Skip to main content

Δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας: Αυτή η μία δεξιότητα είναι τρόπος να κάνεις «σχεδόν τα πάντα» με επιτυχία

Τη χαρακτηρίζει απλή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και εύκολη

Υπάρχει μία δεξιότητα που είναι περισσότερο πολύτιμη από οποιαδήποτε άλλη ίσως – στις επιχειρήσεις, στις σχέσεις ή οπουδήποτε αλλού. Αυτό υποστηρίζει ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Ρον Σέιχ.

Είναι μία, «απλή», όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος μιλώντας στο CNBC, δεξιότητα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και εύκολο να κατακτηθεί: Πρέπει να μπορείς να συνδυάζεις τη μακροπρόθεσμη οπτική με τη βραχυπρόθεσμη εκτέλεση. «Πρέπει να είσαι ταυτόχρονα στρατηγικός και λεπτομερής», λέει ο 71χρονος Σέιχ, συνιδρυτής της Panera Bread, ο οποίος πούλησε την επιχείρηση για 7,5 δισ. δολάρια το 2017 και πλέον είναι πρόεδρος πολλών αλυσίδων εστιατορίων, συμπεριλαμβανομένων των Cava και Tatte.

«Το πραγματικό κλειδί για τη λειτουργία και την ανάπτυξη [μιας επιχείρησης] – για να κάνεις σχεδόν οτιδήποτε – είναι να μπορείς να λειτουργείς ταυτόχρονα σε πολλαπλά επίπεδα, να σκέφτεσαι πέντε χρόνια μπροστά και ταυτόχρονα να σκέφτεσαι τις επόμενες πέντε εβδομάδες», λέει ο Σέιχ, του οποίου η καθαρή περιουσία εκτιμήθηκε πρόσφατα από το Bloomberg στα 1,6 δισ. δολάρια.

Εάν θέλεις να εξελιχθείς στην καριέρα σου ή να εμπλουτίσεις την προσωπική σου ζωή, θα σε ωφελήσει το να έχεις μια ξεκάθαρη ιδέα για το τι ελπίζεις να πετύχεις, πιθανώς ακόμα και χρόνια νωρίτερα, λέει ο Σέιχ στο CNBC.

Παράλληλα, οι επιτυχημένοι άνθρωποι είναι αρκετά προνοητικοί ώστε να αναγνωρίζουν και να δρουν στα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνουν – και αρκετά προσεκτικοί ώστε να ξέρουν ποια βήματα δεν είναι ακόμη έτοιμοι να κάνουν, προσθέτει.

«[Είναι] μια συνεχής διαδικασία του να ρωτάς: ‘Τι είναι αυτό σήμερα; Τι είναι αυτό που σε τρία, τέσσερα, πέντε χρόνια, όταν κοιτάξουμε τον εαυτό μας εκείνη τη στιγμή, θα ευχόμασταν να είχαμε κάνει σήμερα;’ Αυτή είναι η πιο σημαντική ερώτηση που πρέπει να θέτουμε», λέει.

Πώς λειτουργεί η στρατηγική του Σέιχ

Κάθε χρόνο, ο Σέιχ αφιερώνει μία ή δύο ημέρες γράφοντας τους στόχους που θέλει να πετύχει τα επόμενα χρόνια. Αυτοί περιλαμβάνουν τα πάντα, από τη σωματική του υγεία — περισσότερη άσκηση, προετοιμασία για να τρέξει 10 χιλιόμετρα — μέχρι τη βελτίωση της γνωστικής και πνευματικής του υγείας, μαθαίνοντας σκάκι και μελετώντας τον Ιουδαϊσμό, όπως λέει.

Στη συνέχεια, χαρτογραφεί ακριβώς ποια είναι τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνει και πότε. Ελέγχει τη λίστα κάθε λίγους μήνες για να βεβαιωθεί ότι βρίσκεται στον σωστό δρόμο ή για να κάνει προσαρμογές εάν διαπιστώσει ότι μένει πίσω.

«Πρέπει να λογοδοτείς στον εαυτό σου», λέει ο Σέιχ. «Δεν αρκεί να το γράψεις. Πρέπει να καθίσεις και, με ξεκάθαρο τρόπο, να πεις: ‘Να πώς θα φτάσω εκεί».

Η έρευνα της McKinsey

Άλλοι ηγέτες φαίνεται να συμμερίζονται την ίδια άποψη, σύμφωνα με μια έρευνα του 2024 από την εταιρεία συμβούλων McKinsey, η οποία διεξήχθη σε περισσότερα από 600 στελέχη και διευθυντές επιχειρήσεων παγκοσμίως. Περίπου οι μισοί από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι οι οργανισμοί που λαμβάνουν βραχυπρόθεσμες αποφάσεις πλήρως ευθυγραμμισμένες με τους μακροπρόθεσμους στόχους τους είχαν «πολύ περισσότερες πιθανότητες» να αναφέρουν αύξηση εσόδων που ξεπερνά τους ανταγωνιστές τους, σύμφωνα με τη McKinsey.

Ως CEO της Panera, ο Σέιχ έθεσε το 2010 έναν μακροπρόθεσμο στόχο: να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών και να παραμείνει επίκαιρος μακροπρόθεσμα, όπως έγραψε στο βιβλίο του το 2023, “Know What Matters”. Τα βραχυπρόθεσμα βήματά του προς την επίτευξη αυτού του στόχου περιλάμβαναν την εισαγωγή ψηφιακών παραγγελιών και κινητών πληρωμών.

Αυτές οι πρωτοβουλίες κόστισαν χρήματα για να υλοποιηθούν. Αλλά η μακροπρόθεσμη επιτυχία απαιτεί να βάζεις το απόλυτο σχέδιό σου πάνω από το «να βγάλεις μερικά δολάρια παραπάνω» στο άμεσο μέλλον, είχε δηλώσει στο CNBC Make It το 2023: «Το ζήτημα είναι τα βαθύτερα θέματα: Τι είναι αυτό που προσπαθείς να δημιουργήσεις με τη ζωή σου; Τι είναι αυτό που θα σέβεσαι;».