Skip to main content

Το 63% των Ελλήνων της γενιάς Z και των Millennials αντιμετωπίζουν σωματική ή συναισθηματική δυσφορία

ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 52%

Η συναισθηματική υγεία, η υγειονομική περίθαλψη, η πρόσβαση σε καινοτόμες θεραπείες και σε ψηφιακές υπηρεσίες, η προσαρμογή του τρόπου ζωής και η επίδραση στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των Ελλήνων μπήκαν στο μικροσκόπιο των ερευνητών και τα αποτελέσματα δείχνουν αρκετά απογοητευτικά.

Η φαρμακευτική εταιρεία Merck, για μια ακόμα χρονιά διερεύνησε σκέψεις και απόψεις νέων, Ευρωπαίων πολιτών για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα, όπως η συναισθηματική και σωματική υγεία, η βιωσιμότητα, η τεχνολογία, η οικογένεια και οι επαγγελματικές προτεραιότητες μέσω της έρευνας «FutURe Barometer» στην οποία συμμετείχαν 9.329 νέοι, 18-26 (γενιά Z) και 27-37 (Millennials) ετών, από 15 Ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σερβία).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι απαντήσεις των νεαρών σε ηλικία Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα.

Συγκεκριμένα, το 63% των νέων Ελλήνων της γενιάς Z και των Millennials, απάτησαν ότι αντιμετωπίζουν συχνά ή πολύ συχνά σωματική ή συναισθηματική δυσφορία, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 52%.

Ειδικότερα, όσον αφορά στη συναισθηματική υγεία, αισθάνονται πιο άνετα να συζητούν με τους φίλους (85,3%) και την οικογένειά τους (74,7%) και δεν εμπιστεύονται ιδιαίτερα τα social media (18,2%). Ως προς τους παράγοντες που επηρεάζουν την συναισθηματική τους υγεία, ξεχώρισαν την οικονομική κατάσταση (69,9%), τις εργασιακές συνθήκες και το μισθό τους (61,2%) και την αβεβαιότητα σχετικά με τον μελλοντικό οικογενειακό τους προγραμματισμό (51,9%).

Όσον αφορά την υγειονομική περίθαλψη οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να επιλέξουν 3 προτεραιότητες που θα επέλεγαν για να επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή.

  • Κατά προτεραιότητα επέλεξαν την ισότιμη πρόσβαση όλων σε καινοτόμες θεραπείες (50,2%),
  • την αύξηση των επενδύσεων για την έρευνα και τη θεραπεία σπάνιων παθήσεων (43,3%)
  • και την αύξηση της πρόσβασης σε υπηρεσίες τηλεϊατρικής και κατ’ οίκον παράδοσης φαρμάκων σε παγκόσμια κλίμακα (40,6%).

Η έρευνα έδειξε ότι εμπιστεύονται σε μεγάλο βαθμό την ακρίβεια της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείου διάγνωσης, αλλά όχι τόσο αυτόνομα (14,7%), όσο ως υποστηρικτικό μέσο για ιατρικές αποφάσεις που θα λαμβάνουν άνθρωποι (57,3%). Γενικότερα θεωρούν πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στον μετασχηματισμό του υγειονομικού συστήματος, κυρίως στους τομείς της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας της έρευνας για την ανακάλυψη νέων φαρμάκων και της έγκαιρης διάγνωσης ασθενειών (36,7% και 32,4% αντίστοιχα).

Άγνωστη έννοια η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή

Στο ζήτημα της προσαρμογής του τρόπου ζωής το 30,3% απάντησε ότι είναι από τις βασικές τους ανησυχίες και το 20,8% ανησυχεί για την επίδραση στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής ενόψει της δημιουργίας οικογένειας.

Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι οι Έλληνες Gen Zs και Millennials σε ποσοστό 35,6% θεωρούν ως καταλληλότερο timing για την δημιουργία οικογένειας την περίοδο πριν τα 35 έτη αλλά το 28,5% επεσήμανε υπό την προϋπόθεση της καλής σωματικής και συναισθηματικής υγείας.

Παράλληλα, το 60% δηλώνει αρκετά ενημερωμένο για τα όρια ηλικίας σχετικά με την τεκνοποίηση και το 45% για τους παράγοντες που επηρεάζουν τη γονιμότητα ωστόσο:

  • Το 34% δεν γνωρίζει θέματα όπως η κατάψυξη ωαρίων,
  • Το 40% δεν ξέρει για τις τεχνικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής,
  • και για ένα 35% το απόθεμα ωοθηκών δεν είναι έννοια ιδιαίτερα γνωστή.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής

Από τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η τοποθέτηση των νέων Ελλήνων στο ερώτημα πως βλέπουν το μέλλον του πλανήτη σε 20 χρόνια, όπου σε ποσοστό 55,7% απάντησαν ότι προβλέπουν έναν πλανήτη όπου οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής θα θέσουν σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία και την ευημερία. Το αντίστοιχο ποσοστό του ευρωπαϊκού μέσου όρου ήταν 48,2%.

Social media

Τέλος, όταν κλήθηκαν να επιλέξουν τις τρεις κυριότερες επιπτώσεις των social media στη ζωή τους επέλεξαν κατά σειρά την έλλειψη εμπιστοσύνης λόγω της πληθώρας fake news το 67,5%, την αναστάτωση λόγω υπερπληροφόρησης (infoxication) το 49,4% και το αίσθημα ανεπάρκειας π.χ. σε εμφάνιση, επιτυχία, τρόπο ζωής το 49,3%.

Με αφορμή τα ευρήματα της έρευνας η διευθύνουσα δύμβουλος και γενική διευθύντρια για τη Merck στην Ελλάδα και την Κύπρο, Susan King-Barnardo, επεσήμανε ότι οι ηλικιακά νέοι ηγέτες αλλάζουν τον τρόπο που βλέπουμε την εργασία, τη βιωσιμότητα και την καινοτομία και οφείλουμε να τους ακούσουμε και να τους συμπεριλάβουμε στη διαμόρφωση του μέλλοντος.