Με το μήνυμα «ώΡΑ να γίνουν εύκολα», η παγκόσμια βιοφαρμακευτική εταιρεία AbbVie, ξεκίνησε εκστρατεία ενημέρωσης με στόχο να ενημερώσει και να ενεργοποιήσει τους ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα να επισκεφθούν τον ρευματολόγο τους για την έγκαιρη διάγνωση και για τον σχεδιασμό της ενδεδειγμένης και εξατομικευμένης θεραπευτικής προσέγγισης, καθώς επίσης να τους βοηθήσει να ξεπεράσουν το φόβο του αγνώστου, να κατανοήσουν ότι μπορούν να έχουν μια συνηθισμένη καθημερινότητα όπως όλοι οι άνθρωποι χωρίς πόνο και χωρίς να βλέπουν την πόρτα – πορτάρα γιατί αδυνατούν να την ανοίξουν, την κούπα – κουπάρα γιατί δεν μπορούν να την σηκώσουν. Να τελειώσουν αυτά τα …αρα… από τη ζωή τους και να γίνουν και πάλι λειτουργικοί και αυτόνομοι.
Η εκστρατεία θα διαρκέσει μέχρι και το Μάρτιο του 2024 ενώ, έχει φτιαχτεί και ένας διαδικτυακός χώρος το site www.ora-na-ginoun-eukola.gr στον οποίο ασθενείς και φροντιστές μπορούν να μαθαίνουν όλα όσα χρειάζονται για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, να λύνουν απορίες τους και πάνω από όλα να κατανοήσουν ότι δεν χρειάζεται να είναι «αδύνατα» κάποια πράγματα στη ζωή τους. Ότι όλα μπορούν να γίνουν δυνατά και εύκολα.
Σύμφωνα με την Head of Communications & Patient Relations της AbbVie Μελίνα Θωμαΐδου, οι ασθενείς αποτελούν προτεραιότητα για την εταιρεία για το λόγο αυτό, αποφασίσθηκε να ξεκινήσει η εκστρατεία για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα ώστε να καλυφθεί ένα κενό ενημέρωσης που υπήρχε. «Θέλουμε η εκστρατεία να αποτελέσει αφύπνιση για τους ασθενείς ώστε να μην απογοητεύονται και να μην αμελούν την επίσκεψη στον ρευματολόγο τους, ο οποίος είναι ο μόνος αρμόδιος για να θέσει τη νόσο στις σωστές διαστάσεις, να διαμορφώσει το πλαίσιο διαχείρισης της νόσου και να κάνει την καθημερινότητα τους πιο εύκολη» τόνισε χαρακτηριστικά.
ώΡΑ λοιπόν να δούμε τη Ρευματοειδή Αρθρίτιδα στις σωστές διαστάσεις της όπως λένε οι ειδικοί. Σύμφωνα με την πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων ασθενών, γονέων, κηδεμόνων & φίλων παιδιών με ρευματικά νοσήματα (ΡευΜΑζήν), Κατερίνα Κουτσογιάννη, είναι κομβικής σημασίας οι ασθενείς να έχουν πρόσβαση σε ορθή ενημέρωση τόσο για το ίδιο το νόσημα και τις επιπτώσεις του στη συνολική υγεία του πάσχοντα, όσο και για τις διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές.
Ενδυνάμωση των ασθενών
Ένας ενημερωμένος και ενδυναμωμένος ασθενής όπως λέει, συμβάλει στην από κοινού λήψη αποφάσεων και στην αυτοδιαχείριση της νόσου του.
«Θεωρώ σημαντικό οι ασθενείς να μοιραζόμαστε με τον ιατρό μας όσα είναι ορατά και όσα δεν είναι, ώστε να είναι σε θέση να προτείνει την κατάλληλη θεραπεία, την ώρα που πρέπει, αποτρέποντας ενδεχόμενες μη αναστρέψιμες βλάβες των αρθρώσεων. Επιπρόσθετα, η συμβολή των ασθενών είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της ποιότητας της περίθαλψης, για την πρόσβαση στις νεότερες καινοτόμες θεραπείες και αποτελεί προϋπόθεση ώστε το σύστημα υγείας, αξιοποιώντας τη βιωματική εμπειρία και τη γνώση του ασθενή να εφαρμόζει πολιτικές που έχουν πραγματικά στο επίκεντρό τους τον ασθενή» επισημαίνει η κ. Κουτσογιάννη που πέρασε η ίδια ένα μεγάλο «Γολγοθά» μέχρι να μπει σε θεραπεία ώστε να είναι λειτουργική, να ζει χωρίς καθημερινούς πόνους, να μπορεί να εργαστεί και συγχρόνως να μεγαλώσει το παιδί της.
Ενσυναίσθηση
Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α) Αθανασία Παππά, η οποία εστίασε στην ενσυναίσθηση και στην καλή επικοινωνία γιατρού – ασθενούς. Πρότεινε ακόμη να υπάρξει στο άμεσο μέλλον μάθημα στην ιατρική κοινότητα για το πως επικοινωνούμε με τον ασθενή. «Είναι απολύτως απαραίτητο εμείς οι ασθενείς να νιώθουμε την άνεση και την εμπιστοσύνη να συζητήσουμε με τον ρευματολόγο μας οποιουσδήποτε προβληματισμούς μας και να θέτουμε ερωτήματα για το σχέδιο θεραπείας που ακολουθούμε ή για την πιθανή αλλαγή στο σχέδιο θεραπείας για την καλύτερη διαχείριση της νόσου. Ένα ημερολόγιο καθημερινών συμπτωμάτων, όπως η εμφάνιση οιδήματος ή ο πόνος στις αρθρώσεις ή τυχόν δυσκολίες συμμόρφωσης στη θεραπεία, οι προσωπικοί μας στόχοι, ο προγραμματισμός εξετάσεων και επισκέψεων στον ρευματολόγο και η αναζήτηση υποστήριξης από τον ιατρό μας σε όλη τη διαδρομή της νόσου αποτελούν μερικές από τις πιο χρήσιμες συμβουλές για τη δημιουργία μίας εποικοδομητικής σχέσης, η οποία συνεχώς εξελίσσεται και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες των ασθενών» σημείωσε.
