Εντονη ανησυχία προκαλούν στις Ηνωμένες Πολιτείες οι πληροφορίες ότι όλο και περισσότερα σούπερ γιοτ Ρώσων ολιγαρχών βρίσκουν ασφαλές καταφύγιο σε τουρκικά λιμάνια ή όρμους, γράφουν οι New York Times.
Η αμερικανική εφημερίδα τονίζει πώς η Ουάσιγκτον θεωρεί την υποδοχή της Τουρκίας στα ρωσικά πλοία ως σύμπτωμα ενός πολύ μεγαλύτερου προβλήματος: της πρόσβασης της Ρωσίας στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της Τουρκίας, υπονομεύοντας πιθανώς τις δυτικές κυρώσεις.
Η εφημερίδα αναφέρεται αρχικά στο πολυτελές Flying Fox, το μεγαλύτερο γιοτ στον κόσμο που διατίθεται για ναύλωση και έχει φιλοξενήσει διάφορους διάσημους. Ωστόσο, ενώ ορισμένα σούπερ γιοτ που ανήκουν ή συνδέονται με Ρώσους ολιγάρχες κατασχέθηκαν σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο, το Flying Fox και άλλες θαλαμηγοί που εμπλέκονται στις ευρύτερες κυρώσεις της Ρωσίας ,έχουν βρει ασφαλές καταφύγιο στην Τουρκία, το μόνο μέλος του ΝΑΤΟ που δεν έχει επιβάλλει κυρώσεις στη Ρωσία.
Τουλάχιστον 32 ρωσικά γιοτ
Συνολικά, τουλάχιστον 32 γιοτ συνδεδεμένα με Ρώσους ολιγάρχες και οντότητες που υπόκεινται σε κυρώσεις, έχουν καταπλεύσει τους τελευταίους μήνες σε τουρκικά λιμάνια ή δένουν σε όρμους της Τουρκίας, χωρίς φόβο κατάσχεσης, σύμφωνα με ανάλυση των New York Times.
Το ρεπορτάζ των Times βασίστηκε σε ειδησεογραφικές πληροφορίες που συνέδεαν Ρώσους ολιγάρχες με συγκεκριμένα γιοτ και στη συνέχεια αντιστοιχίστηκαν με θέσεις σκαφών που ήταν διαθέσιμες σε εμπορικούς ιστότοπους, όπως το MarineTraffic. Σε πολλές περιπτώσεις, τα γιοτ εντοπίστηκαν στα τουρκικά ύδατα από δημοσιογράφους των NYTimes.
Στις 19 Αυγούστου, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε δήλωση, λέγοντας ότι ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γουόλι Αντεγιέμο, είχε πει σε Τούρκο αξιωματούχο ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ανησυχούν για το ότι οι Ρώσοι χρησιμοποιούν την Τουρκία για να αποφύγουν τις κυρώσεις. Τρεις ημέρες αργότερα, ο κ. Αντεγιέμο έστειλε επιστολή σε τουρκικούς επιχειρηματικούς ομίλους, προειδοποιώντας για κυρώσεις, εάν συνεργάζονταν με Ρώσους ιδιώτες ή οντότητες. Οι τουρκικές τράπεζες, πρόσθεσε, κινδύνευαν να χάσουν τις ζωτικής σημασίας σχέσεις με τις παγκόσμιες τράπεζες – ακόμη και την πρόσβαση στο δολάριο – εάν συναλλάσσονται με ρωσικές τράπεζες που έχουν υποστεί κυρώσεις.
Τον Σεπτέμβριο, αρκετές τουρκικές τράπεζες σταμάτησαν να δέχονται το ρωσικό σύστημα πληρωμών Mir, μετά την προειδοποίηση των ΗΠΑ ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που επεκτείνουν τη χρήση του Mir ή συνάπτουν νέες συμφωνίες, κινδύνευαν να παραβιάσουν τις αμερικανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Παρ’ όλα αυτά, οι τουρκικές μαρίνες συνεχίζουν να εξυπηρετούν Ρώσους που υπόκεινται σε κυρώσεις και τα σούπερ γιοτ τους.
