Ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε πως θα περιορίσει τον ρόλο του στην κυβέρνηση Τραμπ, καθώς τα οικονομικά της Tesla παρουσίασαν αισθητή επιδείνωση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Οι πωλήσεις της εταιρείας κατέρρευσαν, ενώ ο Μασκ βρέθηκε στο στόχαστρο μετά τη μετατροπή του σε πολιτικό σύμβολο του Λευκού Οίκου. Την Τρίτη, η Tesla ανακοίνωσε μείωση 20% στα έσοδα από τον τομέα της αυτοκίνησης σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ τα καθαρά κέρδη κατρακύλησαν πάνω από 70%.
Η Tesla ανακοίνωσε συνολικά έσοδα 19,3 δισ. δολάρια για το τρίμηνο, καταγράφοντας πτώση 9% σε σχέση με πέρυσι και σημαντικά κάτω από τις προβλέψεις των αναλυτών (21,1 δισ.).
Πιέσεις και από τους δασμούς
Η εταιρεία έχει προχωρήσει σε γενικευμένες μειώσεις τιμών για να προσελκύσει αγοραστές, ωστόσο οι δασμοί του Τραμπ κατά της Κίνας έχουν επιβαρύνει σοβαρά το κόστος παραγωγής της.
Παρότι τα οχήματα Tesla που πωλούνται στις ΗΠΑ συναρμολογούνται εγχωρίως, πολλά εξαρτήματα προέρχονται από την Κίνα. Η εταιρεία προειδοποίησε ότι η «ταχύτατα μεταβαλλόμενη εμπορική πολιτική» απειλεί την εφοδιαστική της αλυσίδα και μπορεί να αυξήσει το κόστος.
«Αυτή η δυναμική, σε συνδυασμό με το μεταβαλλόμενο πολιτικό κλίμα, θα μπορούσε να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη ζήτηση για τα προϊόντα μας στο άμεσο μέλλον», ανέφερε η Tesla στην ανακοίνωσή της.
Η εταιρεία προειδοποίησε τους επενδυτές ότι οι δυσκολίες πιθανόν να συνεχιστούν, αποφεύγοντας να δώσει πρόβλεψη για ανάπτυξη και κάνοντας λόγο για «μεταβαλλόμενο πολιτικό κλίμα» που ενδέχεται να πλήξει σοβαρά τη ζήτηση.
Ο Μασκ έχει έρθει σε αντιπαράθεση με άλλα στελέχη της κυβέρνησης Τραμπ, όπως ο εμπορικός σύμβουλος Πίτερ Ναβάρο, τον οποίο αποκάλεσε «ηλίθιο» μετά από δηλώσεις του ότι ο Μασκ «δεν είναι κατασκευαστής αλλά συναρμολογητής αυτοκινήτων, στις περισσότερες περιπτώσεις».
Ο ίδιος υποστήριξε ότι η Tesla είναι από τις λιγότερο εκτεθειμένες στους δασμούς, χάρη στις τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες που διατηρεί στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Κίνα. Παραδέχτηκε όμως ότι οι δασμοί παραμένουν «σκληροί για μια εταιρεία με χαμηλά περιθώρια κέρδους».
«Θα συνεχίσω να υποστηρίζω τη μείωση των δασμών, αλλά πέρα απ’ αυτό δεν μπορώ να κάνω πολλά», σημείωσε.
Λιγότερο χρόνο στα πολιτικά
Οι άκρως απογοητευτικές επιδόσεις της Tesla συμπίπτουν με την κατακραυγή που έχει ξεσπάσει για την εμπλοκή του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ– κάτι που ο ίδιος αναγνώρισε ότι τον απομάκρυνε από την καθημερινότητα της εταιρείας.
Ο ιδρυτής της Tesla είχε συνεισφέρει πάνω από 250 εκατ. δολάρια στην προεκλογική εκστρατεία Τραμπ και ηγείται του νέου προεδρικού εγχειρήματος «DOGE» (Department of Government Efficiency), που στοχεύει στη μείωση των ομοσπονδιακών δαπανών και του κρατικού προσωπικού.
Ωστόσο, ο Μασκ δήλωσε ότι από τον επόμενο μήνα θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο που αφιερώνει στο DOGE. Θα ασχολείται με κρατικά ζητήματα «μόνο μία με δύο ημέρες την εβδομάδα, για όσο ο πρόεδρος το επιθυμεί και για όσο έχει νόημα», είπε χαρακτηριστικά.
Τα μποϊκοτάζ
Οι πολιτικές του βλέψεις έχουν πυροδοτήσει διαδηλώσεις και μποϊκοτάζ κατά της Tesla σε πολλές χώρες. Ο ίδιος απέδωσε την αντίδραση σε όσους «προσπαθούν να επιτεθούν σε μένα και στην ομάδα του DOGE», επιμένοντας πάντως ότι το έργο του στο DOGE είναι «κρίσιμο» και πως «η αναδιοργάνωση του κρατικού μηχανισμού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί».
Η Tesla εξακολουθεί να στοιχηματίζει στην τεχνητή νοημοσύνη για μελλοντική ανάπτυξη, αν και οι επενδυτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί. Οι μετοχές της εταιρείας έχουν χάσει φέτος περίπου 37% της αξίας τους. Μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων, ανέκαμψαν κατά 5% στη μετασυνεδριακή διαπραγμάτευση.
Ο αναλυτής Νταν Κότσγουορθ της AJ Bell σχολίασε πως οι προσδοκίες για την Tesla ήταν «στο ναδίρ», καθώς η εταιρεία είχε ήδη ανακοινώσει πτώση 13% στις πωλήσεις οχημάτων, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών.
«Τα προβλήματα της Tesla πολλαπλασιάζονται», προειδοποίησε ο Κότσγουορθ, σημειώνοντας πως ο εμπορικός πόλεμος Τραμπ απειλεί σοβαρά τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.