Πριν από πέντε χρόνια, η εμφάνιση της πανδημίας έφερε τις μάσκες, την τήρηση αποστάσεων και την… τηλεργασία.
Σήμερα έχουν καταργηθεί όλα τα μέτρα για την προστασία από τον κορωνοϊό, παίρνοντας μαζί τους σε μεγάλο βαθμό και την ευελιξία της τηλεργασίας. Όμως μαζί με τον περιορισμό της τηλεργασίας μειώνεται επίσης το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για την ευημερία των εργαζομένων.
Αυτό μαρτυρούν η υποχρεωτική επιστροφή στους χώρους των εταιρειών, η συνεχής προσπάθεια περιορισμού του κόστους και η ανάκληση πολιτικών που προωθούν την ισότητα και τη συμπερίληψη, σημειώνει το Business Insider.
Τι εννοεί;
Βλέπουμε ότι η μία μετά την άλλη οι μεγάλες εταιρείες, από την Amazon μέχρι την JPMorgan, καλούν τους εργαζόμενους πίσω στο γραφείο. Υποχρεωτικά. Η Amazon έχει δηλώσει ότι η απόφαση αφορά την ενίσχυση της κουλτούρας της εταιρείας, ενώ η JPMorgan ότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διευθύνει κανείς την εταιρεία.
Την ίδια ώρα η Microsoft σχεδιάζει να προχωρήσει σε απολύσεις και εντείνει τον έλεγχο των υπαλλήλων με χαμηλή απόδοση ενώ και η Meta ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να απολύσει μια ομάδα εργαζομένων που θεωρεί ότι δεν αποδίδουν ικανοποιητικά. Είναι επίσης μεταξύ των εταιρειών που καταργούν τα προγράμματά τους για την διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία.
Η Microsoft έχει εξηγήσει ότι με αυτές τις κινήσεις επικεντρώνεται στο «ταλέντο υψηλών επιδόσεων», ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανέφερε στους εργαζόμενους της εταιρείας του ότι η κίνησή του αποσκοπεί στο να «ανεβάσει τον πήχη στην απόδοση».
Το stealth firing
Στο μεταξύ κάποιες εταιρείες ενδίδουν σε μια νέα μορφή απολύσεων για μικρής σημασίας λόγους προκειμένου να αποφευχθούν οι αντιδράσεις από την κοινωνία, που είναι γνωστή ως stealth firing. Στην ουσία πρόκειται για ύπουλες απολύσεις.
Η Meta, για παράδειγμα, απέλυσε 25 εργαζόμενους τον Οκτώβριο κατηγορώντας τους για κατάχρηση. Η κατάχρηση όμως αφορούσε τον τρόπο που χρησιμοποίησαν τα κουπόνια 25 δολαρίων που τους παραχωρεί για γεύματα, τα οποία φαίνεται ότι χρησιμοποίησαν για την αγορά οικιακών ειδών, όπως παστίλιες ακμής, ποτήρια κρασιού και απορρυπαντικό πλυντηρίου.
Αντίστοιχα, η EY απέλυσε πολλούς εργαζόμενους με την κατηγορία της «εξαπάτησης» και ηθικής «παραβίασης». Ο λόγος; Στην εταιρεία προβλέπονται εκπαιδευτικά σεμινάρια τα οποία συνυπολογίζονται στις «μονάδες επαγγελματικής εκπαίδευσης» που χρειάζεται να συγκεντρώσουν οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια του έτους. Οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν κατηγορήθηκαν ότι είχαν ανοιχτές πολλαπλές συνεδρίες Zoom σε διαφορετικές οθόνες.
Σχολιάζοντας ο Τζο Γκάλβιν, επικεφαλής έρευνας στην Vistage, ανέφερε ότι αυτή η ύπουλη απόλυση είναι «μια κρυφή παρασκηνιακή δραστηριότητα» που «παραβιάζει την αρχή του σεβασμού προς το άτομο».
Το σκεπτικό αυτού του είδους απολύσεων είναι ότι «κάνω μερικές απολύσεις χωρίς να πω ότι κάνω μερικές απολύσεις», εξήγησε.
Για ορισμένους μάνατζερ, το να νοιάζεσαι για το πώς τα πάνε οι άνθρωποί τους έχει παλιώσει, όπως το θέτει η Maria Ross, ερευνήτρια και συγγραφέας του «The Empathy Dilemma».
«Υπάρχει ένα μέρος που σκέφτεται ως εξής: η πανδημία τελείωσε. Διασκέδασες με το να σου φέρονται ως ανθρώπινο ον. Τώρα είναι ώρα να γυρίσουμε στη δουλειά», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οι αποφάσεις Τραμπ
Αυτή η κατάσταση δεν ισχύει όμως μόνο στον απρόσωπο εταιρικό κόσμο. Την περασμένη εβδομάδα και αφού μόλις είχε αναλάβει καθήκοντα στον Λευκο Οίκο είδαμε ότι ο Ντόναλντ Τραμπ διέταξε τον τερματισμό των ομοσπονδιακών προγραμμάτων DEI (Διαφορετικότητα, Ισότητα, Συμπερίληψη).
Αποφάσισε επίσης να τερματίσει την τηλεργασία των υπαλλήλων του ομοσπονδιακού κράτους, υπογράφοντας σχετικό διάταγμα. Το διάταγμα ανατρέπει προηγούμενη συμφωνία που ίσχυε για τους μισούς περίπου υπαλλήλους, ότι μπορούν να εργάζονται εξ’ αποστάσεως τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα.
Η απόφαση του Τραμπ υποτίθεται ότι πάρθηκε προκειμένου να καταστήσει πιο αποτελεσματική την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Η εταιρική κουλτούρα
Ενώ πολλές εταιρείες σίγουρα θα υποστήριζαν ότι οι εντολές για επιστροφή στο γραφείο και οι πιο αυστηρές αξιολογήσεις για την απόδοσή τους είναι απλώς μέρος του τρόπου που λειτουργεί η αγορά εργασίας, ορισμένα στελέχη παραδέχονται ότι η εταιρική τους κουλτούρα δεν είναι αυτή που θα ήθελαν να είναι.
Το 2024, περίπου οι μισοί CEO απάντησαν σε έρευνα του Businessolver, που παρακολουθεί την ενσυναίσθηση στο χώρο εργασίας, ότι η κουλτούρα των εταιρειών τους στο χώρο εργασίας ήταν τοξική. Το 37% των προϊσταμένων είπε επίσης ότι η ενσυναίσθηση δεν «έχει θέση στο χώρο εργασίας», ενώ πάνω από το 30% των στελεχών του HR και το ένα τέταρτο των εργαζομένων συμφώνησαν ότι η ενσυναίσθηση δεν έχει χώρο στο γραφείο.
Την ίδια ώρα, η απειλή που νιώθουν τα στελέχη από την επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης- και οι συνακόλουθοι κίνδυνοι για τα επιχειρηματικά μοντέλα- ίσως είναι ένας από τους λόγους που θέλουν τους εργαζόμενους πίσω στο γραφείο.
Αυτές οι ανησυχίες προκύπτουν ακόμη και όταν η παραγωγικότητα των εργαζομένων στις ΗΠΑ αυξάνεται, εν μέρει χάρη στην αποτελεσματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης.
Με πληροφορίες από Business Insider
Διαβάστε ακόμα:
→ Το FOBO είναι η νέα επιχειρηματική λέξη – Τι σημαίνει