Skip to main content

Βενεζουέλα: Πλησιάζει το τέλος της φθηνής βενζίνης;

Μέχρι σήμερα ανεφοδίαζαν το αυτοκίνητό τους πληρώνοντας λιγότερα απ’ όσα θα έδιναν για ένα πακέτο τσίχλες. Αυτό όμως ενδέχεται να αποτελεί σύντομα ανάμνηση στη χώρα με τα μεγαλύτερα εκτιμώμενα κοιτάσματα πετρελαίου. Ο πρόεδρος της Βενεζουέλας προανήγγειλε το τέλος της εξευτελιστικά φθηνής βενζίνης.

Μιλώντας πρόσφατα ενώπιον νεοεκλεγέντων δημάρχων, ο Νίκολας Μαδούρο τάχθηκε υπέρ της αύξησης στην τιμή της βενζίνης, η οποία εδώ και 15 χρόνια έχει παγώσει στα 0,05 δολάρια ανά λίτρο. «Καθώς διαθέτουμε άφθονο πετρέλαιο, οι πολίτες της Βενεζουέλας θα πρέπει να έχουν ένα ειδικό πλεονέκτημα στην τιμή των υδρογονανθράκων σε σχέση με τη διεθνή αγορά», δήλωσε ο πρόεδρος της χώρας. «Πρέπει όμως να αποτελεί πλεονέκτημα, όχι ζημιά – όπως συμβαίνει όταν το φιλοδώρημα που αφήνουμε [στον υπάλληλο του πρατηρίου καυσίμων] είναι μεγαλύτερο από το κόστος του ανεφοδιασμού.»

Ο Μαδούρο δεν προσδιόρισε πότε σκοπεύει να λάβει και επίσημα την απόφαση, όμως οι δηλώσεις του που προφανώς έγιναν για να προετοιμάσουν το έδαφος, δείχνουν ότι κατά πάσα πιθανότητα η στιγμή δεν θα αργήσει να έρθει. Η Βενεζουέλα υπολογίζεται ότι χαρίζει κάθε χρόνο γύρω στα 30 δισεκατομμύρια δολάρια, σε βενζίνη, πετρέλαιο και άλλα καύσιμα.

Ο κρατικός όμιλος πετρελαιοειδών λειτουργεί με δανεικά από την κεντρική τράπεζα, ο πληθωρισμός καλπάζει και η χώρα εξακολουθεί να έχει ελλείψεις σε βασικά αγαθά, από ρύζι μέχρι… χαρτί τουαλέτας.

Πολίτες που κατέθεταν την άποψή τους σε τηλεοπτικούς σταθμούς και εφημερίδες, έδειχναν να αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι δυνατόν η βενζίνη να στοιχίζει λιγότερο από το νερό, ωστόσο μπροστά στην προοπτική του να πληρώνουν για κάτι που απολάμβαναν σχεδόν δωρεάν, υποστήριζαν ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να βγουν τα σπασμένα. «Αυτό που πρέπει να κάνει πραγματικά η Βενεζουέλα είναι να πάψει να χαρίζει πετρέλαιο σε άλλες χώρες, όπως είναι η Κούβα», έλεγε ένας επιχειρηματίας στη Washington Post.

Η αποστολή θα είναι δύσκολη για το Νίκολας Μαδούρο. Ακόμη και στο απόγειο της δόξας του, ο προκάτοχός του, Ούγκο Τσάβες, δεν είχε επιχειρήσει να ανεβάσει την τιμή της βενζίνης, κάτι που αποδίδεται εν μέρει στους φόβους για επανάληψη των πολύνεκρων ταραχών του 1989, με την τελευταία αύξηση.

«Το γεγονός ότι μια κυβέρνηση που μέχρι τώρα εμφανιζόταν τόσο διστακτική να κάνει κάτι τέτοιο, λέει τελικά ότι πρέπει να το κάνει, μας δείχνει πόσο άσχημα πρέπει να είναι τα πράγματα», εκτίμησε μιλώντας στους New York Times ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο κολλέγιο Άμχερστ Χαβιέρ Κοράλες.