Εθνικός εναέριος χώρος ονομάζεται ο εναέριος χώρος που εκτείνεται πάνω από την επικράτεια ενός κυρίαρχου κράτους. Στη περίπτωση που το κράτος είναι παράλιο, ή νήσος, ή αρχιπελαγικό, καθίσταται σαφές ότι ο όρος περιλαμβάνει και τον υπερκείμενο χώρο της έκτασης των χωρικών του υδάτων, δυνάμενο να επεκταθεί και σε διεθνή. Στο άρθρο 1 της Σύμβασης των Παρισίων αναγνωρίστηκε ότι τα κράτη μέλη έχουν πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία επί του εθνικού τους εναερίου χώρου, που εκτείνεται έως τα 12 ναυτικά μίλια από την ακτή.
Η Κίνα τα τελευταία 24ωρα περνάει με τα μαχητικά της το όριο αυτό σε μία «απάντηση» για την επίσκεψη Πελόζι. Ωστόσο η Ταίβάν δεν είναι ανεξάρτητο κράτος. Έχει λοιπόν τον δικό της εναέριο χώρο; Το CNN προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα αυτό.
Αν και η Ταϊβάν έχει δική της κυβέρνηση, εκλογές, δικούς τους φόρους, ξεχωριστά διαβατήρια και δικές της πολιτικές, η Κίνα επιμένει ότι αποτελεί έδαφός της. Και οι περισσότερες χώρες στον πλανήτη δεν την αναγνωρίζουν ως ανεξάρτητη χώρα, διατηρώντας διπλωματικές σχέσεις μόνο το Πεκίνο και όχι με την Ταϊπέι.
Παρόλα αυτά έχουμε μία παράδοξη κατάσταση κατά την οποία ο περισσότερος κόσμος, αν και δεν την αναγνωρίζει επίσημα, την αντιμετωπίζει στην πράξη ως ανεξάρτητο κράτος. Ο Ντριου Τόμσον senior research fellow στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου της Σιγκαπούρης και πρώην αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, σημειώνει στο CNN πως από τη στιγμή που υπάρχει αυτή η πραγματικότητα της αντιμετώπισής της ως ξεχωριστής χώρας, έχει και τον δικό της ξεχωριστό εναέριο χώρο.
«Η πραγματικότητα είναι πως η Ταϊβάν υπάρχει. Η Ταϊβάν είναι αυτόνομη. Είναι στην πράξη το ίδιο ανεξάρτητη με κάθε άλλη χώρα. Εκλέγει τη δική της κυβέρνηση, εισπράττει τους δικούς της φόρους, υπερασπίζεται τα σύνορά της. Η Ταϊβάν είναι λοιπόν μια χώρα» υποστηρίζει ο Τόμσον.
Προσθέτει ακόμη πως υπάρχει προηγούμενο, που αποκαλύπτει ότι ακόμη και η Κίνα ατύπως το αναγνωρίζει αυτό. Οι ένοπλες δυνάμεις της σε περιόδους που δεν υπάρχουν εντάσεις και προκλήσεις σέβονται στην πράξη τον εναέριο χώρο της Ταϊβάν και δεν πραγματοποιούν υπερπτήσεις. Οι κινεζικές εμπορικές αεροπορικές εταιρείες επίσης σέβονται τον εναέριο χώρο της Ταϊβάν.
Παρόλα αυτά νομικά η Κίνα μπορεί να χρησιμοποιεί το επιχείρημα πως από τη στιγμή που η Ταϊβάν δεν έχει αναγνωριστεί ως ανεξάρτητο κράτος, δεν έχει και τον δικό της εναέριο χώρο.