Θέλοντας να «πρασινίσει» τις βιομηχανικές εισαγωγές βάζοντας φόρο στις εκπομπές άνθρακα που συνδέονται με την παραγωγή τους, η ΕΕ υιοθέτησε την Τρίτη έναν μηχανισμό στα σύνορά της, ο οποίος έχει στόχο να φέρει το τέλος των δωρεάν «δικαιωμάτων στη ρύπανση».
Ο νέος αυτός μηχανισμός, κοινώς αποκαλούμενος «φόρος άνθρακα στα σύνορα», αν και δεν είναι φόρος από μόνος του, θα συνίσταται στην εφαρμογή των κριτηρίων της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα, όπου οι βιομηχανίες από την ΕΕ υποχρεούνται να αγοράζουν δικαιώματα, ώστε να καλύπτουν τις ρυπογόνες εκπομπές τους.
Με την αυξανόμενη τιμή ενός τόνου CO2, η ιδέα είναι να αποφευχθεί το «οικολογικό ντάμπινγκ» που θα οδηγούσε τους κατασκευαστές να μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός Ευρώπης, ενώ θα ενθαρρύνουν τον υπόλοιπο κόσμο να υιοθετήσει ευρωπαϊκά πρότυπα.
Αυτό το πρόγραμμα «Carbon Border Adjustment» (CBAM) «θα είναι ένας κρίσιμος πυλώνας των ευρωπαϊκών πολιτικών για το κλίμα (…) για να ενθαρρύνουμε τους εμπορικούς μας εταίρους να απελευθερώσουν τον κλάδο τους από τον άνθρακα», εξηγεί ο ευρωβουλευτής Μοχάμεντ Σαχίμ (S&D, σοσιαλδημοκράτες).
Στην πράξη, ο εισαγωγέας θα πρέπει να δηλώσει τις εκπομπές που συνδέονται με την παραγωγική διαδικασία και, εάν αυτές υπερβαίνουν το ευρωπαϊκό πρότυπο, να αποκτήσει «πιστοποιητικό εκπομπών» στην τιμή του CO2 στην ΕΕ.
Εάν υπάρχει αγορά άνθρακα στη χώρα εξαγωγής, θα πληρώσει μόνο τη διαφορά. «Το μήνυμα προς τις βιομηχανίες μας είναι σαφές: δεν υπάρχει ανάγκη μετεγκατάστασης επειδή έχουμε λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό» διασφαλίζοντας «δίκαιη μεταχείριση» μεταξύ ευρωπαίων παραγωγών και εισαγόμενων αγαθών, παρατήρησε ο Πασκάλ Κανφίν (Ανανέωση, φιλελεύθεροι), πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος στη Βουλή.
Πηγή: Le Figaro