Skip to main content

Η Ρωσία προσπαθεί να σώσει την αεροπορία καθώς οι κυρώσεις «δαγκώνουν»

Όταν ξεκίνησε η επιβολή κυρώσων κατά της Μόσχας μετά την εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, οι αναλυτές είπαν ότι θα χρειαστούν περίπου δύο μήνες για να δουν τον αντίκτυπο στον αεροπορικό τομέα της χώρας. Είχαν δίκιο.

Έχει απαγορευτεί στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες να πετούν πάνω από το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Απαγορεύεται στους Αμερικανούς και Ευρωπαίους κατασκευαστές να πουλήσουν αεροσκάφη, ανταλλακτικά ή να παρέχουν τεχνική υποστήριξη. Η Ρωσία έχει ουσιαστικά κλέψει δισεκατομμύρια δολάρια σε μισθωμένα αεροσκάφη, αλλά αυτά θα ανακτηθούν αν φύγουν από τη χώρα. Υπάρχουν ανησυχίες ότι η Ρωσία θα αποκλίνει όλο και περισσότερο από τις παγκόσμιες απαιτήσεις ασφάλειας.

Το πλήρες αποτέλεσμα αυτών των μέτρων είναι πλέον εμφανές.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι ρωσικοί κόμβοι ξεπέρασαν τους αντιπάλους τους, όπως το Χίθροου του Λονδίνου και η Φρανκφούρτη, χάρη σε μια ακμάζουσα εγχώρια αγορά. Αλλά από την έναρξη του πολέμου, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αερομεταφορών της Ρωσίας, Rosaviatsiya, έκλεισε 11 μικρότερα αεροδρόμια, κυρίως στο κέντρο και στο νότο της χώρας, λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.

Αντιμέτωποι με χαμηλή κίνηση, τα αεροδρόμια αναγκάστηκαν να απολύσουν υπαλλήλους. Στο Sheremetyevo, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Μόσχας, σχεδόν το ένα πέμπτο του προσωπικού είναι σε άδεια. Το Βνούκοβο, επίσης στην πρωτεύουσα, την περασμένη εβδομάδα ειδοποίησε σχεδόν 2.000 υπαλλήλους για πιθανές απολύσεις.

Η ζήτηση για πτήσεις εσωτερικού πέφτει κατακόρυφα. οι πωλήσεις εισιτηρίων στην ταξιδιωτική πύλη Tutu.ru μειώθηκαν κατά ένα τρίτο τον Μάρτιο και τον Απρίλιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021. Η Aeroflot, ο κρατικός αερομεταφορέας που κατονομάστηκε στον αρχικό γύρο των δυτικών κυρώσεων, είδε τον αριθμό των επιβατών του Μαρτίου να μειώνεται κατά ένα πέμπτο προηγούμενο έτος.

Τα ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τον περασμένο μήνα ότι το Κρεμλίνο εξετάζει εάν θα χρησιμοποιήσει περίπου 107 δισεκατομμύρια ρούβλια (1,5 δισεκατομμύρια ευρώ) από το κρατικό του ταμείο για την ανακεφαλαιοποίηση της αεροπορικής εταιρείας.

Η μαύρη λίστα ουσιαστικά χαρακτηρίζει τους ρωσικούς αερομεταφορείς ως μη ασφαλείς, κάτι που η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean είπε ότι ήταν μια μη πολιτική πράξη. «Δεν ανακατεύουμε την ασφάλεια με την πολιτική».

Μακροπρόθεσμα, η απομόνωση της Ρωσίας εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πώς οι μεταφορείς θα έχουν πρόσβαση στα ανταλλακτικά και τη συντήρηση ή θα καλύψουν το κενό που αφήνουν οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης που είναι απίθανο να θέλουν να συνεργαστούν ξανά με τη Ρωσία. Η Ρωσία έκοψε γέφυρες με εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης με έναν νέο νόμο που επαναταξινόμησε τα μισθωμένα αεροσκάφη ως ρωσικά, παραβιάζοντας τους διεθνείς κανόνες αεροπορίας.

Πρόβλημα στον στόλο

Αισθάνεται επίσης τον αντίκτυπο των 79 αεροπλάνων που οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης κατάφεραν να πάρουν πίσω, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10 τοις εκατό του συνδυασμένου στόλου της, σύμφωνα με το CNN.

Χωρίς ανταλλακτικά και μη αυτόματες ενημερώσεις επισκευής από τη Δύση, η Ρωσία αντιμετωπίζει αυξανόμενες δυσκολίες στην εξυπηρέτηση του στόλου της και στη διασφάλιση ότι τα έγγραφα συντήρησης πληρούν τα διεθνή πρότυπα. Από τα 187 αεροπλάνα της Aeroflot, όλα εκτός από 10 κατασκευάζονται από την Airbus ή την Boeing, τα οποία απαγορεύεται να εξυπηρετούν τα τζετ.

