Της Ανθής Αγγελοπούλου
Με αφορμή την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) της Lavipharm, ο Chief Operating Officer & Country Manager της Lavipharm και μέλος του ΔΣ του ΣΦΕΕ, Παναγιώτης Γιαννουλέας αναλύει το νέο επενδυτικό πλάνο για την περεταίρω ανάπτυξης της εταιρείας.
Κύριε Γιαννουλέα στην ανακοίνωση για την ΑΜΚ έγινε λόγος για ένα 5ετες σχέδιο επενδύσεων στον τομέα Έρευνας & Ανάπτυξης και νέων προϊόντων. Θα θέλατε να μας πείτε τους στόχους σας;
Η εταιρεία διαθέτει βαθιά γνώση και εμπειρία στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων προϊόντων, ένας τομέας ο οποίος μπορούμε να πούμε ότι μας δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά. Από το 1985 ξεκινήσαμε τη λειτουργία ανεξάρτητης διεύθυνσης Έρευνας & Ανάπτυξης επικεντρωμένης σε τεχνολογίες χορήγησης φαρμακευτικών ουσιών, ενώ το 1993 ολοκληρώθηκε η μονάδα παραγωγής διαδερμικών συστημάτων στην Ελλάδα, που έως σήμερα αποτελεί τη μοναδική στη χώρα μας και μια από τις ελάχιστες στην Ευρώπη. Η Έρευνα & Ανάπτυξη είναι λοιπόν στο DNA μας και θέλουμε να εκμεταλλευτούμε τη γνώση όλων αυτών των ετών και να αναπτύξουμε ένα σεβαστό αριθμό προϊόντων, με έμφαση στα διαδερμικά συστήματα χορήγησης.
Με την προσθήκη του νέου προϊόντος, του διαδερμικού συστήματος κλονιδίνης, στη φαρέτρα μας μέσω της επικείμενης ΑΜΚ, θα είμαστε από τους λίγους στην Ευρώπη και οι μοναδικοί στην Ελλάδα που θα έχουμε 3 φαρμακευτικά προϊόντα διαδερμικής χορήγησης (κλονιδίνης, φεντανύλης και νιτρογλυκερίνης). Η αγορά αυτή δεν είναι πολύ διαδεδομένη, παρόλα αυτά, τα οικονομικά στοιχεία του 2021 έδειξαν ότι ο παγκόσμιος τζίρος των διαδερμικών συστημάτων έφτασε τα 6,7 δισ. δολάρια και η τάση είναι το 2027 να φτάσει στα 8,4 δισ. δολάρια με GAGR (2020-2027) 4.3%.
Επιπλέον, η απόκτηση του patch κλονιδίνης αποτελεί μέρος του 5ετούς προγράμματος 2022-2026, το οποίο σε συνδυασμό με τα υπό ανάπτυξη προϊόντα και τη συνεργασία με τη Zentiva στην Ελλάδα, έχει ως στόχο το 2026, οι πωλήσεις προ clawback/rebate να ξεπεράσουν τα 94 εκατ. ευρώ και το EBITDA τα 18,5 εκατ. ευρώ.
Θα έχουμε στην ιδιοκτησία μας ένα προϊόν που μπορούμε να κυκλοφορήσουμε σε όλο τον κόσμο, πλην ΗΠΑ. Μέσω της πολυετούς εμπειρίας μας και του εκτεταμένου δικτύου συνεργατών μας, θα προχωρήσουμε στην αδειοδότηση και προώθησή του σε αγορές στόχους, κυρίως στην Ευρώπη. Θα είμαστε ίσως η μοναδική ελληνική εταιρεία με ένα πρωτότυπο (off patent) προϊόν που θα έχει αυτή τη δυνατότητα. Από το 2024, το patch κλονιδίνης θα παράγεται στην Ελλάδα, γεγονός που θα αυξήσει την κερδοφορία του προϊόντος.
