Μπορεί τα φάρμακα αδυνατίσματος να είναι αυτά που φαίνεται να «κινούν» τις μετοχές το τελευταίο διάστημα, ωστόσο ογκολογικά και εμβόλια αναμένεται να «πάρουν κεφάλι» στη διεθνή αγορά, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η οποία επενδύει σημαντικά στην παραγωγή ογκολογικών σκευασμάτων.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η δυναμική επέκταση τριών εκ των σημαντικότερων εγχώριων φαρμακοβιομηχανιών που ξεκίνησαν με έναυσμα το επενδυτικό clawback να κατασκευάζουν στην Τρίπολη μια σειρά εργοστασίων για την παραγωγή ογκολογικών σκευασμάτων και όχι μόνο. Συγκεκριμένα, τρεις μεγάλες επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ από τις DEMO, Win Medica του ομίλου ΕΛΠΕΝ και FARAN, υπολογίζουν να μπορούν να καλύψουν πάνω από το 50% των ογκολογικών ασθενών σε φάρμακα, να προσφέρουν εξοικονομήσεις στη φαρμακευτική δαπάνη, αλλά και να κάνουν ανεξάρτητη την Ελλάδα και την Ευρώπη σε παραγωγή πρώτων υλών.
Σύμφωνα με το pharmavoice.com, η ογκολογία είναι και πολύ από καιρό «ο βασιλιάς» στον τομέα Ε&Α φαρμακευτικών μορίων, αλλά και στα έσοδα, ενώ η ανοσολογία, παρότι δεν τρέχει με την ίδια ταχύτητα, παραμένει πολύ ελκυστικός τομέας έρευνας με φάρμακα που στοχεύουν σε πολλαπλές ενδείξεις, διευρύνοντας την προσέγγιση των ασθενών. Στο πρόσφατο παρελθόν ο τομέας της ογκολογίας δημιούργησε δυνατά blockbuster, όπως το Humira και το Stelara, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 2/5 των 50 φαρμάκων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις πέρυσι.
Από την άλλη, έκθεση της IQVIA δείχνει ότι η ογκολογία και η παχυσαρκία θα οδηγήσουν την ανάπτυξη μέχρι το 2028, ενώ η ανάπτυξη της ανοσολογίας και του διαβήτη θα επιβραδυνθεί λόγω των βιο-ομοειδών φαρμάκων. Οι παγκόσμιες δαπάνες για την ογκολογία θα φτάσουν τα $440 δισ. έως το 2028, με την ανάπτυξη να επιταχύνεται από τα νέα φάρμακα.
Στον τομέα της παχυσαρκίας Eli Lilly και Novo Nordisk παραμένουν ηγέτιδες δυνάμεις στον χώρο των φαρμάκων για την απώλεια βάρους. Οι μετοχές της Novo Nordisk έχουν ενισχυθεί 27% από τις αρχές του έτους, ενώ η Eli Lilly έχει υπερδιπλασιάσει την επένδυσή της, με νέα δέσμευση $5,3 δισ., αυξάνοντας τη συνολική επένδυση της εταιρείας σε από τα $3,7 δισ. σε $9 δισ.
Παρόλα αυτά, πολλοί ακόμα θεραπευτικοί τομείς μπαίνουν στην κούρσα του ανταγωνισμού με τα εμβόλια να κατέχουν την πιο ισχυρή θέση. GSK και Pfizer κινούνται δυναμικά στον χώρο των εμβολίων RSV (Αναπνευστικός Συγκυτιακός Ιός) από πέρυσι, με τον FDA να δίνει στις αρχές Μαΐου την πρώτη έγκριση στο εμβόλιο RSV Arexvy της GSK και λίγες μέρες έπειτα πήρε το «πράσινο φως» το Abrysvo της Pfizer. Μέχρι στιγμής, το εμβόλιο της GSK τα πήγε καλύτερα στην αγορά, φτάνοντας τον πρώτο χρόνο του το $1,5 δισ. σε πωλήσεις, όταν η Pfizer είχε $890 εκατ. το 2023. Φέτος, η GSK εξακολουθεί να έχει ένα μικρό πλεονέκτημα, αφού η ίδια η εταιρεία ανέφερε περίπου $227 εκατ. σε πωλήσεις πρώτου τριμήνου για το Arexvy, ενώ το Abrysvo της Pfizer έφτασε τα $145 εκατ. σε παγκόσμια έσοδα.
Τέλος, ο ανταγωνισμός ενισχύεται σε μερικές ακόμα θεραπευτικές κατηγορίες, με την Eli Lilly να κυκλοφορεί τον πρώτο αναστολέα IL-23 (Omvoh) για την ελκώδη κολίτιδα και την J&J να καταθέτει τα χαρτιά της για νέα θεραπεία κατά της ψωριασικής αρθρίτιδας, αλλά και κατά της νόσου Crohn.