Διχασμένη εμφανίζεται η ΕΕ σε ό,τι αφορά τους υψηλούς αντισταθμιστικούς δασμούς έως και 45%, που θα επιβάλλονται από τον Νοέμβριο στα εισαγόμενα ηλεκτροκίνητα οχήματα, κυρίως από την Κίνα.
Η πρόταση της Κομισιόν εγκρίθηκε μεν σήμερα από τους εκπροσώπους των 27 χωρών μελών, αλλά πέντε –μεταξύ των οποίων και η Γερμανία-ψήφισαν κατά και 12 απείχαν, ανάμεσά τους και η Ελλάδα.
Ευρωπαίοι διπλωμάτες υποστήριξαν μάλιστα ότι δεν υπήρχε επαρκής πλειοψηφία, αφού μόνο 10 κράτη μέλη ψήφισαν υπέρ των δασμών, μεταξύ των οποίων η Γαλλία και η Ιταλία.
Η απόφαση προβλέπει ότι η Κομισιόν έχει πλέον τη δυνατότητα να επιβάλει δασμούς έως και 35% υψηλότερους από το 10% που ισχύει ήδη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα Στόχος είναι η αποκατάσταση δίκαιων συνθηκών ανταγωνισμού έναντι των Κινέζων κατασκευαστών που κατηγορούνται ότι επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις από το Πεκίνο.
Αν πάντως οι Βρυξέλλες καταλήξουν σε λύση με την Κίνα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, οι δασμοί μπορούν να ακυρωθούν εκ νέου από την Κομισιόν.
Πώς επηρεάζονται οι τιμές
Προς το παρόν δεν είναι σαφές εάν ή σε ποιο βαθμό οι αυξημένοι δασμοί θα μετακυλίονται στους πελάτες. Οι πιθανοί αγοραστές δεν μπορούν ακόμη να προβλέψουν πόσο θα αυξηθούν οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που εισάγονται από την Κίνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του κλάδου, οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν επί του παρόντος μερίδιο αγοράς περίπου 1% στη Γερμανία. Ωστόσο, χάρη στην πρωτοπορία στην ηλεκτροκίνηση, οι εταιρείες από την Άπω Ανατολή κερδίζουν έδαφος και μπορούν να εντυπωσιάσουν με οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που οι γερμανικές μάρκες απλά δεν διαθέτουν. Τα κινεζικά αυτοκίνητα έχουν επίσης πρόσφατα καλή απόδοση στις δοκιμές αυτοκινήτων ADAC. Τα σημερινά κινεζικά ηλεκτρικά μοντέλα απέχουν πολύ από το να είναι ξεπερασμένα και μη ασφαλή ,φθηνά αυτοκίνητα, όπως στο παρελθόν. Το αντίθετο: Μπορούν να εντυπωσιάσουν με υψηλό επίπεδο ασφάλειας, εκτεταμένα χαρακτηριστικά άνεσης και ασφάλειας και την καλή κατασκευή. Σύμφωνα με έρευνα της ADAC, σχεδόν τα δύο τρίτα των οδηγών είναι πλέον πρόθυμοι να αγοράσουν κινεζικό αυτοκίνητο τα επόμενα τρία χρόνια. Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ποσοστό αυτό φτάνει το 80%.
Ηττα για το Βερολίνο
Μεγάλος ηττημένος είναι πάντως το Βερολίνο, που ηγήθηκε της πρωτοβουλίας κατά της αύξησης των δασμών , καθώς οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων φοβούνται αντίποινα από την Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά τους, όπου εξάγουν περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεών τους. «Αυτό είναι απλά ακατανόητο και όχι πολύ αποτελεσματικό», υποστήριξε η Πρόεδρος της Ένωσης Γερμανικής Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), Χίλντεγκαρντ Μίλλερ. Με τις εισαγωγές να φορολογούνται μέχρι τώρα μέχρι 10%, η Ευρώπη ήταν «ο ηλίθιος του χωριού» , υποστήριξε ο Γάλλος ειδικός Ρενό Καγιανακίς, προσθέτοντας ότι «στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι 100%, στην Ινδία, είναι μεταξύ 70% και 100%, και στην Τουρκία, είναι 40%» . «Έτσι, επιστρέφουμε σε μια κοινή κατάσταση που παρατηρείται σε άλλες αγορές», υποστήριξε ο Καγιανακίς.
Ενώ άλλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν έχουν σχετικό μερίδιο αγοράς στην Κίνα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει περίπου 20%, σύμφωνα με την VDA. «Κάθε αυτοκίνητο που πωλείται στην Κίνα βοηθά στη χρηματοδότηση της μετάβασης σε φιλική προς το κλίμα κινητικότητα», λέει η Μίλλερ.
«Εμπορικός πόλεμος»
Εκτός από τους Κινέζους κατασκευαστές όπως η BYD και η Geely, από την αύξηση των δασμών επηρεάζονται και οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων. Οι κορυφαίοι γερμανικοί όμιλοι Volkswagen, Mercedes και BMW παράγουν επίσης για εξαγωγές στην Κίνα και θα πρέπει να πληρώσουν αντίστοιχη προσαύξηση.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ προέτρεψε μάλιστα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφύγει την πυροδότηση «εμπορικού πολέμου » με το Πεκίνο και ζήτησε «μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων» μεταξύ των 27 και της Κίνας.
Στο ίδιο πνεύμα και ο Όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε ότι «η Επιτροπή της ΕΕ και η κινεζική κυβέρνηση θα πρέπει να εργαστούν για μια πολιτική λύση και να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις με εποικοδομητικό τρόπο»
«Ο κοινός στόχος πρέπει να είναι η αποτροπή τυχόν προστατευτικών δασμών και, κατά συνέπεια, μιας εμπορικής σύγκρουσης», τονίζεται στην ανακοίνωση. « Η VW συνεχίζει να πιστεύει ότι οι προτεινόμενοι δασμοί είναι λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας». Οι τιμωρητικοί δασμοί είναι «ένα ακόμη βήμα μακριά από την παγκόσμια συνεργασία», δήλωσε η πρόεδρος της VDA ,Χίλντεγκαρντ Μίλλερ.
Ανησυχεί η βιομηχανία κονιάκ
Στη Γαλλία, η απόφαση για την επιβολή πρόσθετων δασμών ανησυχεί τη βιομηχανία κονιάκ, η οποία φοβάται ότι θα πληρώσει το τίμημα ενός πιθανού εμπορικού πολέμου μεταξύ Βρυξελλών και Κίνας. «Οι γαλλικές αρχές μας εγκατέλειψαν δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο κλάδος μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο », ανακοίνωσε η γαλλική Ενωση παραγωγών κονιάκ , καθώς η Κίνα απείλησε να φορολογήσει τα οινοπνευματώδη ποτά που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.