Περίπου 2 δισ. ευρώ θα κοστίσει στην Ευρώπη η μείωση του χρόνου προστασίας της πατέντας στα φάρμακα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Φαρμακευτικών Βιομηχανιών και Ενώσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει στη μείωση του χρόνου προστασίας της πατέντας κατά δύο έτη, όταν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητά ενίσχυση των κινήτρων.
«Εάν συμβεί αυτό, θα δούμε μείωση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και της πρόσβασης των ασθενών στα φάρμακα» επισημαίνει η γενική διευθύντρια της EFPIA Nathalie Moll.
Μελέτη του Dolon Institute κατέγραψε ότι η μείωση του χρόνου προστασίας της πατέντας θα επιφέρει μείωση επενδύσεων σε καινοτόμα φάρμακα στην Ευρώπη κατά 55% τα επόμενα 15 χρόνια, όταν ήδη τα τελευταία 20 χρόνια έχει χάσει το 1/4 των παγκοσμίων επενδύσεων σε Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α).
2 δισ. ετησίως θα χάνει η Ε.Ε.
Οι επενδύσεις θα μειωθούν κατά 1/3 (32% σε 21%) έως το 2040 και η Ευρώπη θα χάσει 2 δισ. ευρώ ετησίως. Μόνο 1 στα 10 φάρμακα που αναπτύσσονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα είναι οικονομικά βιώσιμο, ενώ το 22% των projects Ε&Α που βασίζονται στην προστασία της πατέντας δεν θα αντέξει. Η Ευρώπη θα χάσει την Ε&Α σε περίπου 50 από τις 225 νέες θεραπείες που αναμένονται, δηλαδή το 8% της φαρμακευτικής καινοτομίας. Επίσης, η απώλεια 45 νέων θεραπειών για σπάνιες ασθένειες θα προκαλέσει απώλειες 4,5 δισ. ευρώ σε έρευνα.
Η Επιτροπή πιστεύει ότι κάθε επιπλέον έτος προστασίας πατέντας έχει ως αποτέλεσμα 1,2 δισ. πρόσθετο κόστος για τα κράτη-μέλη. Ωστόσο, η Ευρώπη διαθέτει ένα ευρύ φάσμα μηχανισμών τύπου clawback. Ο Ιταλικός Οργανισμός Φαρμάκων εκτιμά το clawback για το 2022 σε 1,26 δισ. ευρώ, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσό για το 2023 εκτιμάται σε 2,7 δισ. ευρώ.
«Παρενέργειες» και στις εισαγωγές
Αν εφαρμοστεί η απόφαση της Επιτροπής θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα εισαγωγής νέων φαρμάκων, επισημαίνουν πηγές της αγοράς. Ήδη, όπως λένε, 650-700 κωδικοί ετησίως δεν μπαίνουν στο δελτίο τιμών γιατί είναι ασύμφορο, ενώ βγαίνουν συνέχεια από τη θετική λίστα φάρμακα με κόστος μέχρι 10 ευρώ αποζημίωσης και από την άλλη οι δηλώσεις αδυναμίας κυκλοφορίας αυξάνονται, με αποτέλεσμα να εκτινάσσεται η δαπάνη μέσω ΙΦΕΤ.