Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος (UBA) κάθε Γερμανός πετάει μέχρι και 82 κιλά τροφίμων το χρόνο στα σκουπίδια. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε δυο γεμάτα καρότσια σουπερ μάρκετ. Πρέπει όμως να πετάμε τα προϊόντα των οποίων έχει ξεπεραστεί η ημερομηνία λήξης; Και τι ισχύει για την ένδειξη «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν από…»;
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή και Ασφάλειας Τροφίμων τα τρόφιμα δεν χάνουν από την ποιότητά τους όταν έχει ξεπεραστεί η ημερομηνία που αναφέρεται ως «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν».
Παρ’ όλα αυτά και ενώ 800 εκ. άνθρωποι στον κόσμο υποφέρουν από την πείνα, το ένα τρίτο περίπου των τροφίμων καταλήγει στα σκουπίδια. Αυτή η σπατάλη επιβαρύνει και το περιβάλλον αφού για τα τρόφιμα που πετιούνται κάθε χρόνο μόνο στη Γερμανία προκαλούνται πάνω από 38 εκ. τόνοι αερίων θερμοκηπίου ενώ απαιτούνται 43.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα γης και 216 εκ. κυβικά μέτρα νερού. Επιπλέον για την παραγωγή και την μεταφορά τους καταναλώνεται ενέργεια και χρησιμοποιούνται βλαβερά για το περιβάλλον φυτοφάρμακα και λιπάσματα.
Προσέξτε την ημερομηνία λήξης
Η ένδειξη «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν» είναι υποχρεωτική βάσει ευρωπαϊκού δικαίου και προσδιορίζει μέχρι πότε ένα προϊόν διατηρεί τις χαρακτηριστικές του ιδιότητες.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Κέντρου Καταναλωτών μόνο το 70% των ερωτηθέντων γνωρίζει τι σημαίνουν οι ενδείξεις στις συσκευασίες των προϊόντων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αντίθετα με την ένδειξη «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν» τα τρόφιμα που φέρουν ημερομηνία λήξης πρέπει πράγματι να καταναλώνονται πριν από αυτήν. Σ’ αυτή την κατηγορία συγκαταλέγονται ο κιμάς, τα φρέσκα πουλερικά, το καπνιστό ψάρι και το φρέσκο γάλα.
Έξυπνες αλλά ακριβές συσκευασίες
Στο μεταξύ στην αγορά κυκλοφορούν έξυπνες συσκευασίες τροφίμων, οι οποίες βοηθούν τον καταναλωτή να καταλάβει αν ένα προϊόν είναι ακόμη φρέσκο. Έτσι στις ΗΠΑ και τη Γαλλία υπάρχουν ήδη ετικέτες που αλλάζουν χρώμα ανάλογα με το πόσο φρέσκο είναι το προϊόν. Ωστόσο αυτές είναι αρκετά ακριβές με αποτέλεσμα να μην έχουν βρει το δρόμο τους προς τα ράφια των σούπερ μάρκετ και σε άλλες χώρες. Επιπλέον άνθρωποι της αγοράς ανησυχούν μήπως οι εν λόγω ετικέτες οδηγήσουν τελικά τους καταναλωτές στο να μην επιλέξουν τα συγκεκριμένα προϊόντα.
Μπορεί οι ημερομηνίες στις συσκευασίες να βοηθούν όταν τις διαβάζει κανείς σωστά αλλά υπάρχει και ένας ακόμη πολύ εύκολος τρόπος για να διαπιστώσει κανείς αν ένα προϊόν έχει λήξει, όπως επισημαίνει η Μάνον Στρουκ-Πατσίνα, υπεύθυνη γραφείου τύπου του Συνδέσμου για την Ασφάλεια και την Επιστήμη Τροφίμων: «Κατ’ αρχήν θα πρέπει να εμπιστευόμαστε τις αισθήσεις μας. Αρκεί να δούμε καλά το προϊόν, να το μυρίσουμε και αν πάλι δεν είμαστε σίγουροι να το δοκιμάσουμε».