Skip to main content

Αντ. Γκουτέρες: Να θέσουμε την εκπαίδευση στο επίκεντρο των προσπαθειών ανάκαμψης

Έκκληση «να ενωθούμε γύρω από την εκπαίδευση ως ένα δημόσιο αγαθό και μία υψηλή κορυφαία πολιτική προτεραιότητα για την ανάκαμψη, αλλά και πέρα από αυτήν», απευθύνει, σε μήνυμά του για τη σημερινή Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης, ο γγ του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες.

Εισαγωγικά, ο κ. Γκουτέρες αναφέρεται στις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση, κάνοντας λόγο για μια «παγκόσμια κρίση εκπαίδευσης». «Η πανδημία COVID-19 έχει δημιουργήσει χάος στην εκπαίδευση σε όλον τον κόσμο. Περίπου 1,6 δισεκατομμύρια μαθητές και φοιτητές είδαν τις σπουδές τους να διακόπτονται στην κορύφωση της πανδημίας, κάτι που δεν έχει ακόμη τελειώσει.

»Σήμερα, το κλείσιμο των σχολείων συνεχίζει να διαταράσσει τις ζωές περισσότερων από 31 εκατομμυρίων μαθητών, επιδεινώνοντας μία παγκόσμια κρίση εκπαίδευσης», σημειώνει.

Εν προκειμένω, προειδοποιεί ότι «αν δεν αναλάβουμε δράση, το ποσοστό των παιδιών που δεν μπορούν να διαβάσουν και εγκαταλείπουν το σχολείο στις αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούσε να αυξηθεί από το 53% στο 70%».

Ο γγ του ΟΗΕ διαπιστώνει ότι η αναταραχή στην εκπαίδευση πηγαίνει πέρα από τα ζητήματα της πρόσβασης και της ανισότητας. «Ο κόσμος μας αλλάζει με έναν ιλιγγιώδη ρυθμό, με τεχνολογικές καινοτομίες, πρωτοφανείς αλλαγές στον κόσμο της εργασίας, την απαρχή της κλιματικής έκτακτης ανάγκης και μία εκτεταμένη απώλεια εμπιστοσύνης ανάμεσα στους ανθρώπους και τους θεσμούς. Τα συμβατικά εκπαιδευτικά συστήματα παλεύουν να προσφέρουν τη γνώση, τις δεξιότητες και τις αξίες που χρειαζόμαστε για ένα πιο πράσινο, καλύτερο και ασφαλές μέλλον για όλους», εξηγεί.

Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζει πως η εκπαίδευση, ως δημόσιο αγαθό, είναι απαραίτητο για ολόκληρη την Ατζέντα του 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και ανακοινώνει ότι θα συγκαλέσει φέτος Σύνοδο Κορυφής για την αλλαγή στην εκπαίδευση.

«Ήρθε η ώρα να επαναλάβουμε τη συλλογική δέσμευσή μας στην εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει επένδυση σε ολοκληρωμένα σχέδια για να βοηθηθούν οι μαθητές να ανακάμψουν από τις εκπαιδευτικές απώλειες. Σημαίνει να θέσουμε την εκπαίδευση στο επίκεντρο των γενικότερων προσπαθειών ανάκαμψης, με στόχο την αλλαγή των οικονομιών και των κοινωνιών και την επιτάχυνση της προόδου στη βιώσιμη ανάπτυξη.

»Σημαίνει οικονομική αλληλεγγύη με τις αναπτυσσόμενες χώρες, όπως επίσης και συμμετοχή σε μία διαδικασία σκέψης και ανάλυσης, προκειμένου να προσδιορίσουμε το πώς τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα μπορούν να εξελιχθούν και να αλλάξουν μέχρι το 2030», επισημαίνει ο κ. Γκουτέρες.

Μάλιστα, υπογραμμίζει πως στη Σύνοδο για την αλλαγή της εκπαίδευσης θα συναντηθούν για πρώτη φορά οι παγκόσμιοι ηγέτες, νέοι αλλά και όλοι οι παράγοντες της εκπαίδευσης, προκειμένου να συζητήσουν αυτά τα ζητήματα.

Πηγή: ΑΜΠΕ