Skip to main content

Η Ε.Ε. στοχεύει σε κλιματική συμφωνία για τη ναυτιλία μέχρι το 2018

Η Ε.Ε. παραμένει δεσμευμένη στο 2018 ως προθεσμία για μια παγκόσμια κλιματική συμφωνία για τη ναυτιλία, δήλωσε η Επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπολτς.

«Πιστεύω ότι είναι η κατάλληλη στιγμή, ήρθε η ώρα να συμβάλουμε όλοι μας. Πιστεύω ότι ως το 2050 θα βρούμε λύσεις για τη μηδενική ανάπτυξη των εκπομπών από τις μεταφορές», δήλωσε η Επίτροπος, που μετά το σύμφωνο του ΟΗΕ για τη μείωση των εκπομπών της αεροπορίας που έλαβε χώρα στο Μόντρεαλ νωρίτερα τον Οκτώβριο, έχει τον τομέα της ναυτιλίας επόμενο στη λίστα της.

Το 2014, η ναυτιλία αντιπροσώπευε μόλις το 2% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τα επίπεδα ρύπανσης του άνθρακα όμως προβλέπεται να αυξηθούν κατά 50% με 250% μέχρι το 2050, σύμφωνα με μελέτη του ΙΜΟ.

Οι συνομιλίες για τα μέτρα μείωσης των εκπομπών άνθρακα από τα πλοία λαμβάνουν χώρα στα πλαίσια του Οργανισμού Διεθνούς Ναυτιλίας (ΙΜΟ), με τις κυβερνήσεις να διχάζονται για το πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Η Ε.Ε., η Γαλλία, η Γερμανία, το Μαρόκο και τα Νησιά Μάρσαλ είναι μεταξύ των κρατών που πιέζουν τον ΙΜΟ να προωθήσει τις περικοπές άνθρακα. Αντίθετα, η Κίνα, η Ινδία και η Βραζιλία έχουν εκφράσει επίσημα τη διαφωνία τους στα σχέδια αυτά, υποστηρίζοντας ότι η θέσπιση ενός ανώτατου ορίου εκπομπών είναι «θεμελιωδώς ακατάλληλη» για τον τομέα, ο οποίος είναι λογικό να αναπτύσσεται μαζί με το παγκόσμιο εμπόριο.

Σύμφωνα με την αντίστοιχη συμφωνία για τις εκπομπές των αεροπορικών μεταφορών, κάποια δρομολόγια από και προς τις αναπτυσσόμενες οικονομίες θα εξαιρούνται από τα όρια εκπομπών άνθρακα, επιτρέποντας στις φτωχότερες χώρες να αναπτύξουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα πλοία συχνά σταματούν σε διάφορα λιμάνια, είναι πιο δύσκολο να εφαρμοστεί το ίδιο μέτρο.