν τη Δύση» , επέμεινε λίγες ώρες αργότερα ο Μακρόν μιλώντας σε εκδήλωση στη Γαλλική Πρεσβεία, αν και τόνισε «την ανάγκη να προχωρήσουμε χέρι-χέρι» με τις Ηνωμένες Πολιτείες .
«Ο κίνδυνος είναι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες κοιτάζουν πάνω από όλα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και μετά ο ανταγωνισμός τους με την Κίνα και ότι η Γαλλία και η Ευρώπη γίνονται μεταβλητή προσαρμογής », δήλωσε ο Μακρόν στην πρεσβεία, δείχνοντας ότι επισκέπτεται τις Ηνωμένες Πολιτείες ως αδέσμευτος σύμμαχος
«Ο πρόεδρος δεν μασάει τα λόγια του. Δεν υπάρχουν εκπλήξεις. Γνωρίζετε τον τρόπο του αρχηγού του κράτους. Δεν ήρθε στην Ουάσιγκτον για να γιορτάσει τη συμμαχία, αλλά για να μιλήσει για τα πραγματικά ζητήματα », διαβεβαίωσε ένας από τους συμβούλους του Εμανουέλ Μακρόν. Αρκετοί ειδικοί προειδοποιούν μάλιστα ότι η κρίση αυτή θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, ήδη καταγράφει απώλειες. «Εάν αποτύχουμε να μειώσουμε τις τιμές της ενέργειας γρήγορα και αξιόπιστα, οι επενδύσεις σε ενεργοβόρους κλάδους ή σε νέα εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στη Γερμανία και την ΕΕ θα είναι ουσιαστικά μη βιώσιμες», έγραψε στο Linkedin, ο Τόμας Σέφερ, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του τμήματος αυτοκινήτων του Ομίλου Volkswagen,προειδοποιώντας ότι σε αυτή την περίπτωση «η παραγωγή θα γίνει αλλού».
Δύο μέτωπα
Η παλιά Ευρώπη παλεύει σε δύο θεμελιώδη οικονομικά μέτωπα: Το πρώτο είναι με αντίπαλο τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η ενέργεια κοστίζει το ένα τέταρτο, σε σχέση με την ΕΕ. Με τον νόμο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού(τη λεγόμενη Πράσινη Συμφωνία), που θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουρίου, η αμερικανική κυβέρνηση θα καταβάλει περίπου 370 δισεκατομμύρια δολάρια, για την ενθάρρυνση των πράσινων τεχνολογιών. Πρόκειται για κίνητρα με στόχο την ανανέωση των αλυσίδων παραγωγής, κυρίως για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μπαταρίες και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στη Βόρεια Αμερική –συμπεριλαμβανομένου του Καναδά και του Μεξικού– αλλά όχι στην ΕΕ. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες κατηγόρησαν την Ουάσιγκτον για πρακτικές που νοθεύουν τον ανταγωνισμό και προειδοποιούν με σκληρή μάχη. «Οι αμερικανικές επιδοτήσεις είναι παράνομες σύμφωνα με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου», δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Εμπορίου Ολιβιέ Μπεχ. Το Παρίσι ζητά μια σκληρή απάντηση για την επιβολή της αμοιβαιότητας: εάν οι ΗΠΑ δεν αλλάξουν τον νόμο ,η ΕΕ θα πρέπει να χρησιμοποιήσει « προστατευτικά μέτρα» για να διασφαλίσει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν τους ίδιους όρους με τις αμερικανικές εταιρείες, είπε ο Γάλλος υπουργός Ηδη υπάρχουν σκέψεις για να υπάρξουν ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, ώστε η ΕΕ να μην μείνει εκτός ανταγωνισμού, αλλά κυρίως να αλλάξουν γνώμη οι εταιρείες που σκέφτονται να μετακινηθούν στη Βόρεια Αμερική.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε μάλιστα ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες βρίσκονται σε «κατάσταση έκτακτης ανάγκης» για να προστατεύσουν τις βασικές βιομηχανίες,με επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις. Παράλληλα, θα υπάρξει μεγάλη καμπάνια προς τους καταναλωτές με σύνθημα : «Αγοράστε Ευρωπαϊκά προϊόντα ».
Επισήμως ο Μπάιντεν , με το σύνθημα «Πρώτα η Αμερική», απευθύνεται κυρίως στην Κίνα- στο δεύτερο μεγάλο εμπορικό μέτωπο που έχουν ανοίξει οι Ηνωμένες Πολιτείες. Για τους Δυτικούς, η κινεζική αγορά καθίσταται όλο και λιγότερο προσβάσιμη. Μοναδική εξαίρεση ήταν οι προηγμένες τεχνολογίες-το στρατηγικό πλεονέκτημα των δυτικών χωρών, οι οποίες ωστόσο τα τελευταία 20 χρόνια ευνόησαν την άνοδο της κινεζικής βιομηχανίας και ως εκ τούτου έχουν γίνει μπούμερανγκ.
Φόβος αποβιομηχάνισης
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν περιορίσει τις εξαγωγές των πιο εξελιγμένων τεχνολογικά προϊόντων. Με απλά λόγια, η Αμερική κυρίως, προσπαθεί να ανατρέψει 20 χρόνια παγκοσμιοποίησης. Πράγμα, που οδηγεί όμως και σε μείωση των εξαγωγών και της εσωτερικής παραγωγής, γεγονός που – σε συνδυασμό με τις υψηλές τιμές ενέργειας- απλώς επιταχύνει τη βιομηχανική παρακμή και ενισχύει τους κινδύνους αποβιομηχάνισης.
Θα μπορέσει ο Μακρόν να αποτρέψει αυτόν τον κίνδυνο;
Το πρόβλημα είναι ότι η Γερμανία, αν και αρχίζει να φοβάται το φάσμα της αποβιομηχάνισης, δεν φαίνεται διατεθειμένη να ακολουθήσει σκληρή γραμμή έναντι των Ηνωμένων Πολιτειών. Αντί για προστατευτικά μέτρα, η γερμανική κυβέρνηση επιθυμεί επανάληψη των διαπραγματεύσεων ελεύθερου εμπορίου.
Η Handelsblatt αποκάλυψε ότι στην πρόσφατη συνάντηση της Γαλλίδας πρωθυπουργού Ελίζαμπεθ Μπορν και του καγκελαρίου Ολφ Σολτς στο Βερολίνο, δεν υπήρξε συμφωνία για μια κοινή γαλλογερμανική γραμμή.Προς μεγάλη χαρά της Ουάσιγκτον …