Λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών υπάρχει η ανάγκη αναζήτησης νέων δρόμων που θα είναι πιο ασφαλείς, σημείωσε αναφερόμενος στις παγκόσμιες ανατροπές στο διεθνές εμπόριο ο αναπληρωτής καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, Γιώργος Ατσαλάκης, μιλώντας στο κανάλι της Ναυτεμπορικής και την εκπομπή In Business με τον Παύλο Πανταζόπουλο.
Ο κ. Ατσαλάκης σημείωσε ότι μέσω θαλάσσης γίνεται το 90% του εμπορίου, ωστόσο, όπως τόνισε, μέρος αυτού του εμπορίου προσπαθεί να περάσει από περισσότερο ασφαλείς χερσαίες διόδους.
3 χερσαίοι διάδρομοι
Επεσήμανε, δε, ότι έχουμε τρεις χερσαίους διαδρόμους μεταφορών:
- Ο βόρειος δρόμος που πηγαίνει από την Κίνα μέσω Ρωσίας και είναι ανενεργός λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
- Ο μεσαίος δρόμος που έχει μεγάλη σημασία και περνάει από Κίνα, Καζακστάν, Κεντρική Ασία και διακλαδίζεται προς Τουρκία και, μέσα από τη Μαύρη Θάλασσα, φτάνει σε Ρουμανία – Βουλγαρία και Ευρώπη.
- Ο νότιος διάδρομος που έρχεται από Κίνα, περνάει από το Ιράν και διακλαδίζεται προς άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής, την Τουρκία και τη Μεσόγειο, για να καταλήξει στην Ευρώπη. «Εκεί ο ρόλος του Ιράν είναι πολύ σημαντικός» επεσήμανε.
Σε ό,τι αφορά τιμές των προϊόντων, ο καθηγητής τόνισε ότι «ένα μέρος του διεθνούς πληθωρισμού οφείλεται στις υψηλές τιμές ενέργειας και η διακίνηση με τα φορτηγά σημαίνει καύσιμα. Η ακριβή ενέργεια επηρεάζει τις τιμές σε όλα τα προϊόντα».