Στην παραδοχή ότι η χρήση ηλεκτρικών αυτοκίνητων δεν προχωρά όσο θα ήθελε η ΕΕ προχώρησαν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι που μίλησαν στη «Ν» στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο ενημέρωσης δημοσιογράφων για την ενεργειακή πολιτική της Κομισιόν.
Με το νέο Σώμα των Επιτρόπων να αναλαμβάνει καθήκοντα στο εγγύς μέλλον – και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να φιλοξενεί ακροάσεις των Επιτρόπων στις 4-12 Νοεμβρίου – η ΕΕ κάνει τον απολογισμό της στον ενεργειακό τομέα.
Σε σχετική ερώτηση της Ναυτεμπορικής αναφορικά με το τι θα γίνει με την ηλεκτροκίνηση, δεδομένης της χαμηλής ζήτησης και πτώσης των πωλήσεων, της κρίσης που βρίσκεται η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και της οικονομικής αδυναμίας των Ευρωπαίων να αποκτήσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα, αξιωματούχοι της Κομισιόν αναγνώρισαν πως πρόκειται για ένα περίπλοκο ζήτημα: «Η αλήθεια είναι πως υπάρχει πρόβλημα και κοιτάμε τι μπορούμε να κάνουμε και πώς μπορούμε να το λύσουμε. Για παράδειγμα θέλουμε να κατασκευαστούν μοντέλα σε προσιτή τιμή ώστε να μιλάμε για μία βιώσιμη κατάσταση, αλλά παράλληλα να ενισχύσουμε και άλλους τομείς, όπως τα μέσα μεταφοράς», τόνισαν.
Σημειωτέον, η ημέρα ακρόασης για τον Νταν Γιόργκενσεν (Δανία), τον νέο Επίτροπο Ενέργειας της ΕΕ (σ.σ. τώρα είναι η Εσθονή Κάντρι Σίμσον) είναι η 5η Νοεμβρίου. Θα έχει ενδιαφέρον πώς, εφόσον πάρει το πράσινο φως, θα συνεργαστεί με την Ισπανίδα Τερέσα Ριμπέρα, Εκτελεστική Αντιπρόεδρο για την καθαρή, δίκαιη και ανταγωνιστική μετάβαση και Επίτροπο Ανταγωνισμού.
Δύσκολο να αλλάξουν τα όρια των εκπομπών
Άλλες πηγές της ΕΕ, σε ερώτηση για το αν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει ο στόχος των εκπομπών ρύπων των οχημάτων, τόνισαν στη «Ν», πως «δεν είναι προς το συμφέρον ούτε των αυτοκινητοβιομηχανιών να υπάρξει τέτοια αλλαγή».
Η Ρώμη και το Βερολίνο συντάσσονται με την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ζητούν από την ΕΕ να χαλαρώσει τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα, καθώς το μπλοκ στοχεύει να τερματίσει την πώληση νέων μοντέλων βενζινοκίνητων και ντίζελ έως το 2035.
Η Ιταλία (η οποία έχει κάτω από 1 εκατ. ηλεκτροκίνητα οχήματα) και η Γερμανία συγκεντρώνουν υποστήριξη από άλλα μέλη της ΕΕ για μια έκκληση για χαλάρωση των στόχων της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων και επανεξέταση της απαγόρευσης του 2035 στην πώληση μοντέλων βενζίνης και ντίζελ.
Άλλωστε είναι πλέον «βέβαιο» ότι η απαγόρευση – στην πραγματικότητα ένα μηδενικό όριο στις εκπομπές καυσαερίων – δεν μπορεί να επιτευχθεί. Οι δύο χώρες σχεδιάζουν να προτείνουν σε μια σύνοδο κορυφής του Συμβουλίου της ΕΕ την Πέμπτη ότι μια ρήτρα αναθεώρησης στη νομοθεσία θα προωθηθεί από το τέλος του 2025 έως αρχές 2026.
Γερμανία και Ιταλία αντιδρούν στους ευρωπαϊκούς στόχους για τα ντίζελ και τα βενζινοκίνητα
Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) ζήτησε επισήμως σε ανακοίνωσή του με «αποδέκτη» την Κομισιόν «βραχυπρόθεσμα έκτακτα μέτρα ανακούφισης» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εν όψει των αυστηρότερων προδιαγραφών εκπομπών ρύπων που θα ισχύσουν από 1η Ιανουαρίου 2025 μειώνοντας σε 95 γρ./χλμ. το όριο εκπομπών CO2 ανά εταιρεία και πωληθέντα οχήματα σε ετήσια βάση. Διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν αυστηρά πρόστιμα.