Αυτός ήταν και ο λόγος που κατέστησε αναγκαία την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου;
Βασικός λόγος είναι η ανάπτυξη και ισχυροποίηση του Ομίλου μας τόσο στην εγχώρια όσο και τη διεθνή αγορά. Για να υπάρχει ανάπτυξη, χρειάζονται επενδύσεις. Σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό, το επενδυτικό μας πλάνο περιλαμβάνει την αναβάθμιση των εργοστασιακών μας εγκαταστάσεων και του μηχανολογικού μας εξοπλισμού, τη σύγχρονη μονάδα Έρευνας & Ανάπτυξης κι εργαστηρίου δοκιμών και την εμπορική διάθεση των υπό ανάπτυξη προϊόντων. Για την υλοποίησή τους, έχουμε υπολογίσει ότι χρειάζονται επενδύσεις ύψους 28 εκατ. €. Ως η μοναδική ελληνική φαρμακευτική εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, η ΑΜΚ μπορεί να μας δώσει τα απαραίτητα κεφάλαια για να προχωρήσουμε στον στρατηγικό σχεδιασμό μας.
Η ΑΜΚ είναι έως € 58 εκατ. εκ των οποίων τα €34 εκατ. θα δοθούν στην εξαγορά του διαδερμικού προϊόντος κλονιδίνης για την υπέρταση και τα υπόλοιπα €24 εκατ. για να υποστηρίξουν το πενταετές πλάνο μας 2022-2026. Η ΑΜΚ θα οδηγήσει στην ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων, την έξοδο της μετοχής από την κατηγορία της επιτήρησης, την πρόσβαση σε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και στη δυνατότητα διανομής μερίσματος και εν κατακλείδι, θα μας δώσει τη δυνατότητα να ανοίξουμε και πάλι τα φτερά μας.
Η Lavipharm μετά 110 χρόνια ζωής στην ελληνική αγορά. Ποιο είναι αυτή τη στιγμή το οικονομικό της αποτύπωμα και η εξαγωγική της δυναμική;
Η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο το 1995. Σήμερα, αριθμεί 270 περίπου εργαζόμενους με υψηλή επιστημονική κατάρτιση. Το εργοστάσιό παράγει περισσότερα από 50 εκατ. patches ετησίως και εξάγουμε στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, Ασίας, Αφρικής, Λατινικής Αμερικής και Καναδά. Οι πρώτες μας συνεργασίες αφορούν το διαδερμικό σύστημα νιτρογλυκερίνης που κυκλοφόρησε σε Ιταλία και Γαλλία πρώτη φορά το 1992. Το 2021, οι εξαγωγές των προϊόντων μας έφτασαν το 30% περίπου του τζίρου μας. Μάλιστα, συνολικές πωλήσεις αφορούν σε ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό αυτές των δικών μας προϊόντων και όχι τρίτων.
Στην Ελλάδα έχουμε συγκεκριμένο σχεδιασμό, τον οποίο ακολουθούμε τα τελευταία χρόνια και αποφέρει καρπούς, εστιάζοντας στις θεραπευτικές κατηγορίες καρδιολογίας, κεντρικού νευρικού συστήματος, ουρολογίας-ογκολογίας και χρόνιου πόνου, καθώς και των OTC. Ήδη μέσω της συνεργασίας μας με τη Zentiva, κυκλοφορούμε 11 προϊόντα αυτή τη στιγμή και σχεδιάζουμε στα επόμενα έτη να φτάσουμε τα 20. Εστιάζουμε επίσης στον τομέα των OTC, με κυρίαρχα το Αlgon και το Βetadine να μας δίνουν την ανάλογη ώθηση.
Στόχος είναι να αυξηθεί το EBIDTA στα 10,5 εκατ. το 2024 και στα 18,5 το 2026 από 6,2 εκατ. που ήταν το 2021. Αντίστοιχα οι στόχοι για τον τζίρο είναι 72 εκατ. το 2024 και 94 εκατ. το 2026 προ rebate και clawback, από 45,8 εκατ. ευρώ προ rebate και clawback που ήταν το 2021.
Το φάρμακο στοχοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια με αφορμή την κρίση. Claw back και rebate έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις εταιρείες. Τι κινήσεις πρέπει να γίνουν για τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης;
Χρειάζεται μια ικανοποιητική χρηματοδότηση στον τομέα της υγείας συμβατή με τις ανάγκες των ασθενών. Ως βιομηχανία, κατανοήσαμε την ανάγκη θέσπισης του clawback, όμως έχουμε δώσει σχεδόν 12 δισ. όλα αυτά τα χρόνια. Ενώ φύγαμε από τα μνημόνια και την ενισχυμένη εποπτεία, το αναχρονιστικό αυτό μέτρο παραμένει σταθερό.