Αλήθεια, θέλετε να «αλλάξετε τον κόσμο…»;
Ναι βέβαια! Άλλωστε οραματιζόμαστε και αγαπάμε την αλλαγή. Επιτρέψτε μου όμως να διευκρινίσω… Αναφερόμαστε στην αλλαγή της νοοτροπίας που πρέπει να διακατέχει μια σύγχρονη φαρμακευτική εταιρεία. Θεωρούμε ότι αυτή η αλλαγή θα επιδράσει θετικά στην καθημερινότητα των ασθενών. Οι πρωτοβουλίες της Chiesi παγκόσμια έχουν ως στόχο να φέρουν τον ασθενή και τα θέματα που ο ίδιος ή ο φροντιστής του πρέπει να διαχειριστεί, στο επίκεντρο της πολιτικής υγείας. Η Chiesi ως πιστοποιημένος Β-Corp* βιοφαρμακευτικός Όμιλος έχει δεσμευτεί να παρέχει προϊόντα και υπηρεσίες με προστιθέμενη αξία για τον ασθενή και την κοινωνία. Για εμάς οι ασθενείς είναι η αρχή και το τέλος του ταξιδιού μας.
Είναι ώρα για αλλαγή;
Δεν νομίζω να υπάρχει άνθρωπος που να μην αποδέχεται ότι η ανάγκη της αλλαγής είναι διαχρονική… Ο δυτικοευρωπαϊκός μεσαίωνας, που είχε ως κύριο χαρακτηριστικό τη στασιμότητα της σκέψης, δεν θα λέγαμε ότι ήταν και η καλύτερη περίοδος της ανθρωπότητας σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της επιστήμης.
Θεωρείτε ότι η αλλαγή ενδυναμώνει το «φαρμακευτικό επιχειρείν»;
Σίγουρα, με την προϋπόθεση να σχεδιαστεί σωστά. Και έτσι απαντάμε στο σύγχρονο «VUCA**» επιχειρησιακό περιβάλλον. Ο κλάδος της φαρμακοβιομηχανίας χαρακτηρίζεται από την υιοθέτηση της αλλαγής και της καινοτομίας. Η παρουσία νέων θεραπευτικών λύσεων για χρόνιες και σπάνιες παθήσεις είναι η απόδειξη…
Βλέπετε την πολιτεία αρωγό στην προσπάθεια μιας ασθενοκεντρικής πολιτικής;
Τουλάχιστον δεν δηλώνει αντίθετη! Αλλά απέχει αρκετά από την υιοθέτηση μιας ασθενοκεντρικής πολιτικής στην πράξη. Μην υποστηρίζοντας τη χρηματοδότηση της φαρμακευτικής δαπάνης στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου, απομονώνει τους Έλληνες ασθενείς από τις νέες θεραπείες. Όταν η χώρα μας έχει από τις χαμηλότερες τιμές στην Ευρώπη, δεν μπορεί να αναρωτιόμαστε για ελλείψεις βασικών φαρμάκων… Σε όλες τις χώρες γίνονται διαπραγματεύσεις για τα φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα και τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας, σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η βιομηχανία δεν αντικαθιστά το κράτος με υποχρεωτικές επιστροφές (clawback & rebates) άνω του 50% για την κάλυψη του ανεπαρκούς φαρμακευτικού προϋπολογισμού. Μην ξεχνάμε ότι οι φαρμακευτικές εταιρείες – ιδιαίτερα οι πολυεθνικές – επενδύουν μεγάλο μέρος των εσόδων τους στην έρευνα και ανάπτυξη νέων θεραπειών, επιζητούν την επιχειρησιακή σταθερότητα και θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι ασφαλιστικοί φορείς θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές προκλήσεις των νέων θεραπευτικών σχημάτων. Αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της διαπραγμάτευσης με τους παρόχους υγείας για τον ασθενή σε ένα πλαίσιο αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Στη χώρα μας θεωρείται ότι το «καλό του ασθενή το ξέρει μόνο το κράτος…». Επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω τις υπέρμετρες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεραστούν για να υπαχθεί η Ελλάδα στην ομάδα χωρών όπου θα μπορούσαν οι Έλληνες ασθενείς να έχουν πρόσβαση σε νέες θεραπείες είτε μέσω κλινικών μελετών είτε με προγράμματα πρώιμης πρόσβασης.
Συνήθως η αλλαγή έρχεται μέσω της επικοινωνίας, ισχύει αυτό και για την Chiesi;
Ναι δεν αποτελούμε εξαίρεση! Μας αρέσει να επικοινωνούμε με ένα διαφορετικό τρόπο χωρίς ένταση και υπερβολές. Υιοθετούμε τις αρχές ενός εποικοδομητικού διαλόγου σεβόμενοι τον επιστήμονα υγείας στα νοσοκομεία, τα ιατρεία, τα φαρμακεία, τον ακαδημαϊκό, τους διοικητικούς κρατικούς λειτουργούς στο χώρο της υγείας. Εκφράζουμε προβληματισμούς και επικοινωνούμε εναλλακτικές λύσεις.
