Skip to main content

Ελεφαντόδοντο και κρέας φάλαινας από την ιαπωνική Rakuten

Η Rakuten, η ιαπωνική εταιρεία πίσω από το Play.com, τα e-readers Kobo, αλλά και την πρόσφατη εξαγορά της Viber, είναι παράλληλα το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό κατάστημα πώλησης προϊόντων από ελεφαντόδοντο καθώς και κρέατος φάλαινας παγκοσμίως, αποκαλύπτουν σε έκθεσή τους οι οργανώσεις Humane Society International (HSA) και Environmental Investigation Agency (EIA).

Σύμφωνα με την EIA, αναζήτηση στην ιαπωνική ιστοσελίδα της Rakuten, το Φεβρουάριο, με τη λέξη κλειδί «ελεφαντόδοντο», απέφερε 28.000 αποτελέσματα. Τον περασμένο Ιούνιο υπήρχαν επίσης περισσότερες από 1.200 καταχωρήσεις για προϊόντα από κρέας φάλαινας, πολλά από τα οποία προέρχονταν από προστατευόμενα είδη.

Παράλληλα, σε 14 προϊόντα δεν αναγραφόταν το είδος, από το οποίο προερχόταν το κρέας, κάτι που συνιστά παραβίαση της ιαπωνικής νομοθεσίας για τη σήμανση.

«Οι καταχωρήσεις της Rakuten είναι πρακτικά το ίδιο φονικές όσο το να δίνεις σφαίρες στους λαθροκυνηγούς ελεφάντων και καμάκια στους φαλαινοθήρες», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της EIA Άλαν Θόρντον.

«Καλούμε τις θυγατρικές της Rakuten στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βρετανία, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αυστρία και αλλού να πιέσουν επειγόντως τη μητρική στην Ιαπωνία να απαγορεύσει όλες τις αγγελίες για προϊόντα από ελεφαντόδοντο και φάλαινες», δήλωσε από την πλευρά της η αντιπρόεδρος της HSA Κίτι Μπλοκ.

Οι οργανώσεις υπενθυμίζουν ότι μόνο το 2012 θανατώθηκαν περισσότεροι από 22.000 αφρικανικοί ελέφαντες για τους χαυλιόδοντές τους. Απ’ όσους καταλήγουν στην Ιαπωνία, περίπου το 80% μετατρέπονται σε «χάνκο», προσωπικές σφραγίδες για έγγραφα. Στην ιστοσελίδα της Rakuten πάντως εντοπίστηκαν ακόμη και διακοσμητικοί σκαλιστοί χαυλιόδοντες που πωλούνταν προς δεκάδες χιλιάδες δολάρια.

Η εταιρεία, η οποία εμφανίζεται υπερήφανη για το φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ της, μέχρι στιγμής ανταποκριθεί στις κατηγορίες που διατυπώνονται στην έκθεση των δύο οργανώσεων.

Σύμφωνα με την επιφαλής της εκστρατείας της EIA για τα κητοειδή, τα αποτελέσματα της έρευνας θέτουν υπό αμφισβήτηση τις δεσμεύσεις της Rakuten, οι οποίες είναι «ανειλικρινείς και υποκριτικές εφόσον [η εταιρεία] καρπώνεται τα οφέλη από την πώληση προϊόντων προερχόμενων από απειλούμενα είδη».