Μόνο για πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ισχύει ο φόρος άνθρακα στις αεροπορικές εταιρείες, όπως συμφώνησε την Πέμπτη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κατόπιν έντονων πιέσεων από κυβερνήσεις και απειλών για διεθνή εμπορικό πόλεμο.
Η Κομισιόν ήθελε αρχικά επέκταση του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS) σε όλα τα αεροσκάφη που απογειώνονται ή προσγειώνονται στα αεροδρόμια των «28».
Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι, από το 2013, κάθε αεροπορική εταιρία που δραστηριοποιείται στην Ε.Ε., θα υποχρεούται να έχει στην κατοχή της άδειες, οι οποίες θα της επιτρέπουν την εκπομπή ενός τόνου διοξειδίου του άνθρακα για κάθε πτήση που απογειώνεται και προσγειώνεται σε κάποιο από τα 28 κράτη – μέλη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε μάλιστα ανακοινώσει ότι για το πρώτο έτος εφαρμογής του μέτρου, θα παραχωρούσε δωρεάν σε όλες τις εταιρείες άδειες που θα κάλυπταν το 85% των εκπομπών τους, ενώ μεταξύ 2013 και 2020 το ποσοστό θα μειωνόταν στο 82%.
Με τα νέα δεδομένα, έως το 2017 – οπότε και ίσως τεθεί σε εφαρμογή διεθνής συμφωνία για τις εκπομπές από τις αερομεταφορές – ο φόρος δεν θα ισχύει για τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκτός του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου.
«Η Κομισιόν θα προτιμούσε φυσικά – όπως και επιδίωξε – την επίτευξη ενός πιο φιλόδοξου στόχου», δήλωσε η αρμόδια κοινοτική επίτροπος Κόνι Χέντεγκαρντ στον απόηχο της ψηφοφορίας. «Κάτι τέτοιο θα ήταν καλύτερο για τον αυτοσεβασμό και τη φήμη της Ευρώπης και, κυρίως, για το κλίμα. Βρισκόμαστε όμως εδώ που βρισκόμαστε…»
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριζε ότι η εφαρμογή του μέτρου σε όλες τις εταιρείες που χρησιμοποιούν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι ο μόνος τρόπος να πληρώσει η βιομηχανία που επιβαρύνει σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό το περιβάλλον με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ευρωπαϊκές κυβέρνησεις, ωστόσο, απέρριψαν την πρόταση, με βασικό επιχείρημα ότι θα πυροδοτούσε αντίποινα από χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.