Μπορεί ένα εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας να ακούγεται τρομακτικός, αλλά οι σκληροί αριθμοί δείχνουν ότι ο πραγματικά σκληρός «πόλεμος» είναι ο «εμφύλιος» της Βορείου Αμερικής.
Οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικού έφθασαν τα 1.8 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2023 και είναι εντυπωσιακά υψηλότερες από τις συναλλαγές ΗΠΑ – Κίνας (643 δισ. δολάρια την ίδια χρονιά).
Οι επικείμενοι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ αναμένεται να επηρεάσουν πάμπολλα προϊόντα και υπηρεσίες.
Για αρχή.
Διότι οι εμπορικοί πόλεμοι, έως ότου αποδειχθούν αυτό που σχεδόν πάντα αποδεικνύονται -επιζήμιοι και ασύμφοροι για σχεδόν όλους- συνήθως πυροδοτούν ένα ευρύτερο ντόμινο αντιποίνων.
Ας δούμε ποια προϊόντα μπαίνουν στη δασμολογική απόχη του Τραμπ.
«Χειροβομβίδα» στην αυτοκινητοβιομηχανία
Επί δεκαετίες, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έστηναν αλυσίδες εφοδιασμού που διέσχιζαν από και προς κάθε κατεύθυνση τα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών, του Μεξικού και του Καναδά.
Περισσότερα από 1 στα 5 αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά που πωλούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες είνααι καταασκευασμένα στον Καναδά ή το Μεξικό.
Το 2023, οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά αξίας 69 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Μεξικό – περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα και αξίας 37 δισ. δολαρίων από τον Καναδά.
Άλλα 78 δισεκατομμύρια δολάρια (σε ανταλλακτικά αυτοκινήτων) προήλθαν από το Μεξικό και 20 δισεκατομμύρια δολάρια από τον Καναδά. Κινητήρες από τη σειρά F της Ford έως την εμβληματική σπορ Mustang, για παράδειγμα, προέρχονται από τον Καναδά.
«Κινητήρες και καθίσματα αυτοκινήτου και άλλα εξαρτήματα περνούν τα σύνορα πολλές φορές πριν καταλήξουν στο τελικό όχημα», λέει ο αντιπρόεδρος του Cato Institute, Scott Lincicome. «Υπάρχουν αμερικανικά εξαρτήματα που πηγαίνουν στο Μεξικό για να τοποθετηθούν σε οχήματα που στη συνέχεια αποστέλλονται ξανά πίσω στις Ηνωμένες Πολιτείες».
«Όταν ρίχνεις δασμούς 25% σε όλα αυτά, είναι απλώς σα να ρίχνεις μια χειροβομβίδα».
Σε έκθεσή της, η S&P Global Mobility εκτιμά ότι «οι εισαγωγείς είναι πιθανό να μετακυλήσουν το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, αυτής της αύξησης κόστους στους καταναλωτές».
Η TD Economics σημειώνει ότι οι μέσες τιμές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά περίπου 3.000 δολάρια: Και αυτό σε μία στιγμή που το μέσο νέο αυτοκίνητο κοστίζει ήδη 50.000 δολάρια και το μέσο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο περί τα 26.000 δολάρια.
Χωρίς επιλογή
Αν και το πετρέλαιο ενδέχεται να εξαιρεθεί των δασμών, ο Καναδάς είναι μακράν ο μεγαλύτερος ξένος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Αμερικής. Από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, ο Καναδάς εξήγαγε στις ΗΠΑ αργό πετρέλαιο αξίας 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πολύ περισσότερο από το Μεξικό που βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 11 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το χειρότερο; Για πολλά διυλιστήρια των ΗΠΑ, δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές. Ο Καναδάς παράγει τον «τύπο αργού πετρελαίου που τα αμερικανικά διυλιστήρια είναι κατασκευασμένα να επεξεργάζονται», λέει ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Cato.
