Skip to main content

Κίνα: Πολυεθνικές επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στην έρευνα και ανάπτυξη

Φωτογραφία του Σι Μενγκλέι Δεκάδες ανεμογεννήτριες βρίσκονται στα βουνά στο αιολικό πάρκο Σανσέπο στην αυτόνομη περιοχή Τονγκντάο Ντονγκ, στην πόλη Χουαϊχουά, στην επαρχία Χουνάν της Κεντρικής Κίνας

Καθώς η Κίνα αποτελεί γόνιμο έδαφος για σενάρια εφαρμογών και με τους κινέζους καταναλωτές να είναι ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες και αγαθά, οι πολυεθνικές βρίσκουν το ιδανικό «πεδίο δοκιμής» για τα καινοτόμα προϊόντα τους

Στις 10 Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε επισήμως η δεύτερη φάση επέκτασης του Πειραματικού Πάρκου Καινοτομίας Τζινσάν της Schneider Electric στη Σαγκάη. Το πάρκο αυτό καλύπτει μια έκταση δεκατεσσάρων χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και διαθέτει επτά βασικούς τύπους εργαστηρίων όπου εκατοντάδες άτομα απασχολούνται στην έρευνα και ανάπτυξη. Ο χώρος διεξαγωγής πειραμάτων επεκτάθηκε κατά 40% με τις δυνατότητες έρευνας και ανάπτυξης να βελτιώνονται σημαντικά, γεγονός που θα επισπεύσει τον κύκλο έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων.

Τα τελευταία χρόνια, η ενίσχυση των επενδύσεων Ε&Α στην Κίνα έχει γίνει κοινή επιλογή για τις πολυεθνικές εταιρείες. Από φέτος, πολυεθνικές εταιρείες όπως η Volkswagen, η Siemens, η Cargill, η Procter & Gamble και η BASF έχουν ιδρύσει ή αναβαθμίσει ιδρύματα Ε&Α στην Κίνα.

Τα τελευταία χρόνια, η επέκταση των επενδύσεων στην Κίνα για έρευνα και ανάπτυξη αποτελεί κοινή επιλογή για τις πολυεθνικές. Ξεκινώντας από φέτος, πολλές πολυεθνικές όπως η Volkswagen, η Siemens, η Cargill, η Procter & Gamble και η BASF ιδρύουν ή αναβαθμίσουν εγκαταστάσεις έρευνας και ανάπτυξης στη χώρα.

Διάφοροι είναι οι λόγοι για τους οποίους οι πολυεθνικές επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στην Κίνα για έρευνα και ανάπτυξη.

Πρώτον είναι η αχανής κινεζική αγορά και τα μοναδικά χαρακτηριστικά της. Σε πολλούς βιομηχανικούς κλάδους, η ζήτηση της κινεζικής αγοράς διαφέρει σημαντικά σε σύγκριση με τη ζήτηση άλλων αγορών του κόσμου, ενώ μεγάλες διαφορές παρουσιάζουν και οι ανάγκες των καταναλωτών διαφορετικών ηλικιακών ομάδων και περιοχών. Πλέον δεν αρκεί το να εισάγουμε και να αναπαράγουμε ξένα προϊόντα στην κινεζική αγορά. Επιπλέον, με τα προϊόντα και τις τεχνικές δυνατότητες των ντόπιων κινεζικών επιχειρήσεων να βελτιώνονται ταχύτατα, ο ανταγωνισμός εντός της αγοράς αυξάνεται κατακόρυφα. Εάν οι πολυεθνικές βρεθούν πίσω από άποψη καινοτομίας και επαναπαυθούνστις δάφνες τους, τότε είναι πολύ πιθανό να καταστούν οι μεγάλοι χαμένοι της αγοράς. Αυτό είναι κάτι που συνειδητοποιούν όλο και περισσότερες πολυεθνικές και συνεπώς αυξάνουν τις επενδύσεις τους για έρευνα και ανάπτυξη στην Κίνα, προωθώντας τη δημιουργία προϊόντων που βρίσκονται κοντύτερα στις ανάγκες της κινεζικής αγοράς.

Δεύτερον, το κινεζικό περιβάλλον καινοτομίας ολοένα και βελτιώνεται με τους πόρους για την καινοτομία συνεχώς να πληθαίνουν. Η κινεζική κυβέρνηση ενισχύει ασταμάτητα την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, γεγονός που τρέφει τον ενθουσιασμό των πολυεθνικών για καινοτόμο έρευνα και ανάπτυξη στη χώρα. Επίσης, η Κίνα αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση και κατάρτιση ανθρώπινου ταλέντου, προσφέροντας στις πολυεθνικές πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό, ιδιαιτέρως μηχανικούς παραγωγής. Επιπλέον, η χώρα διαθέτει προηγμένες και υψηλής ποιότητας υποδομές σε τομείς όπως η ψηφιοποίηση, διευκολύνοντας τις πολυεθνικές στις σχετικές δραστηριότητές τους. Αυτά είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η Κίνας ως προορισμός έρευνας και ανάπτυξης, και που ωθούν τις πολυεθνικές εταιρείες στο να αυξήσουν τις αντίστοιχες επενδύσεις τους στη χώρα.

Τέλος, γίνεται ολοένα και πιο εμφανές ότι ο κόσμος διανύει μια νέα περίοδο τεχνολογικών μεταβολών όπου οι πολυεθνικές καλούνται να συμβαδίσουν άμεσα με τις τεχνολογικές τάσεις και να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά μέσω της καινοτομίας. Καθώς η Κίνα αποτελεί γόνιμο έδαφος για σενάρια εφαρμογών και με τους κινέζους καταναλωτές να είναι ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες και αγαθά, οι πολυεθνικές βρίσκουν το ιδανικό «πεδίο δοκιμής» για τα καινοτόμα προϊόντα τους όπου μπορούν να μετατρέψουν γρήγορα τα υψηλής ποιότητας αποτελέσματα της έρευνας και ανάπτυξης σε οφέλη της αγοράς. Για τον λόγο αυτό, όλο και περισσότερες πολυεθνικές αυξάνουν τις επενδύσεις τους στην Κίνα για έρευνα και ανάπτυξη, προωθώντας ταυτόχρονα τα αποτελέσματα της τελευταίας στην παγκόσμια αγορά. Όπως δήλωσε και ο ανώτατος αντιπρόεδρος της Schneider Electric και επικεφαλής του Κινεζικού Κέντρου Βιομηχανικού Αυτοματισμού, Χου Σιάο, «στην Κίνα ο ρυθμός υποκατάστασης των προϊόντων είναι ταχύτατος, το κόστος χαμηλό και ο χρόνος παράδοσης αρκετά σύντομος. Εάν ένα προϊόν καταφέρει και πετύχει στην κινεζική αγορά, τότε σίγουρα θα είναι ανταγωνιστικό και στην παγκόσμια αγορά».