Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δημοσιοποιούν παραπλανητικά αποτελέσματα για την αποδοτικότητα των οχημάτων τους εκμεταλλευόμενες «παραθυράκια» στην ευρωπαϊκή νομοθεσμία, υποστηρίζει σε νέα έκθεσή της η ΜΚΟ Transport & Environment. Στόχος των κατασκευαστών είναι να παρουσιάσουν το προϊόν τους όσο το δυνατόν πιο «πράσινο», ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι περνούν τα τεστ αποδοτικότητας χάρη σε «κολπάκια».
Κάποια από τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούνται είναι:
– η αποσύνδεση του εναλλακτήρα, ώστε να αποτρέπεται η φόρτιση της μπαταρίας και να μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας,
– η χρήση ειδικών λιπαντικών, κατά τη διάρκεια των δοκιμών, που αυξάνουν την αποδοτικότητα,
– το υπερβολικό φούσκωμα των ελαστικών προκειμένου να μειώνεται η αντίσταση κύλισης,
– η προσαρμογή των φρένων ή της ευθυγράμμισης των τροχών,
– η κάλυψη των προεξοχών, ακόμη και η αφαίρεση των καθρεφτών, ώστε να βελτιώνεται η αεροδυναμική του οχήματος.
Όπως δήλωσε στο BBC ο Γκρεγκ Άρτσερ, επικεφαλής του τομέα καθαρών οχημάτων της T&E, «μιλάμε για πάρα πολλές μικρές μετατροπές που τελικά αθροίζονται» με αποτέλεσμα τα στοιχεία που παρέχονται να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Σύμφωνα με την έκθεση, όλες αυτές οι μετατροπές έχουν ως αποτέλεσμα η κατανάλωση καυσίμου που αναφέρουν επίσημα οι κατασκευαστές να είναι κατά μέσο όρο 25% χαμηλότερη από την πραγματική, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αναφέρεται αποδοτικότητα έως και 50% χαμηλότερη.
Όπως τονίζουν οι συντάκτες, δεν υπάρχουν ενδείξεις για παραβίαση κάποιων επίσημων κανονισμών από την πλευρά των αυτοκινητοβιομηχανιών. Άλλωστε κάτι τέτοιο δεν θα ήταν απαραίτητο, αφού, όπως λένε, η διαδικασία των δοκιμών είναι τόσο χαλαρή που υπάρχουν άφθονες ευκαιρίες για παραποίηση των αποτελεσμάτων.
«Τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη εξαπατούν τους πελάτες τους αλλοιώνοντας τις επίσημες δοκιμές, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να δαπανούν χιλιάδες ευρώ επιπλέον σε καύσιμα», λέει ο Άρτσερ.
«Εξαπατούν επίσης τους νομοθέτες, καθώς η ευρωπαϊκή νομοθεσία που είχε ως στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από αυτοκίνητα και βαν τηρείται μόνο στο εργαστήριο και όχι στο δρόμο», αναφέρει ο ίδιος. «Ο μόνος τρόπος ανάκτησης της εμπιστοσύνης είναι να κλείσουν τα παραθυράκια στις σημερινές διαδικασίες δοκιμών προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όσοι ‘κλέβουν’ δεν θα συνεχίσουν να κάνουν το ίδιο.»