Φανταστείτε έναν ασθενή που διαβάζει στη σελίδα σας για τα θέματα των ελλείψεων του φαρμάκου που λαμβάνει καθημερινά… Πως αισθάνεται; Πόσο εύκολη είναι η αναμονή μιας μητέρας ενός παιδιού με σπάνια νόσο, «εάν το ταμείο θα εγκρίνει τη θεραπεία;» Έχουμε αναρωτηθεί πώς αισθάνεται ο ασθενής με χρόνια πάθηση αναμένοντας τη νέα θεραπεία –που κυκλοφορεί ήδη στην Ευρώπη-, όταν για αυτή τη θεραπεία μπορεί να εκκινήσει τοπικά η διαδικασία αξιολόγησης και αποζημίωσης μόνον εφόσον επίσημα αποζημιωθεί σε τουλάχιστον άλλες 5 χώρες, μέσα από μια λίστα 11 χωρών που ορίζει η νομοθεσία; Ο στόχος όλων όσων υπηρετούν το χώρο του φαρμάκου θα πρέπει να είναι να μην υπάρχουν αυτά τα ερωτήματα.
Πόσο εύκολη είναι υιοθέτηση μιας νοοτροπίας αλλαγής;
Θα ακουστεί παράξενο αλλά στην πράξη δεν είναι τόσο δύσκολο. Απλά χρειάζεται όραμα. Ένα ξεκάθαρο όραμα που θα είναι φάρος στο ταξίδι της αλλαγής. Ακολουθεί η ανάπτυξη των ανθρώπων και η υιοθέτηση μοντέλων διαχείρισης των επιχειρησιακών projects. Η Chiesi Hellas διακρίνεται για τις ιδέες και τις δράσεις της. Πριν λίγες ημέρες προβλήθηκε σε ειδική εκδήλωση στη Ρώμη στην Casa Del Cinema, το Rare Land, μια ελληνική φεστιβαλική ταινία μικρού μήκους με πρωταγωνιστή έναν μικρό ασθενή με σπάνια νόσο. Η ταινία προσεγγίζει τα προβλήματα των ασθενών με σπάνια νοσήματα και τις δυσκολίες στην έγκριση θεραπείας φέρνοντας παράλληλα μήνυμα ελπίδας για την αντιμετώπισή τους. Αλλά και προτάσεις σε καθημερινές ανάγκες, όπως το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ενσυναίσθηση, Ενδυνάμωση, Επικοινωνία», με στόχο την ενδυνάμωση του πνευμονολόγου και τη βελτίωση της επικοινωνίας του με τον ασθενή μέσω της ενσυναίσθησης, και το πρόγραμμα «Ζωή με ΧΑΠ» που είναι μια διαδικτυακή προσέγγιση άσκησης ασθενών με Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια. Επίσης, από τον Οκτώβριο 2022 υπάρχει κωδικός QR τόσο πάνω στην εξωτερική συσκευασία όσο και στο Φύλλο Οδηγιών Χρήσης ορισμένων συσκευών εισπνοής που παραπέμπει σε ολιγόλεπτο εκπαιδευτικό βίντεο με οδηγίες χρήσης για τη σωστή τεχνική εισπνοής.
Σε λίγους μήνες , η παρουσία της Chiesi στη χώρα μας κλείνει τα 25 χρόνια, τι θα ευχόσασταν;
Να τα εκατοστίσουμε!
*Β Corp : Διεθνής πιστοποίηση Benefit Corporation. Ως B Corp πιστοποιούνται από τον αναγνωρισμένο, μη κερδοσκοπικό οργανισμό B Lab εταιρείες με κερδοσκοπικό χαρακτήρα που εξισορροπούν το κέρδος και την ωφέλεια, σύμφωνα με υψηλά πρότυπα κοινωνικής και περιβαλλοντικής απόδοσης, διαφάνειας προς το κοινό και νομικής υπευθυνότητας. Το 2019 η Chiesi Hellas πιστοποιήθηκε για πρώτη φορά ως B Corp εταιρεία. Η επαναπιστοποίηση το 2022, αποτελεί επίσημη αναγνώριση των συντονισμένων προσπαθειών της για δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος με σεβασμό προς τον ασθενή, τους εργαζόμενους, το περιβάλλον και την κοινωνία.
**VUCA : Volatility, Uncertainty,Complexity, Ambiguity
Σταύρος Γ. Θεοδωράκης, Φαρμακοποιός, MSc Marketing & Επικοινωνίας , PhD Ιατρικής
President & Managing Director CHIESI Hellas & Cyprus
Vice President SFEE