Τον Ιούνιο, το Flying Fox επισημάνθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες ως «μπλοκαρισμένη ιδιοκτησία» και στην εταιρεία διαχείρισής του, Imperial Yachts, επιβλήθηκαν επίσης κυρώσεις. Ωστόσο, το Flying Fox έχει αγκυροβολήσει τουλάχιστον από τον Μάιο στο Πορτ Αζούρε , μια μαρίνα στο πολυτελές θέρετρο Γκιοτσέκ.
Άλλα σούπερ γιοτ, που ανήκουν ή συνδέονται με Ρώσους, στους οποίους έχουν επιβληθεί κυρώσεις, ταξιδεύουν στην περιοχή. Το Πορτ Αζούρε που διαφημίζεται ως η πρώτη «μαρίνα μόνο για μεγάλα γιοτ» στην Τουρκία, άνοιξε πέρυσι από την STFA, έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους δραστηριοτήτων της χώρας. Η μαρίνα έχει φιλοξενήσει τουλάχιστον οκτώ γιοτ, που συνδέονται με Ρώσους ολιγάρχες ή εταιρείες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις το περασμένο καλοκαίρι, σύμφωνα με τους Times.
Την 1η Ιουνίου, ένας Τούρκος μεσίτης γιοτ δημοσίευσε στο Instagram ένα βίντεο από το Πορτ Αζούρε που δείχνει μια σειρά από πέντε γιοτ, συνολικής αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου του Flying Fox. Από τις 20 Οκτωβρίου υπήρχαν τουλάχιστον 13 γιοτ στην Τουρκία που συνδέονται με κυρώσεις, σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα.
«Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες το επιλέξουν, έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία για να επιβάλουν κυρώσεις στους Ρώσους ολιγάρχες, ακόμη και αν τα πλοία τους βρίσκονται στα τουρκικά ύδατα και ακόμη κι αν η τουρκική κυβέρνηση δεν είναι πρόθυμη να συνεργαστεί», δήλωσε ο Ντάνιελ Τανεμπάουμ , πρώην αξιωματούχος που υπηρέτησε στο Αμερικανικό Υπουργείο Οικονομικών και στην Federal Reserve Bank της Νέας Υόρκης.
«Ένας τρόπος, είπε, θα ήταν να επιβληθούν κυρώσεις σε εταιρείες που εξυπηρετούν τα γιοτ των ολιγαρχών στην Τουρκία – τις μαρίνες, τις εταιρείες εστίασης και τις εταιρείες τροφοδοσίας καυσίμων. Σε αυτή την περίπτωση, όχι μόνο οι Ρώσοι ιδιοκτήτες θαλαμηγών, αλλά και οι πολλοί Αμερικανοί ιδιοκτήτες γιοτ που βρίσκονται τώρα στα τουρκικά ύδατα θα έπρεπε να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους αλλού, ενώ οι τράπεζες που συναλλάσσονται με αυτές τις εταιρείες ενδέχεται να κλείσουν τους λογαριασμούς τους για να μην γίνουν στόχος».
Τεράστια πηγή εσόδων
Τα πολυτελή ρωσικά γιοτ αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για τις μαρίνες, καθώς και για άλλες επιχειρήσεις της περιοχής. Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τον Απρίλιο ότι το μεγαλύτερο γιοτ του Αμπράμοβιτς, το μήκους 533 ποδιών Eclipse, είχε λογαριασμό μόνο για καύσιμα , ύψους 1,66 εκατομμυρίων δολαρίων στο λιμάνι της Μαρμαρίδας. Οι δεξαμενές του χρειάστηκαν 22 ώρες για να γεμίσουν.
Το Γιαλικαβάκ είναι η πιο πολυτελής μαρίνα της Τουρκίας, με καταστήματα διεθνών αλυσίδων όπως Prada, Louis Vuitton και Valentino. Τουλάχιστον τρία γιοτ που προσφέρθηκαν πρόσφατα για ναύλωση από την Imperial, την εταιρεία διαχείρισης στην οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις, και τρία άλλα γιοτ που ανήκουν ή συνδέονται με ολιγάρχες αγκυροβολήθηκαν στη μαρίνα Γιαλίκαβάκ αυτό το καλοκαίρι, γράφουν οι NYTimes.