Skip to main content

Κράνος – κασκόλ

Μοιάζει με ένα απλό κασκόλ, όμως στην πραγματικότητα είναι κράνος. Όταν η εταιρία Hovding έκανε τα αποκαλυπτήρια του νέου της κράνους για ποδηλάτες, κάποιοι διατύπωσαν αμφιβολίες και άλλοι απόρησαν ακούγοντας την τιμή του, στα 400 ευρώ. Κι όμως, η εφεύρεση δύο Σουηδών όχι μόνο απέσπασε αρκετά βραβεία για το σχεδιασμό του, αλλά τώρα κερδίζει διθυραμβικές κριτικές για την ασφάλεια που παρέχει στο χρήστη του.

Τα κράνη που πληρούν κάποιες προδιαγραφές ασφαλείας, φέρουν συνήθως την ευρωπαϊκή πιστοποίηση CE (Conformité Européenne). Το σουηδικό κράνος έλαβε τη συγκεκριμένη έγκριση, κάτι που σημαίνει ότι προστατεύει τον αναβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης όσο άλλα προϊόντα.

Μια σουηδική ασφαλιστική εταιρεία ωστόσο αποφάσισε να κάνει τις δικές της δοκιμές και μάλιστα με μεγαλύτερες ταχύτητες από αυτές, στις οποίες δοκιμάζονται τα κράνη για να πάρουν την έγκριση CE – 25 έναντι 20 χιλιομέτρων την ώρα. Σε αυτές τις δοκιμές, το κράνος τοποθετείται στο κρανίο ενός ανδρείκελου, το οποίο στη συνέχεια πέφτει από ύψος. Στο κεφάλι είναι επίσης τοποθετημένοι αισθητήρες, οι οποίοι μετρούν τη θεωρητική δύναμη της πρόσκρουσης.

Οι ειδικοί της Folksam είδαν ότι εάν οι αναβάτες φορούσαν κάποιο από τα άλλα 12 κράνη που δοκιμάστηκαν, μια σύγκρουση με ταχύτητα 25 χιλιομέτρων την ώρα θα τους προκαλούσε πιθανότατα διάσειση. Το κράνος της Hovding, το οποίο φουσκώνει με ήλιο όταν αισθητήρες κίνησης ανιχνεύσουν διατάραξη, θα τους προστάτευε και μάλιστα «τρεις φορές καλύτερα από το μέσο κράνος», σύμφωνα με τη δημιουργό του Ανα Χάουπτ. «Σε σχέση με αυτά τα συμβατικά κράνη, η πρόσκρουση με το Hovding ήταν τόσο μαλακή σαν να ήταν στρώμα – δεν γινόταν καν αισθητή στο κεφάλι».

Το κράνος, που φορτίζεται μέσω USB, δεν δοκιμάστηκε μόνο σε ανδρείκελα, αλλά και σε κανονικούς ανθρώπους, προκειμένου οι σχεδιάστριές του να βεβαιωθούν ότι θα ανοίξει έγκαιρα, όχι με τη σύγκρουση, όπως συμβαίνει με τους αερόσακους, αλλά μόλις «αντιληφθεί» απότομη κίνηση. Επιπλέον, εάν ο χρήστης συνδέσει το κράνος – κασκόλ με μια θύρα USB, μπορεί μεταξύ άλλων να «φορτώσει» ένα «μαύρο κουτί», το οποίο θα καταγράψει τα τελευταία δέκα δευτερόλεπτα δεδομένων του αισθητήρα, πριν από τη σύγκρουση, ώστε οι δημιουργοί του Hovding να μπορέσουν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα του λογισμικού.