Skip to main content

Η Νορβηγία κάνει τα φιόρδ την «πρώτη θαλάσσια ζώνη μηδενικών εκπομπών στον κόσμο»

Τα φιόρδ της Νορβηγίας έχουν γίνει δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα τα τελευταία χρόνια, με εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες πλοίων να τα επισκέπτονται κάθε χρόνο, με αποτέλεσμα η τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση να αποτελεί κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.

Τώρα το νορβηγικό κοινοβούλιο λαμβάνει δράση για να σταματήσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από κρουαζιερόπλοια και άλλα καράβια στα νορβηγικά φιορδ, καθιστώντας τα ως ζώνες μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2026, όταν και θα μπορούν να τα επισκέπτονται μόνο ηλεκτρικά πλοία.

Αρκετά κομμάτια των φιορδ αποτελούν Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, έχοντας αξιολογηθεί ως ιδιαίτερα σημαντικά για όλη την ανθρωπότητα, και με ανάγκη να διατηρηθούν για τις επόμενες γενιές. Σε μια προσπάθεια προστασίας τους, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αγωνίστηκαν για το ψήφισμα που τελικά ενέκρινε το νορβηγικό κοινοβούλιο.

«Για πρώτη φορά στον κόσμο υπάρχει απαίτηση για ναυσιπλοΐα μηδενικών εκπομπών στα φιορδ και τα λιμάνια τους. Η Νορβηγία είναι εδώ και καιρό παγκόσμιος ηγέτης στα οχηματαγωγά χωρίς εκπομπές, βασιζόμενη σε υγιείς πολιτικές αποφάσεις σχετικά με τις απαιτήσεις μηδενικών εκπομπών. Τώρα η χώρα προχωράει ένα βήμα πιο πέρα ​​στο θαλάσσιο τομέα, που έχει παγκόσμιες επιπτώσεις. Σε εθνικό επίπεδο, αυτό θα σημάνει μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη προς λύσεις χωρίς εκπομπές για πολλά τουριστικά πλοία, σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και διακοπή της επιβλαβούς τοπικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης», δήλωσε ο Μάριους Χολμ, επικεφαλής του περιβαλλοντικού ιδρύματος ZERO.

Σύμφωνα με τους χειριστές του πρώτου ηλεκτροκίνητου οχηματαγωγού στη Νορβηγία, του «Αμπέρ», μετά από δύο χρόνια λειτουργίας είδαν μείωση των εκπομπών κατά 95% και του κόστους κατά 80%.

Για αυτό το λόγο, ο Fjord1, ένας μεγάλος νορβηγικός όμιλος μεταφορών που λειτουργεί 75 πλοία, έδωσε πρόσφατα παραγγελία στον όμιλο Havyard για ένα στόλο ηλεκτρικών πλοίων.

Το ψήφισμα αναμένεται να επιταχύνει την προσπάθεια της βιομηχανίας να ηλεκτρίσει τον στόλο της και να αναγκάσει την βιομηχανία κρουαζιερόπλοιων να προσαρμοστεί.