Η καλή σχέση γιατρού – ασθενή θεραπεύει
Στο πόσο σημαντική και «θεραπευτική» μπορεί να είναι η καλή σχέση του γιατρού με τον ασθενή του εστίασε ο ρευματολόγος, υπεύθυνος Ρευματολογικού Τμήματος Euromedica Γεν. Κλινική Θεσσαλονίκης Γεώργιος Βοσβοτέκας. «Δεν θεραπεύουν μόνο τα φάρμακα αλλά και η καλή σχέση του γιατρού με τον ασθενή του. Ένας καλός γιατρός νοιάζεται πρώτιστα για το πως νιώθει ο ασθενής. Μόνο έτσι μπορεί να λέγεται θεραπευτής» τόνισε ενώ, σύμφωνα με τον ίδιο, η ύφεση των συμπτωμάτων αποτελεί το μείζον ζητούμενο για τους ρευματολόγους και τη διαχείριση των ασθενών.
«Η επίτευξη της ύφεσης, δηλαδή η μείωση της φλεγμονής, η ανακούφιση από τα συμπτώματα και η μείωση της βλάβης των αρθρώσεων, αυξάνεται με την έγκαιρη διάγνωση και με τη διαχείριση της νόσου, μόλις εμφανιστούν τα συμπτώματα. Χάρη στη συνεχή επιστημονική πρόοδο η ύφεση αποτελεί εφικτό στόχο για τους ασθενείς» τόνισε και συμπλήρωσε ότι οι ρευματολόγοι σήμερα έχουν στη διάθεσή τους νέες καινοτόμες θεραπευτικές λύσεις οι οποίες είναι ασφαλείς, ιδιαίτερα αποτελεσματικές και πιο εύκολες στη συμμόρφωση των ασθενών.
Χάρη στις εξατομικευμένες θεραπευτικές λύσεις οι ασθενείς, μπορούν να επιτύχουν σημαντικούς βραχυπρόθεσμους, μακροπρόθεσμους, αλλά και προσωπικούς στόχους που έχουν θέσει, όπως η ενασχόληση με ένα αγαπημένο χόμπι, η απρόσκοπτη και χωρίς πόνο πραγματοποίηση απλών καθημερινών δραστηριοτήτων, η κοινωνικοποίηση μέσω δραστηριοτήτων που πριν τη θεραπεία δε θα μπορούσαν, εύκολα, να απολαύσουν.
Ψάχνοντας τον κοινό τόπο γιατρού – ασθενή
Στη σημασία μίας σταθερής σχέσης μεταξύ γιατρού και ασθενούς αναφέρθηκε και ο ρευματολόγος, στρατιωτικός ιατρός ε.α., πρόεδρος της Ελληνικής Ρευματολογικής Εταιρείας και Επαγγελματικής Ένωσης Ρευματολόγων Ελλάδας Δημήτριος Καρόκης. Όπως είπε, ο γιατρός εστιάζει συνήθως σε διαφορετικά στοιχεία από αυτά που «καίνε» τον ασθενή. Πρέπει λοιπόν οι δύο αυτές θεωρήσεις να συμπλεύσουν, ο γιατρός να «κατέβει» λίγο στο επίπεδο του ασθενή να τον κατανοήσει. «Ψάχνουμε λοιπόν τον κοινό τόπο γιατρούς – ασθενή για να μπορούμε να έχουμε την καλύτερη έκβαση στη θεραπεία του» επεσήμανε.
Όπως είπε, είναι σημαντικό ο ασθενής και ο ρευματολόγος να δημιουργήσουν μία σταθερή σχέση εμπιστοσύνης, να βρίσκονται σε τακτική επικοινωνία, να αξιολογούν την πρόοδο της θεραπείας και έγκαιρα να επαναξιολογούν τους θεραπευτικούς στόχους, εφόσον κρίνεται αναγκαίο. Η αμφίδρομη επικοινωνία με τους ασθενείς είναι πολύτιμη για τους ρευματολόγους, σε κάθε στάδιο της διαδρομής για τη διαχείριση της νόσου.
«Οι ρευματολόγοι έχουμε αναπτύξει διάφορα εργαλεία για να διευκολύνουμε την αποτελεσματική επικοινωνία μας με τους ασθενείς. Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία είναι η ανάπτυξη στοχευμένων ερωτηματολογίων τα οποία εφόσον οι ασθενείς απαντήσουν με ειλικρίνεια και σαφήνεια αποδεικνύονται ένα πολύτιμο εργαλείο με το οποίο μπορούμε να αξιολογήσουμε το επίπεδο ενεργότητας της νόσου, κι έτσι να στοχεύσουμε στις εξατομικευμένες ανάγκες κάθε ασθενούς, προσφέροντας την ενδεδειγμένη θεραπευτική λύση» τόνισε.
Η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης
Το άλλο σημαντικό κομμάτι είναι η έγκαιρη διάγνωση στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Καρόκης λέγοντας ότι είναι σημαντικό κάθε ασθενής να απευθυνθεί έγκαιρα στον ρευματολόγο, να λάβει φροντίδα και να διαμορφώσει ένα σχέδιο θεραπείας, άμεσα.