Το 2024 ο συνολικός όγκος εισαγωγών και εξαγωγών υπηρεσιών ανήλθε σε 7.5 δισεκατομμύρια Γιουάν, με ετήσια αύξηση 14,4%, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας. Η κλίμακα του εμπορίου υπηρεσιών ξεπέρασε για πρώτη φορά το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, επιτυγχάνοντας ένα νέο ρεκόρ. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κρατικού Συμβουλίου, ανακοινώθηκαν δύο στρατηγικές: η «ανάπτυξη της κατανάλωσης από εισερχόμενο τουρισμό» και η «βελτιστοποίηση του πιλοτικού προγράμματος για επέκταση των υπηρεσιών», οι οποίες στοχεύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη και ποιοτική αναβάθμιση του εμπορίου υπηρεσιών.
Διαφορετικό με το παραδοσιακό εμπόριο αγαθών, το εμπόριο υπηρεσιών δεν αφορά εμπορικά αγαθά, αλλά υπηρεσίες, όπως τουριστικές υπηρεσίες, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη, πληροφορίες και επικοινωνίες. Το 2024, παρουσιάζονται εντυπωσιακές επιδόσεις του τομέα εμπορίου υπηρεσιών. Για παράδειγμα, η πολιτική διέλευσης χωρίς βίζα συνεχίζει να βελτιστοποιείται, διευρύνοντας τον «κύκλο φίλων» της χώρας και προωθώντας το «Ταξίδι στην Κίνα» σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, τα «νέα τρία κανάλια» της διάδοσης κινεζικής κουλτούρας στο εξωτερικό ανοίγουν ένα νέο παράθυρο για τους αλλοδαπούς χρήστες διαδικτύου, τα οποία εκπροσωπούνται από διαδικτυακά κείμενα, δράματα και παιχνίδια. Ειδικότερα, το πρωτότυπο κινεζικό παιχνίδι «Black Myth:Wukong» έγινε αμέσως παγκόσμιο φαινόμενο μόλις κυκλοφόρησε.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η προστιθέμενη αξία του κλάδου παροχής υπηρεσιών στην Κίνα αντιπροσωπεύει το 56,7% του ΑΕΠ το 2024, καταγράφοντας αύξηση 0,4%, καθώς και για δέκα συνεχόμενα χρόνια αποτελεί το ήμισυ της εθνικής οικονομίας. Η Κίνα έχει εισέλθει στην εποχή της οικονομίας υπηρεσιών. Ο κλάδος αυτός αφενός αποτελεί τον κινητήριο μοχλό της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξη με σημαντική αύξηση του ποσοστού των εργαζόμενων, και αφετέρου διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην εισαγωγή των ξένων επενδύσεων.
Το νέο ρεκόρ του εμπορίου υπηρεσιών οφείλεται στη νέα δυναμική που δημιουργείται από τη βελτιστοποίηση της δομής εμπορίου. Το εμπόριο υπηρεσιών της Κίνας παρουσίαζε διαχρονικά αρνητικό ισοζύγιο. Το 2024, το έλλειμμα του εμπορίου υπηρεσιών ανήλθε σε 1.172,68 δισεκατομμύρια Γιουάν, μειωμένο κατά 31,43 δισεκατομμύρια Γιουάν σε σχέση με το προηγούμενο έτος, υποδεικνύοντας την ενίσχυση της ισορροπίας μεταξύ εισαγωγών και εξαγωγών. Ιδιαίτερα, παρατηρείται σταθερή ανάπτυξη στο εμπόριο υπηρεσιών έντασης γνώσης με υψηλή προστιθέμενη αξία και τεχνολογία. Το 2024, το πλεόνασμα του εμπορίου της Κίνας έφτασε τα 418,12 δισεκατομμύρια Γιουάν, αυξημένο κατά 50,45 δισεκατομμύρια Γιουάν, συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση της παγκόσμιας οικονομίας.
Διαθέτοντας ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό στον τομέα της τεχνολογίας, η Κίνα κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως στην μεταποιητική βιομηχανία καθώς και αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη «δεξαμενή δεδομένων». Καθώς επιταχύνεται η παγκόσμια πορεία προς την ψηφιοποίηση και την πράσινη μετάβαση, το αναπτυξιακό δυναμικό του εμπορίου υπηρεσιών της Κίνας παραμένει τεράστιο.
Ο κλάδος παροχής υπηρεσιών συνδέει τις διάφορες δραστηριότητες της παγκόσμιας αλυσίδας αξίας. Η βελτίωση του κλάδου αυτού παίζει σημαντικό ρόλο για την αναβάθμιση της βιομηχανίας, την προώθηση του εγχώριου και του διεθνούς εμπορίου καθώς και την ενίσχυση της διεθνούς επιρροής της Κίνας. Με την υλοποίηση μιας σειράς μέτρων για την εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων και την επέκταση του ανοίγματος, η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του εμπορίου υπηρεσιών της Κίνας αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω.