Ένα κινεζικό επιβατικό αεροσκάφος, που θα μπορούσε κάλλιστα να προέρχεται από τα εργοστάσια της Airbus ή της Boeing. Είναι το «C919» της Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).
Τουλάχιστον εξωτερικά, η ομοιότητα tpy είναι εντυπωσιακή με τα αεροσκάφη των δύο κολοσσών της αεροναυπηγικής. Το «C919» είναι, όμως, το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος που κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στην Κίνα. Eχει χωρητικότητα 158-192 θέσεων και είναι σε λειτουργία από το 2023. Ορισμένες από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Κίνας, η China Eastern Airlines, η Air China και η China Southern Airlines, εκμεταλλεύονται ήδη το ναυαρχίδα αεροσκαφών της Comac, το C919, σε εσωτερικά δρομολόγια. Ωστόσο, ενώ χρησιμοποιείται ήδη σε πολλά δρομολόγια, το αεροσκάφος αναμένει ορισμένες πιστοποιήσεις που θα του επιτρέψουν να πετάξει διεθνώς. Η Comac αναπτύσσει επίσης το C929, το οποίο θα είναι το πρώτο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου της εταιρείας. Η κινεζική κυβέρνηση έχει επενδύσει πολλά στην Comac, σε μια προσπάθεια να αυξήσει το μέγεθος της εγχώριας αγοράς αερομεταφορών και να εδραιώσει τη θέση της στη διεθνή αγορά.
Στόχος του Πεκίνου είναι να γίνει λιγότερο εξαρτημένο από ξένους κατασκευαστές αεροσκαφών. Αυτό είναι σύμφωνο με τα σχέδια της Κίνας να προωθήσει την τεχνολογική της ισχύ τα επόμενα χρόνια. Η Comac αποκάλυψε ότι σκοπεύει να ξεκινήσει την επέκτασή της στη Νοτιοανατολική Ασία ήδη από το 2026, προτού στοχεύσει τις δυτικές αγορές. Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, η εταιρεία εξακολουθεί να επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας σημαντικής βάσης στην εγχώρια αγορά.
Πλώρη για την Ευρώπη
Μακροπρόθεσμα, η COMAC έχει βάλει στόχο να κερδίσει και στο «γήπεδό» τους, τους δύο καθιερωμένους κατασκευαστές αεροσκαφών σε Ευρώπη και ΗΠΑ, που θα κυριαρχούν βέβαια σε πολλές χώρες της Ασίας-Ειρηνικού για τα επόμενα χρόνια.
Η κινεζική εταιρεία εντείνει την παραγωγή του C919 και βάζει πλώρη προς την Ευρώπη. «Airbus και Boeing δεν κινδυνεύουν προς το παρόν -αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει νωρίτερα από το αναμενόμενο, εκτιμούν οι ειδικοί.
Η Ryanair όμως, γνωστή για τις τρελές ιδέες, αποφάσισε να συνεργαστεί με την κινεζική COMAC για να αλλάξει τον σχεδιασμό των αεροσκαφών της, όπως αποκάλυψε ο Χάουαρντ Μίλαρ, αντιπρόεδρος της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας. Μιλώντας στην βρετανική εφημερίδα Guardian, ο Μίλαρ τόνισε ότι η Ryanair συνεργάζεται με την COMAC για να δημιουργήσουν ένα νέο αεροσκάφος με μεγαλύτερη πόρτα εισόδου, για να επιταχυνθεί η διαδικασία επιβίβασης. «Θέλουμε δύο επιβάτες να μπορούν να περνούν ταυτόχρονα, από την είσοδο του αεροσκάφους», λέει ο Μίλαρ. Η ιδέα πίσω από αυτό είναι ξεκάθαρη: η Ryanair θα μπορούσε να μειώσει το χρόνο που τα αεροσκάφη βρίσκονται στο έδαφος -ένας κρίσιμος παράγοντας για μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους. «Θέλουμε ένα αεροσκάφος που να ταιριάζει στο επιχειρηματικό μας μοντέλο», εξηγεί ο Μίλαρ. Η συνεργασία με την κινεζική κρατική εταιρεία πηγαίνει πολύ καλά. «Η Boeing και η Airbus θα σε κοιτούσαν σαν να είχες δύο κεφάλια αν ζητούσες μια μεγαλύτερη πόρτα», είπε ο Μίλαρ στον Guardian.
Σύμφωνα με τους Financial Times, η Κίνα έχει ξεκινήσει μια πορεία επέκτασης με στόχο την ταχεία αύξηση του μεριδίου της στην αγορά επιβατικών αεροσκαφών, μέσω της Comac. Η κινεζική κρατική εταιρεία θέλει να ανταγωνιστεί την Airbus και την Boeing με τα αεροσκάφη μικρών και μεσαίων αποστάσεων. «Εάν το πετύχει, η Comac θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό ανταγωνιστή στις παραδοσιακές εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών όπως η Airbus και η Boeing», γράφει η βρετανική εφημερίδα.
Ο ανταγωνισμός αυξάνεται
Η Airbus και η Boeing κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά εμπορικών επιβατικών αεροσκαφών. Μαζί, οι δύο «γίγαντες» παράγουν όλα τα επιβατικά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου του κόσμου και έχουν προμηθεύσει το 93% των αεροσκαφών μονού διαδρόμου στον κόσμο τα τελευταία πέντε χρόνια. Προς το παρόν πάντως, η Comac κατασκευάζει ένα αεροσκάφος C919 το μήνα. Η Boeing, από την άλλη πλευρά, παράγει επί του παρόντος 38 αεροσκάφη 737 MAX τον μήνα και σχεδιάζει να τριπλασιάσει αυτόν τον αριθμό έως το 2027. Η Airbus ανακοίνωσε επίσης ότι αναμένει η παραγωγή A320 να φτάσει περίπου τις 75 μονάδες το μήνα ως το 2027.
Επομένως, μπορεί να χρειαστεί πολύς χρόνος από την Comac για να ανταποκριθεί σε αυτά τα επίπεδα παραγωγής. Ωστόσο, τα πρόσφατα δυστυχήματα της Boeing, καθώς και μια σειρά από προβλήματα παραγωγής και καθυστερημένες παραδόσεις, έπληξαν το κλίμα των επενδυτών και των καταναλωτών, προκαλώντας επίσης σοβαρό πλήγμα στην αξία της εταιρείας.
Ομοίως, η Airbus αντιμετωπίζει επίσης μια σειρά προβλημάτων στην αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού, τα οποία οδήγησαν σε καθυστερήσεις ή ακόμη και σε ακυρώσεις παραδόσεων σε αρκετές περιπτώσεις, καθώς και σε γενική επιβράδυνση της παραγωγής.