Το ρωσικό αεροσκάφος Sukhoi Superjet 100 αντιμετωπίζει επίσης προβλήματα. Παρότι η κατασκευαστική του έχει έδρα τη Μόσχα, προμηθεύεται κινητήρες από την PowerJet, μια κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής NPO Saturn και της γαλλικής εταιρείας Safran. Η παραγωγή των κινητήρων σταμάτησε τον Μάρτιο αφού η PowerJet ανέστειλε τη σύμβασή της με τους Ρώσους ιδιοκτήτες της εταιρείας, σύμφωνα με ρωσική έκθεση.

Η Rosaviatsiya απέρριψε την περασμένη εβδομάδα «οποιαδήποτε ανησυχία που εκφράστηκε εκ μέρους ξένων κρατών σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων των ρωσικών αεροσκαφών», αλλά οι ειδικοί του κλάδου λένε ότι δεν είναι σαφές τι θα κάνει η έλλειψη σέρβις, πρόσβαση σε νέα εξαρτήματα και τήρηση αρχείων στην αξία και την ασφάλεια από αυτά τα τζετ.

Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν απειλήσει να προσγειώσουν αεροσκάφη λόγω της έλλειψης πρόσβασης σε ανταλλακτικά.

Η IrAero με έδρα το Ιρκούτσκ, η οποία εκτελεί πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού, ζήτησε την υποστήριξη της κυβέρνησης για να συνεχίσουν να πετούν τα αεροπλάνα. Ο διευθυντής της πρότεινε επίσης στη Μόσχα να μεταβιβάσει την ευθύνη για την επισκευή κινητήρα και τα ανταλλακτικά στη μητρική εταιρεία της Saturn, United Engine Corporation, η οποία ανήκει εν μέρει στο ρωσικό κράτος. Η κρατική αμυντική εταιρεία της Ρωσίας Rostec, η οποία έχει μερίδιο στην United Engine Corporation, εξέφρασε «έκπληξη» για τα σχόλια της IrAero, σύμφωνα με το TASS, το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων της Μόσχας.

«Από όσο γνωρίζουμε, η αεροπορική εταιρεία δεν έχει προβλήματα με τον στόλο πτήσεων. Όλα τα Superjet της εταιρείας είναι τώρα σε υπηρεσία, οι κινητήρες στα αεροπλάνα είναι διαθέσιμοι, δεν υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι για να κάνουν θόρυβο», φέρεται να είπε η Rostec.

Η IrAero δεν είναι η μόνη ανήσυχη αεροπορική εταιρεία. Τρία άλλα στελέχη αεροπορικών εταιρειών που πετούν Superjets είπαν στο ρωσικό επιχειρηματικό κατάστημα RBC ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη συντήρηση του κινητήρα από την επιβολή των κυρώσεων της ΕΕ. Ένα στέλεχος είπε ότι ο αερομεταφορέας του θα πρέπει να σταματήσει τις πτήσεις της Superjet το φθινόπωρο εάν δεν βελτιωθεί η τεχνική υποστήριξη.

Ανησυχία του Κρεμλίνου

Το Κρεμλίνο είναι ξεκάθαρα ανήσυχο για το μέλλον του κλάδου. Τον Απρίλιο, ανακοίνωσε ένα ταμείο αξίας 100 δισεκατομμυρίων ρούβλια για τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας ως απάντηση στις κυρώσεις. Ο Πούτιν υποσχέθηκε ότι το μέτρο θα βοηθήσει να γίνουν φθηνότερες οι πτήσεις και να αυξηθεί η παραγωγή αεροσκαφών.

Το υπουργείο Μεταφορών της Ρωσίας έχει εκπονήσει ένα προσχέδιο προγράμματος για την ανάπτυξη της βιομηχανίας αερομεταφορών της χώρας έως το 2030, το οποίο περιλαμβάνει την αναπλήρωση του εθνικού στόλου με 1.000 αεροσκάφη ρωσικής κατασκευής, σύμφωνα με αναφορές σε ρωσικά μέσα ενημέρωσης.

Εκεί, επίσης, είναι πιθανό να αντιμετωπίσει προβλήματα, καθώς η αυξημένη παραγωγή δεν είναι πιθανό να καλύψει το κενό από τη μια μέρα στην άλλη. 

Η βασική πρόβλεψη του υπουργείου προβλέπει ότι η επιβατική κίνηση δεν θα επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα πριν το 2030. Η «απαισιόδοξη» πρόβλεψή του, η οποία λαμβάνει υπόψη ζητήματα συντήρησης ξένων αεροσκαφών, λέει ότι περισσότερο από το ήμισυ του ρωσικού στόλου θα μπορούσε να αποσυναρμολογηθεί για ανταλλακτικά έως το 2025 .

Πηγή: Politico