Skip to main content

EE: Κρίσιμη ψηφοφορία για τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα – Αίνιγμα η στάση του Βερολίνου

REUTERS/Toya Sarno Jordan/ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ

Η Κομισιόν έχει προτείνει δασμούς έως και 45%

Οι χώρες της ΕΕ ψηφίζουν σήμερα σχετικά με το αν θα επιβάλουν δασμούς έως και 45% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής, στην πιο σημαντική εμπορική υπόθεση του μπλοκ, η οποία ενέχει τον κίνδυνο αντιποίνων από το Πεκίνο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρότεινε δασμούς για τα επόμενα πέντε χρόνια για να αντιμετωπίσει αυτό που η ίδια θεωρεί θεωρεί ως αθέμιτες κινεζικές επιδοτήσεις μετά από έρευνα κατά των κινεζικών επιδοτήσεων.

Η πρόταση της ΕΕ μπορεί να μπλοκαριστεί εάν η ειδική πλειοψηφία των 15 μελών της ΕΕ, ψηφίσει εναντίον της. Αλλά αυτό είναι ένα εμπόδιο που δεν μπορεί να προσπεραστεί εύκολα. Το Reuters ανέφερε την Τετάρτη ότι η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Πολωνία θα ψηφίσουν υπέρ, κάτι που θα είναι αρκετό για να μην καταψηφιστεί η πρόταση.

Σε περίπτωση που δεν υπάρξει ειδική πλειοψηφία, είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ μπορεί να εγκρίνει τους δασμούς. Ωστόσο, θα μπορούσε επίσης να υποβάλει τροποποιημένη πρόταση, αν ήθελε να εξασφαλίσει μεγαλύτερη υποστήριξη.

Ηλεκτροκίνηση: «Να το ξανασκεφτούμε», λέει το Βερολίνο για την επιβολή δασμών στα κινεζικά EV

Ανησυχούν οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας

Οι κορυφαίοι κολοσσοί της Ευρώπης στον τομέα των αυτοκινήτων φαίνεται να ανησυχούν όλο και περισσότερο για την προοπτική τεράστιων προστίμων, ιδίως καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων υποχωρεί ενόψει της επόμενης αυστηροποίησης των κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν αυστηρότερους στόχους για τις εκπομπές ρύπων από το επόμενο έτος, καθώς το ανώτατο όριο της ΕΕ για τις μέσες εκπομπές ρύπων από τις πωλήσεις νέων οχημάτων πέφτει στα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, γεγονός που αντανακλά μείωση κατά 15% από το βασικό όριο του 2021.

Η υπέρβαση αυτών των ορίων – τα οποία συμφωνήθηκαν το 2019 και αποτελούν μέρος της φιλοδοξίας του μπλοκ των 27 χωρών να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 – μπορεί να οδηγήσει σε βαριά πρόστιμα.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, για τις οποίες η Κίνα αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους, έχουν ταχθεί ιδιαίτερα έντονα κατά των δασμών. Η Volkswagen δήλωσε ότι ήταν «η λάθος προσέγγιση».

Η Γερμανία παραμένει δύσπιστη και εξακολουθεί να ελπίζει σε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων πριν από την ψηφοφορία της Παρασκευής μεταξύ των κρατών μελών.

Το Βερολίνο δεν έχει αποφασίσει πώς θα ψηφίσει για την επιβολή δασμών έως και 45%, δήλωσε την Τρίτη ο Γιοργκ Κούκις, επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος του καγκελαρίου Σολτς, σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, πρότεινε τις εισφορές μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί άδικα τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της.

Απέχει η Σουηδία

Η Σουηδία θα απέχει στην ψηφοφορία, όπως δήλωσε σήμερα στο πρακτορείο Reuters ο υπουργός Εξωτερικού Εμπορίου της χώρας. Ο Μπέντζαμιν Ντούσα δήλωσε πως η Σουηδία είχε σκεφθεί να καταψηφίσει τους δασμούς, αλλά κατόπιν συζητήσεων με την Κομισιόν θα προτιμήσει την  αποχή.

«Είχαμε πολύ θετικές ενδείξεις μόλις πρόσφατα από την Κομισιόν ότι καλώς εχόντων μπορούν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και συγκεκριμένα για τη Volvo Cars», είπε.

«Η θέση της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο πράγμα θα ήταν η Κίνα και η ΕΕ να μπορέσουν καταλήξουν από κοινού σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα»,