Skip to main content

«No buy» – «Project pan» – «No spend»: Όλοι οι viral τρόποι να ξαναγεμίσουμε το πορτοφόλι μας

Οι καταναλωτές έχουν κουραστεί από την υπερκατανάλωση και θέλουν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους

Με την ακρίβεια να αδειάζει το πορτοφόλι σε χρόνους-ρεκόρ, μια νέα τάση «τρεντάρει» σε Instagram και TikTok. Οι καταναλωτές μέχρι τώρα, συνήθιζαν να  επιδεικνύουν στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αυτά που αγόρασαν. Φέτος, στρέφονται σε κάτι άλλο: επιδεικνύουν το… πώς δεν αγοράζουν τίποτα.

Η τάση «no buy 2025» ενθαρρύνει τους πολίτες να αγοράζουν όσο το δυνατόν λιγότερο, καινούργια πράγματα. Μερικοί φτιάχνουν λίστες με συγκεκριμένα αντικείμενα που δεν θα αγοράσουν, ενώ άλλοι ορκίζονται ότι δεν θα πληρώσουν για κανένα μη απαραίτητο αντικείμενο. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες στο νέο challenge, διαπιστώνουν ότι είναι καλύτερα να βολευτούν σε αυτά που ήδη κατέχουν.

«Μαχαίρι» σε κομμωτήρια και μανικιούρ

Η Rachel Holdsworth, νοσηλεύτρια μερικής απασχόλησης και μητέρα, έπεσε πάνω στα βίντεο «no-buy» γύρω στις γιορτές. Η Holdsworth ήθελε να αποπληρώσει το χρέος της οικογένειάς της ύψους 10.000 δολαρίων από πιστωτικές κάρτες. Το κυριότερο: ήθελε  να σταματήσει η οικογένειά της  να ζει από μισθό σε μισθό.

Πλέον η 28χρονη έχει κόψει τα κομμωτήρια, το μανικιούρ και άλλες περιττές αγορές.

«Είναι τρελό το πόσο λιγότερα χρήματα ξοδεύουμε», λέει. «Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι μπορούμε να ζούμε βασιζόμενοι  στις δυνατότητές μας και όχι στις πιστωτικές κάρτες».

Μέσα σε μόλις ένα μήνα, η οικογένεια εξόφλησε 2.000 δολάρια από το χρέος τους, με τη μέθοδο no-buy, αλλά και με άλλες δραστηριότητες εύρεσης χρημάτων. Η Holdsworth, έχει πουλήσει σε αγορές μεταχειρισμένων, πολλά από τα ρούχα της που «κάθονταν» στην ντουλάπα της,

Πιο δημοφιλές το «no-spend»

Μια ιδέα, παρεμφερής με το no-buy τρεντάρει επίσης στο TikTok. Πέρυσι, το 20% των Αμερικανών δοκίμασαν την πρόκληση «no-spend», λέει η εταιρεία fintech Chime. Οι αναζητήσεις στο Google για το «no buy challenge» έχουν αυξηθεί κατά 40% σε ετήσια βάση, ενώ οι αναζητήσεις «no spend challenge» έχουν φτάσει σε ιστορικό υψηλό, λέει η Google.

«Project pan»: Δεν αγοράζουμε αν δεν τελειώσει

Οι άνθρωποι ακολουθούν επίσης το «project pan», μια παρόμοια τάση με το no-buy που ωθεί τους καταναλωτές  να τελειώσουν όλα τα προϊόντα περιποίησης του δέρματος, του μακιγιάζ ή της περιποίησης σώματος πριν αγοράσουν καινούργια.

Ορισμένοι μάλιστα συνδυάζουν το no-buy με το project pan.

Η Elysia Berman, μια 35χρονη που εργάζεται στον κλάδο της ομορφιάς στη Νέα Υόρκη, είχε υπόλοιπο πιστωτικής κάρτας και δανείου σχεδόν 49.000 δολάρια. Πέρυσι, αποφάσισε να επικεντρωθεί στη μείωση του.

Η Berman σχεδόν εξάντλησε και τα 100 προϊόντα μακιγιάζ που είχε αγοράσει ή λάβει ως δώρα όλα αυτά τα χρόνια. Τώρα σκοπεύει να κάνει το ίδιο και με τα προϊόντα περιποίησης του δέρματος.

Η λίστα με τα προϊόντα που δεν αγοράζει περιλαμβάνει ρούχα, προϊόντα ομορφιάς, αρώματα, κοσμήματα, διακόσμηση σπιτιού και βιβλία, ενώ σκοπεύει να μειώσει τις παραγγελίες φαγητού .

«Επανεκτίμησα τις συνήθειές μου», λέει η Berman. Από τότε που ξεκίνησε πέρυσι, έχει εξοφλήσει 35.000 δολάρια από το χρέος της και θα έχει τελειώσει με την αποπληρωμή του μέχρι τον Απρίλιο.

naftemporiki.gr