Skip to main content

Κ. Μητσοτάκης: Απαγόρευση πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030

Τρεις σημαντικές «πράσινες» αλλαγές στην καθημερινότητα προανήγγειλε στο υπουργικό συμβούλιο ο πρωθυπουργός.

Όπως είπε, αυτή θα γίνει καλύτερη, «διότι στα πλαίσια του κλιματικού νόμου αναλαμβάνουμε ορισμένες πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Νωρίτερα, από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου.

«Ξέρω ότι οι στόχοι αυτοί είναι φιλόδοξοι, είναι όμως αναγκαίοι και με το σχέδιο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας μπορούν να γίνουν και ρεαλιστικοί. Είναι άλλωστε πρωτοβουλίες στις οποίες πλέον ανταποκρίνονται όλοι οι Έλληνες και πρώτα και πάνω απ’ όλα οι νέοι μας. Το αποδεικνύει, εξάλλου, η μεγάλη επιτυχία του προγράμματος “Εξοικονομώ”, όπως και η γρήγορη μετατροπή των νησιών μας σε πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες περιοχές» είπε ο πρωθυπουργός.

Χαρακτήρισε «πράσινη» τη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, καθώς στο επίκεντρό της βρίσκονται, όπως είπε, τέσσερις «τολμηρές» μεταρρυθμίσεις που αφορούν το περιβάλλον, τον ενεργειακό προσανατολισμό της χώρας προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Όπως σημείωσε, αμέσως μετά την εισαγωγική αναφορά του για την πανδημία, πρώτα και πάνω απ’ όλα είναι ο κλιματικός νόμος, τον οποίον για πρώτη φορά αποκτά η χώρα. Δεύτερον, το νέο πλαίσιο παραγωγής και αποθήκευσης ρεύματος από καθαρές πηγές, με έμφαση στα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Τρίτον, ο μετασχηματισμός της διαχειριστικής αρχής υδρογονανθράκων. Και, τέλος, το εθνικό σχέδιο κυκλικής οικονομίας για την τετραετία 2021-2025. «Μιλάμε, συνεπώς, για ένα πολυεπίπεδο, συνεκτικό πρόγραμμα που οδηγεί με στόχους και με χρονοδιαγράμματα την Ελλάδα στη νέα εποχή. Σε μια ανάπτυξη η οποία από τη μια θα προσφέρει καθαρή και φθηνή ενέργεια, αλλά ταυτόχρονα θα προσφέρει και πολλές, καλές νέες θέσεις εργασίας και καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες. Είναι μία αναγκαία επιλογή εν μέσω της κλιματικής κρίσης, αλλά είναι μια επιλογή συνώνυμη και με την πρόοδο του τόπου και την ευημερία της κοινωνίας. Το νέο πλαίσιο υπηρετεί, προφανώς, τις δεσμεύσεις της χώρας μας, τις οποίες είχα την ευκαιρία να επαναλάβω και τη Δευτέρα, στη σύνοδο του ΟΗΕ. Η Ελλάδα παραμένει ευρωπαϊκή πρωταγωνίστρια στη γρήγορη απεξάρτηση από τον ρυπογόνο λιγνίτη» ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Πρωτοστατούμε σε επενδύσεις ΑΠΕ-ηλεκτροκίνηση»

Παράλληλα, υπενθύμισε πως το αργότερο έως το 2023 θα έχουν κλείσει όλες οι παλιές ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ και ως το 2028 το αργότερο – μπορεί και νωρίτερα – η Ελλάδα θα έχει πλήρως απεξαρτηθεί από την καύση λιγνίτη. «Πρωτοστατούμε ταυτόχρονα στις επενδύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά και στην ηλεκτροκίνηση, παράλληλα όμως γινόμαστε και κόμβος μεταφοράς καθαρής ενέργειας στη Μεσόγειο» τόνισε.

Σε αυτή την κατεύθυνση, συμπλήρωσε, κινείται και η διπλωματία της ενέργειας, την οποία ήδη δρομολογεί η Ελλάδα, όπως ενδεικτικά η πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο για την ηλεκτρική διασύνδεση, μέσω της οποίας θα μεταφέρεται καθαρό ρεύμα από τον ήλιο της Αφρικής στην Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη.

Αλλά η θέση της Ελλάδος ως ενεργειακού κόμβου αφορά όχι μόνο το παρόν, αλλά και το μέλλον. Στις συζητήσεις που είχαμε με τη Σαουδική Αραβία, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί κόμβος εισόδου πράσινου υδρογόνου που θα παράγεται στη Μέση Ανατολή και μέσω της Ελλάδας θα εισάγεται στην ευρωπαϊκή αγορά. Γίνεται έτσι σαφές πως το παγκόσμιο ενεργειακό περιβάλλον, εκτός από μια αναπτυξιακή πρόκληση, είναι και πεδίο αναβάθμισης της γεωστρατηγικής και διεθνούς θέσης της χώρας μας.

Ισχυρή ΔΕΗ για στήριξη των καταναλωτών

Αυτή η πράσινη πολιτική, συνέχισε, «αποτελεί και μία αναπτυξιακή πρόκληση των καιρών. Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα θα ολοκληρωθεί η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της ΔΕΗ, 1,35 δισ. ευρώ, τα οποία έσπευσαν να προσφέρουν πάρα πολλοί σημαντικοί και αξιόπιστοι επενδυτές, σε μία εξαιρετικά ενθαρρυντική αποτίμηση. Με το Δημόσιο να εξακολουθεί να κρατά τον έλεγχο της εταιρείας, με την τιμή της μετοχής σήμερα στα 9 ευρώ όταν – θυμίζω – την παραλάβαμε στο 1 ευρώ και τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού στα όρια της χρεοκοπίας.

Μία ισχυρή ΔΕΗ μπορεί να στηρίξει τους καταναλωτές στη δυσκολία την οποία αντιμετωπίζουμε σήμερα, απορροφώντας ένα μέρος των αυξήσεων των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, θα γίνει ταυτόχρονα όμως και πρωταγωνιστής στην πράσινη μετάβαση και στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.

Η καθαρή ενέργεια, λοιπόν, μετατρέπεται σε νέο πεδίο της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας. Εκεί θα κινητοποιούνται στο εξής δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια, παράγοντας πλούτο και νέα απασχόληση. Και οι πιο έτοιμες χώρες για την πράσινη μετάβαση θα είναι και οι κερδισμένες του μέλλοντος» επισήμανε καταληκτικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.