Η απορία είναι τι κέρδος θα μπορούσε να έχει η αμερικανική οικονομία από έναν τέτοιο δασμό. Ισως η εξήγηση βρίσκεται στην αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου των Μεσοδυτικών Πολιτειών ως συνέπεια της μειωμένης προσφοράς πετρελαίου. Η TD Economics εκτιμά πάντως ότι οι δασμοί του Τραμπ θα ενδέχεται να αυξήσουν τις τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ κατά 30 σεντς στα 70 σεντς το γαλόνι.
Μεσκάλ, τεκίλα, ουίσκι
Οι δασμοί αναμένεται να αυξήσουν την τιμή και για κάθε ποτήρι τεκίλας ή καναδέζικου ουίσκι.
Το 2023, οι ΗΠΑ εισήγαγαν από το Μεξικό τεκίλα αξίας 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και μεσκάλ (είναι ένας πιο ‘πρωτόγονος’ τύπος τεκίλας) αξίας 108 εκατομμυρίων δολαρίων .
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν καναδικά αποστάγματα αξίας 537 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένου ενός όγκου ουίσκι αξίας 202,5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Καναδάς και Μεξικό ήταν επίσης ο δεύτερος και τρίτος, αντιστοίχως, μεγαλύτερος εισαγωγέας αμερικανικών οινοπνευματωδών ποτών το 2023, πίσω από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σημειωτέον ότι οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν ήδη έναν δυνητικά καταστροφικό δασμό 50% στο αμερικανικό ουίσκι από την Ευρωπαϊκή
Ένωση, ο οποίος πρόκειται να ξεκινήσει τον Μάρτιο. Η επιβολή δασμών στο Μεξικό και τον Καναδά θα μπορούσε να συσσωρεύσει ακόμη περισσότερα προβλήματα στον κλάδο.
«Στο τέλος της ημέρας, οι δασμοί στα αλκοολούχα προϊόντα των γειτόνων μας σε βορρά και νότο θα βλάψουν τους καταναλωτές των ΗΠΑ και θα οδηγήσουν σε απώλειες θέσεων εργασίας σε ολόκληρη τη βιομηχανία τουρισμού/φιλοξενίας των ΗΠΑ, τη στιγμή μάλιστα που οι επιχειρήσεις αυτές συνεχίζουν τη μακρά ανάκαμψη από την πανδημία», εκτιμά ο Chris Swonger, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ενωσης αλκοολούχων αποσταμάτων των ΗΠΑ
Αβοκάντο, σόγια, καλαμπόκι
Τέλος, για τους Αμερικανούς καταναλωτές που εξακολουθούν να είναι εξοργισμένοι από τις υψηλές τιμές των τροφίμων, ένας εμπορικός πόλεμος με τον Καναδά και το Μεξικό θα μπορούσε να καταστεί επώδυνος.
Το 2023, οι ΗΠΑ αγόρασαν περισσότερα από 45 δισεκατομμύρια δολάρια γεωργικών προϊόντων από το Μεξικό: Μέσα σε αυτό το νούμερο περιλαμβάνεται το 63% των εισαγόμενων λαχανικών και το 47% των φρούτων και των ξηρών καρπών. Ένας δασμός 25% θεωρείται απίθανο να μην ανεβάσει τις τιμές.
Οι αγρότες των ΗΠΑ είναι επίσης νευρικοί που ο Καναδάς και το Μεξικό θα αντεπιτεθούν επιβάλλοντας δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα όπως η σόγια και το καλαμπόκι. Αυτό συνέβη και στην πρώτη διακυβέρνηση Τραμπ.Οι εξαγωγές σόγιας και άλλων αγροτικών προϊόντων μειώθηκαν δραστικά.
Απότέλεσμα; Ο Τραμπ ξόδεψε δισεκατομμύρια χρήματα (από τους φορολογούμενους των ΗΠΑ) για να αποζημιώσει τους αγρότες για τα διαφυγόντα κέρδη τους…
Με πληροφορίες από Associated Press