Skip to main content

Η Γαλλία δεν θα «πέσει» μόνη – «Μνήμες» και κίνδυνοι για την ευρωζώνη

374453821

Η πολιτική αναταραχή και το δημόσιο χρέος, δεν αφορούν μόνο το Παρίσι - Οι προειδοποιήσεις

Οι ραγδαίες εξελίξεις στην Γαλλία, με την κυβέρνηση Μπαρνιέ να είναι υπό κατάρρευση, λόγω του σφιχτού προυπολογισμού που κόβει κοινωνικές δαπάνες, και που προκάλεσε την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας από τον Μελανσόν, με την Λεπέν να ακολουθεί κατά πόδας,  βγάζουν ξανά στο προσκήνιο τις «σκοτεινές» ημέρες της κρίσης χρέους.

Η νεόκοπη γαλλική κυβέρνηση που επιχειρεί να περισώσει ότι  σώζεται από το δημόσιο χρέος – πάνω από το 6% του ΑΕΠ και διπλάσιο από το επιτρεπόμενο όριο της ευρωζώνης – προστρέχει στο περίφημο άρθρο «49.3» του Συντάγματος, που της επιτρέπει να περάσει το νομοσχέδιοχωρίς την έγκριση της Εθνοσυνέλευσης, βρίσκεται με το ένα πόδι στην έξοδο.

Αλλά δεν μιλάμε μόνο για κρίση στην Γαλλία.

Εν αρχή ην η Ελλάδα

Πριν από μια δεκαετία, ήταν το τεράστιο δημόσιο χρέος της Ελλάδας που παραλίγο να τινάξει στον αέρα την ευρωζώνη, υπενθυμίζει το Politico. Το «δίδαγμα» εκείνης της περιπέτειας, ήταν πώς οι κρίσεις δεν μπορούσαν να περιοριστούν σε μία μόνο χώρα.

Δεν χρειάστηκε πολύ για να αρχίσουν να κλονίζονται οι οικονομίες και τα τραπεζικά συστήματα της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας και της Ισπανίας.

Ακόμα και μεγάλα κράτη όπως η Γαλλία και η Ιταλία, τόσο σημαντικά για την ευρωστία του μπλοκ, βίωσαν την πίεση.

…αλλά τότε υπήρχε η ακμάζουσα Γερμανία

Αλλά τότε, η Γερμανία υπό την Άνγκελα Μέρκελ ήταν ισχυρή. Μπορούσε να αντέξει οικονομικά, να διασώσει συμμάχους, και είχε το πολιτικό κεφάλαιο για να κρατήσει το πλοίο σε σταθερή πορεία.

Αυτό δεν ισχύει πλέον, καθώς η γερμανική οικονομία βρίσκεται σε περιδίνηση και η κυβέρνηση δοκιμάζεται.

Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, ανακοίνωσε το πρώτο κλείσιμο εργοστασίων στην ιστορία της, μετά από πτώση 42% στα τριμηνιαία κέρδη, το οποίο θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια 30.000 θέσεων εργασίας.

Η χαλυβουργία ThyssenKrupp ανακοίνωσε επίσης τη Δευτέρα, ότι θα μπορούσε να καταργήσει έως και 11.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030. Χιλιάδες ακόμη πρόκειται να απολυθούν στην Bosch και τη Ford στη Γερμανία.

Προειδοποιήσεις από την ΕΚΤ

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι η ευρωζώνη ενδέχεται να βρίσκεται στα πρόθυρα μιας νέας κρίσης χρέους  λόγω της χαμηλής ανάπτυξης και της αβεβαιότητας στα πολιτικά τεκταινόμενα 

«Εάν αύριο, η κυβέρνηση καταρρεύσει λόγω του προϋπολογισμού, θα υπάρξει αμέσως οικονομική κρίση», προειδοποίησε ο υπουργός Εσωτερικών Μπρούνο Ρετάιγ . «Μη νομίζετε ότι η Γαλλία είναι θωρακισμένη».

Αν και οι αγορές ηρέμησαν σχετικά μετά την προκήρυξη εκλογών από τον Μακρόν τον Ιούνιο,  οι επενδυτές παραμένουν νευρικοί – με τη Γαλλία να θεωρείται πλέον ως χειρότερος πιστωτικός κίνδυνος από ότι η Πορτογαλία ή η Ισπανία.

«Τα πάντα μπορούν να ανατιναχθούν»

Ο Μπαρνιέ κατά τις συζητήσεις για τον προϋπολογισμό της Γαλλίας προειδοποίησε πως διακυβεύεται η οικονομική σταθερότητα της ευρωζώνης.

«Πρέπει να σεβαστούμε τους κανόνες της ευρωζώνης, διότι διαφορετικά, όταν μία από τις χώρες δεν τους σέβεται -είδαμε τι συνέβη με την Ελλάδα- όλα μπορούν να ανατιναχτούν», δήλωσε την Παρασκευή σε εκδήλωση που διοργάνωσε το γαλλικό επιχειρηματικό λόμπι Medef στο Παρίσι.

Σε σημείωμά του την περασμένη εβδομάδα, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s εξέφρασε «αμφιβολίες για την ικανότητα των γαλλικών θεσμών να φέρουν αποτελεσματικά μέτρα στην οικονομική πολιτική» και τόνισε πως «αναμένει ότι το χρέος του Παρισιού Θα συνεχίσει να αυξάνεται».

«Η άφιξη του Μπαρνιέ και ο προϋπολογισμός που πρότεινε καθησύχασε σε κάποιο βαθμό τις αγορές», δήλωσε ο Andreas Eisl, οικονομολόγος στο Ινστιτούτο Ζακ Ντελόρ, προσθέτοντας ότι “οι αγορές θα αντιδράσουν έντονα εάν μια διαφορετική κυβέρνηση θα προτείνει μια ισχυρή απόκλιση από την πορεία του Μπαρνιέ»

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τρίτη αναμένεται να εγκρίνει το πολυετές πρόγραμμα δαπανών που υπέβαλε η κυβέρνηση Μπαρνιέ και να υποβάλλει έναν σχέδιο μεταρρυθμίσεων. Εάν η Γαλλία ακολουθήσει τις συστάσεις της Επιτροπής, θα της δοθεί παράταση από τέσσερα σε επτά χρόνια για να μειώσει το έλλειμμά της.