Αρκετά δεξαμενόπλοια φορτωμένα με υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, άλλαξαν ξαφνικά ρότα και κατευθύνονται στην Ευρώπη.
«Τουλάχιστον επτά φορτία LNG από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που μετέφεραν περίπου 500.000 τόνους LNG με προορισμό την Ασία και την Κολομβία, αλλάξαν προορισμό στη μέση του Ατλαντικού και πηγαίνουν πλέον σε ευρωπαϊκά λιμάνια», γράφουν οι Financial Times. Ο λόγος; Οι αποθήκες αερίου της Ευρώπης αδειάζουν καθημερινά και οι αμερικανικές εταιρείες παραγωγής LNG ελπίζουν να επωφεληθούν από μια αγορά, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη έλλειψη, αφού η Ουκρανία έκλεισε τις κάνουλες του ρωσικού φυσικού αερίου.
«Είναι ασυνήθιστο να βλέπουμε τόσες πολλές αλλαγές πορείας των τάνκερ και τόσες πολλές εμφανείς ανατροπές», λέει στους Financial Times εκπρόσωπος της εταιρείας δεδομένων εμπορευμάτων ICIS. «Τα δεξαμενόπλοια που φορτώθηκαν με LNG στις ΗΠΑ, ήταν ήδη καθ’ οδόν προς τους προορισμούς τους στην Ασία και τη νότια Αμερική όταν ξαφνικά άλλαξαν πορεία για να κατευθυνθούν προς την ευρωπαϊκή αγορά. Ο λόγος για αυτό είναι η υψηλή κερδοφορία», προσθέτει.
Η έλλειψη φυσικού αερίου στην Ευρώπη αποτελεί πλεονέκτημα για τις εταιρείες LNG στις ΗΠΑ, που επωφελούνται από υψηλότερες τιμές και τη μεγαλύτερη ζήτηση από ό,τι θα συνέβαινε στην Ασία. Η εταιρεία δεδομένων Spark Commodities υπολογίζει ότι οι αμερικανικές εταιρείες κερδίζουν έως και 5,3 εκατομμύρια δολάρια περισσότερα, ανά φορτίο. Οι traders είναι άλλωστε σε θέση να επαναδρομολογήσoυν τα πλοία έναντι αμοιβής ή να στείλουν διαφορετικά φορτία στους πελάτες τους.
Στο 58,5% οι αποθήκες αερίου
Η διακοπή των παραδόσεων ρωσικού φυσικού αερίου από την Ουκρανία στις αρχές του έτους, δημιουργεί μεγάλες προκλήσεις, ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά, η οποία έχει μεγάλη ανάγκη από φυσικό αέριο, ειδικά αυτόν τον κρύο χειμώνα.
Τα αποθέματα αερίου της ΕΕ βρίσκονται σήμερα στο 58,5%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Gas Infrastructure Europe. Για να κατανοήσουμε τις συνέπειες, πέρυσι την ίδια ημέρα ήταν στο 73% και το 2023 στο 75%.
Η συμβουλευτική εταιρεία Energy Aspects προβλέπει ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα μειωθούν στα 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα μέχρι το τέλος Μαρτίου, φτάνοντας στο περίπου 35% της συνολικής χωρητικότητας αποθήκευσης. Προβλέπει επίσης ότι περίπου το 35% των προμηθειών αναπλήρωσης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού θα είναι LNG, επομένως, η Ευρώπη θα είναι πραγματικά εκτεθειμένη στην αστάθεια αυτής της αγοράς.
«Πετάει» το φυσικό αέριο
Ηδη, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης TTF στην αγορά του Αμστερνταμ, έφθασαν τα 50 ευρώ αυτήν την εβδομάδα, το υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2023. «Η Ευρώπη προετοιμάζεται για μια …ρωσική ρουλέτα των τιμών του φυσικού αερίου: τα μειωμένα αποθέματα την καταδικάζουν να πληρώσει τα διπλάσια για φυσικό αέριο, σε σχέση με ένα χρόνο πριν», λένε στη Ναυτεμπορική παράγοντες της αγοράς.
«Η τύχη της Ευρώπης τα τελευταία δύο χρόνια έχει εξαντληθεί μετά από δύο σχετικά ήπιους χειμώνες, που μας έδωσαν μεγάλο περιθώριο ελιγμών για να βγούμε στην αγορά με τάξη. Τώρα η ΕΕ, είναι καιρός να προετοιμαστεί για έναν αγώνα γεμάτο ένταση για να γεμίσει τα αποθέματα φυσικού αερίου», προσθέτουν. Η Γηραιά Ηπειρος ήδη διανύει έναν ιδιαίτερα κρύο χειμώνα που έχει εκτοξεύσει τη ζήτηση αερίου στα ύψη.
Ψηλά οι τιμές όλον το χρόνο
Η κατάσταση αυτή έχει αναγκάσει τους φορείς εκμετάλλευσης στην ΕΕ να ξεκινήσουν μια μαζική αγορά φυσικού αερίου για το καλοκαίρι. «Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του φετινού καλοκαιριού κοστίζουν ήδη περισσότερα από αυτά του επόμενου χειμώνα», υπογραμμίζουν παράγοντες της αγοράς. Το ενεργειακό ημερολόγιο έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να τον Νοέμβριο, η ΕΕ να ξεκινά με πλήρη αποθέματα και τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου στο 95%.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προειδοποιεί μάλιστα ότι αυτή η μάχη τους επόμενους μήνες για συμβόλαια φυσικού αερίου, μπορεί να σηματοδοτήσει μια σημαντική αλλαγή στις τιμές της ενέργειας στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι «υπάρχει μια πολύ εύθραυστη ισορροπία». Αν και δεν υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια του εφοδιασμού, τόσο αυτό που συμβαίνει με τη Ρωσία όσο και οποιεσδήποτε αλλαγές στην αγορά, μπορούν να ανεβάσουν πολύ τις τιμές εισαγωγής LNG και, κατά συνέπεια, να σκληρύνουν τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, εξηγούν στη «Ν», παράγοντες της αγοράς και προσθέτουν: «Αυτή η κατάσταση, που θα παραμείνει σε ισχύ, θα οδηγήσει σε σφιχτές αγορές το 2025 που θα κρατούν τις τιμές υψηλά όλο τον χρόνο».