Skip to main content

Κύμα απολύσεων σε όλη την Ευρώπη πυροδοτεί η κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία

“Δουλειές για όλα τα εργοστάσια της VW – δεν υπήρξε ποτέ περισσότερος αγώνας από τώρα” REUTERS/Teresa Kroeger/File Photo

Το όνομα που έχει κεντρίσει τα φώτα της δημοσιότητας είναι η  Volkswagen και το πιθανό κλείσιμο τριών εργοστασίων, με επακόλουθη απόλυση έως και 10.000 ατόμων

Η αυτοκινητοβιομηχανία σε όλη την Ευρώπη βρίσκεται  πλέον μόνιμα σε κατάσταση κρίσης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον σχεδόν καθημερινά αναφορές για αναδιάρθρωση, κλείσιμο εργοστασίων και περικοπές θέσεων εργασίας σε διάφορους κλάδους.

Το όνομα που έχει κεντρίσει τα φώτα της δημοσιότητας είναι η  Volkswagen και το πιθανό κλείσιμο τριών εργοστασίων, με επακόλουθη απόλυση έως και 10.000 ατόμων. Ακολουθεί η Audi, με προγραμματισμένο πακέτο 4.500 απολύσεων και η Ford, με 4.000 προγραμματισμένες απολύσεις στην Ευρώπη, ως μέρος μιας συνολικής αναδιάρθρωσης.

Για τη Mercedes, επίσης, οι πωλήσεις εξασθενούν, η αγορά στην Κίνα συρρικνώνεται δραστικά και τα κέρδη κατέρρευσαν το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ο οικονομικός διευθυντής Χάραλντ Βίλεμ  είπε ότι «θα κουνήσει κάθε πέτρα στην εταιρεία για να μειωθεί το κόστος και να γίνει πιο αποτελεσματική. Όπως γράφει η Stuttgarter Zeitung, η μείωση του κόστους κατά 20% που σχεδιάστηκε για το 2020 δεν είναι πλέον αρκετή.

Αυτό αφορά και τους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Bosch για παράδειγμα, που κάνει ήδη λόγο για 5.500 θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να χαθούν. Ο γερμανικός κολοσσός επέλεξε να μειώσει τις ώρες εργασίας ως αποτελεσματικό μέτρο μείωσης του κόστους. Σε αρκετά εργοστάσια της εταιρείας, οι εργαζόμενοι  θα εργάζονται μόνο 35 ώρες την εβδομάδα από την 1η Μαρτίου 2025. Οι μισθοί θα μειωθούν ανάλογα.

Η εταιρεία ελαστικών αυτοκινήτων Continental προβλέπει για άλλη μια φορά μεγάλη ζημιά 124 εκατ. ευρώ στο τμήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Πάνω από 130.000 απολύσεις

Η κρίση ανταγωνιστικότητας που επηρεάζει τη γερμανική βιομηχανία εξαπλώνεται σε ολόκληρη την ήπειρο. Σύμφωνα με τους ειδικούς. στην Ευρώπη υπάρχουν τουλάχιστον 20 διαδικασίες συλλογικών απολύσεων στον κλάδο που επηρεάζουν περίπου 130.000 εργαζόμενους. Και αυτός ο αριθμός αφορά μόνο εταιρείες με  περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους. « Ο συνολικός απολογισμός είναι πρακτικά αδύνατο να  εκτιμηθεί  γιατί οι απώλειες εξαπλώνονται σαν πετρελαιοκηλίδα σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής», τονίζουν στη Ναυτεμπορική ,παράγοντες της αγοράς. «Αυτό που ξεκίνησε ως πλήγμα σε  έναν συγκεκριμένο κλάδο , όπως η αυτοκινητοβιομηχανία,  που επηρεάζεται έντονα από τον κινεζικό ανταγωνισμό, συγκλονίζει ει ήδη  διάφορους τομείς, λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.

Πίσω από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται μάρκες εξαρτημάτων όπως η ZF (14.000 απολύσεις), η σουηδική εταιρεία  μπαταριών Northvolt (1.600 απολύσεις).

Η κρίση έχει «περάσει» τον Ρήνο και έχει φτάσει στη Γαλλία, όντας η δεύτερη χώρα που πλήττεται περισσότερο από τις απολύσεις. Η Forvia, για παράδειγμα, έχει ήδη ανακοινώσει πώς θα μειώσει το παγκόσμιο εργατικό της δυναμικό κατά 13% με 10.000 απολύσειςς. Ακολούθησαν τις τελευταίες εβδομάδες η Valeo, η οποία διαπραγματεύεται 1.100 απολύσεις και η Michelin, με άλλες 1.250.

Οι απολύσεις επηρεάζουν επίσης τη βρετανική οικονομία. Αν και ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας φέρει το μερίδιο ευθύνης του λόγω του κλεισίματος του εργοστασίου της Vauxhall στο Λούτον  με 1.000 απολύσεις, η μεγαλύτερη βιομηχανία που πλήττεται από τη μακροοικονομική κατάσταση είναι η χαλυβουργία  με 2.500 απολύσεις  από την Tata Steel και έως και 2.000 απολύσεις από την British Steel.

Κατρακυλά ο δείκτης PMI της μεταποίησης

Η κρίση ξεκίνησε από τη Γερμανία, με το τέλος της πρόσβασης στο φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο ως το πρώτο πλήγμα στην ανταγωνιστικότητά της, γεγονός που οδήγησε σε άνοδο των τιμών της ενέργειας . Τώρα, τα προβλήματα επιδεινώνονται με την κρίση των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πωλήσεων, και την έλευση του κινεζικού ανταγωνισμού στην ήπειρο.

Ο δείκτης PMI της μεταποίησης στη Γερμανία ήταν στο  43,2 τον Νοέμβριο, πολύ μακριά από το φράγμα των 50, που σηματοδοτεί το σημείο ισορροπίας μεταξύ ανάπτυξης και ύφεσης. Επιπλέον, η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) δήλωσε πριν από δύο εβδομάδες ότι αναμένει πτώση της παραγωγής κατά 3% το 2024- για   τρίτη συνεχόμενη χρονιά- και χωρίς σημάδια βελτίωσης για το 2025.

Όμως η αιμορραγία δεν είναι τοπική. Ο PMI στην ευρωζώνη υποχώρησε στο 45,2 από 46. Η κατάρρευση χαρακτηρίστηκε έντονα από την αδυναμία της Γαλλίας, της οποίας το αναμενόμενο αποτέλεσμα ήταν 44,6 και διαμορφώθηκε στο 43,2. «Με την επιχειρηματική δραστηριότητα να υποχωρεί , καταγράφεται  κύμα απολύσεων σε όλη τη Γηραιά ήπειρο», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.

Ο κινεζικός ανταγωνισμός

Η άφιξη κινεζικών εμπορικών σημάτων, όπως η BYD ή η Chery, που επιδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική κυβέρνηση, είναι άλλο ένα πισωγύρισμα για τις ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων. Τα ασιατικά αυτοκίνητα έχουν μέση έκπτωση 30% σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα, σύμφωνα με την Accenture. Η απάντηση της ΕΕ ήταν η επιβολή δασμών, αν και έχουν ήδη υπάρξει εταιρείες όπως η Cupra που προειδοποιούν ότι αυτοί οι φόροι θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον τους, αφού παράγουν και στη χώρα.