Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο` Λίρι εξαπολύει σκληρή επίθεση στη γερμανική κυβέρνηση: «Πρόκειται για κυβέρνηση που αποτελείται από …ηλίθιους» υποστηρίζει ο Ο` Λίρι σε συνέντευξή του στην Berliner Zeitung.
Για ποιο λόγο; Ο επικεφαλής της Ryanair περιγράφει την κατάσταση των αερομεταφορών στη Γερμανία, λέγοντας ότι είναι από τις χειρότερες στη Γηραιά ήπειρο, λόγω των υποδομών της. «Το αεροδρόμιο του Βερολίνου είναι δυσλειτουργικό και θα μπορούσε να λειτουργήσει μόνο ως ένα περιφερειακό αεροδρόμιο, στην καλύτερη περίπτωση» αναφέρει. Ο Ο’ Λίρι μάλιστα, «δεν νομίζει ότι η επόμενη κυβέρνηση θα είναι καλύτερη».
Ο CEO της Ryanair δεν είναι ο μόνος που βλέπει «μαύρη» την εικόνα της Γερμανίας. Ο διάσημος οικονομολόγος και συγγραφέας Βόλφγκανγκ Μινχάου λέει πως «η σημερινή Γερμανία διαθέτει ένα από τα χειρότερα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας στην Ευρώπη. Το φαξ εξακολουθεί να βασιλεύει στο στρατό και στα ιατρεία. Και υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που δέχονται ακόμα μόνο μετρητά. Συγγραφέας του βιβλίου «Kaput: το τέλος του γερμανικού οικονομικού θαύματος», ο Μινχάου εξηγεί πώς «το μεγαλύτερο από όλα τα σοκ προήλθε από την τεχνολογία». Όπως λέει ο Μινχάου, «για να δώσουμε ένα παράδειγμα για το πώς η χώρα έχει μείνει πίσω, στην αρχή οι διευθυντές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, κυρίως άνδρες, θεωρούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παιχνίδια για κορίτσια».
Ταραχώδεις στιγμές
Η Γερμανία περνάει πραγματικά ταραχώδεις στιγμές. Ολοι οι οικονομικοί δείκτες παρουσιάζουν αδυναμία και απειλούν την ιδιότητά της ως «οικονομικού θαύματος». Όχι μόνο δεν είναι πλέον η «ατμομηχανή» της Ευρώπης, αλλά με την εύθραυστη πλέον οικονομία της, κάνει και τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης να υποφέρουν. Δεν είναι πλέον ούτε η χώρα «Exportweltmeister» – η «παγκόσμια πρωταθλήτρια εξαγωγών», όπως ήταν γνωστή στις διεθνείς αγορές.
Στο απόγειο της υπερπαγκοσμιοποίησης, η Γερμανία είχε γίνει ο μεγαλύτερος παγκόσμιος εξαγωγέας. Το ρωσικό αέριο προμήθευε φθηνή ενέργεια στις βιομηχανίες της και η Κίνα ήταν μεγάλος εμπορικός εταίρος. Οι εταιρείες αυτοκινήτων, χημικών και μηχανικών έζησαν τότε γλυκές στιγμές.
Αλλά αυτός ο κόσμος στον οποίο κυριαρχούσε η Γερμανία προφανώς δεν υπάρχει πλέον. Γεγονότα όπως το Brexit, οι δασμοί του Τραμπ, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ή η άνοδος της Κίνας, η οποία πλέον μεταβλήθηκε από πελάτη σε ανταγωνιστή, επηρέασαν πολύ αρνητικά το βιομηχανικό της μοντέλο.
Από την VW, την Ford, την Continental, την Bosch, την Thyssenkrupp ως την BASF, δεν περνάει σχεδόν μια μέρα χωρίς μια νέα έκθεση για απώλεια κερδών, πτώση στις πωλήσεις, κλείσιμο εργοστασίων, τεράστιες περικοπές θέσεων εργασίας, ακόμα και χιλιάδες πτωχεύσεις εταιρειών. «Ο κατάλογος των εταιρειών που αντιμετωπίζουν προβλήματα ως αποτέλεσμα γίνεται όλο και μεγαλύτερος. Όλοι στη χώρα θα πρέπει τώρα να γνωρίζουν τα προβλήματα της Γερμανίας ως επιχειρηματικής τοποθεσίας: υπερβολική γραφειοκρατία, υψηλές τιμές ενέργειας, έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων, κόστος προσωπικού, κακή υποδομή, έλλειψη ψηφιοποίησης και συγκριτικά υψηλά φόρους», λέει ο διάσημος Γερμανός οικονομολόγος Χανς-Βέρνερ Ζιν, πρώην επικεφαλής του Ινστιτούτου Ifo του Μονάχου, μιλώντας στην Berliner Zeitung.
«Αποβιομηχάνιση στη Γερμανία»
«Συντελείται αποβιομηχάνιση στη χώρα» λέει ο Ζιν. «Οι περισσότεροι βιομηχανικοί κλάδοι έχουν υποχωρήσει από το 2018 έως σήμερα. Η βιομηχανική παραγωγή μειώθηκε κατά 15% και η αυτοκινητοβιομηχανία κατά 18%. Αυτοί οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Είχαμε διψήφια ποσοστά συρρίκνωσης αυτά τα 7 χρόνια. Το γερμανικό θαύμα τελείωσε και η Ευρώπη θα υποστεί τις συνέπειες»
Μέχρι σήμερα, σημειώνει ο διάσημος Γερμανός οικονομολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ludwig Maximilians του Μονάχου, «η αποβιομηχάνιση προκλήθηκε κυρίως από την κλιματική και ενεργειακή πολιτική της ΕΕ, η οποία οδήγησε σε στραγγαλισμό της οικονομίας μέσω των απαγορεύσεων της ΕΕ στην κατανάλωση ορυκτών καυσίμων και των υψηλών τιμών ενέργειας. Και τώρα έρχεται ο Τραμπ. Οι Γερμανοί κατασκευαστές δεν πρέπει να εξάγουν τα αυτοκίνητα, αλλά ολόκληρα τα εργοστάσιά τους στις ΗΠΑ. Τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των εταιρειών αυτοκινήτων ενδέχεται να επιδείξουν ψυχραιμία για το θέμα. Αλλά για τον πληθυσμό αυτό είναι μια καταστροφή».
Μείωση ευημερίας
Μακροπρόθεσμα αυτό θα σημάνει μείωση της ευημερίας μας. Κανείς δεν θα γλιτώσει από αυτό. Διότι αν δεν υπάρξει ανάπτυξη, δεν υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο διεύρυνσης του προϋπολογισμού. Θα δούμε λοιπόν δύσκολες αποφάσεις και είναι όλες αλληλένδετες. Πρόκειται για μια πλεξούδα από σπάγκους που τυλίγονται γύρω από τον Γκιούλιβερ. Οι κλωστές είναι το κόλπο των «νάνων» για να δέσουν τον γίγαντα Γκιούλιβερ.