Skip to main content

Μέχρι πού θα φτάσει ο εμπορικός πόλεμος ΕΕ-Κίνας

REUTERS

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι οι τελωνειακοί δασμοί είναι απαραίτητοι, το Πεκίνο προσπαθεί να τους αποτρέψει

Θα εμπλακεί η ΕΕ σε εμπορικό πόλεμο με την Κίνα; Θα φανεί κατά πάσα πιθανότητα μεθαύριο, όταν οι «27» θα αποφασίσουν με μυστική ψηφοφορία αν θα τεθεί σε ισχύ από τον Νοέμβριο η πρόταση της Κομισιόν για την  επιβολή δασμών έως και 35,3% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από το Πεκίνο, για πέντε χρόνια.

Για να επικυρωθεί ή να ανατραπεί η πρόταση της Κομισιόν απαιτείται ειδική πλειοψηφία 15 κρατών μελών, που διαθέτουν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι οι τελωνειακοί δασμοί είναι απαραίτητοι για την προστασία των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, καθώς το Πεκίνο στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, επιδοτώντας τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Αρκετές χώρες έχουν αυξήσει επίσης τους δασμούς τους στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι ΗΠΑ και ο Καναδάς έχουν επιλέξει δασμούς 100%. Η Τουρκία εφαρμόζει πρόσθετο δασμό 40%, η Βραζιλία αύξησε το ποσοστό στο 18% τον Ιούλιο για να το αυξήσει , ξανά, στο 35% το 2026. Η Ουάσιγκτον αύξησε επίσης τους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλιακών συλλεκτών, από 25% σε 50% και τριπλασίασε τους συντελεστές στον χάλυβα και το αλουμίνιο, στο 25% από 7,5%.

Ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Όλαφ Γκιλ δήλωσε ότι η Επιτροπή «δεν είναι ούτε απαισιόδοξη, ούτε αισιόδοξη για την ψηφοφορία».  Πρόσθεσε πάντως ότι η Κομισιόν  παραμένει  «ανοιχτή σε μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων, υπό τον όρο ότι θα είναι επαρκής και αποτελεσματική για την αντιμετώπιση του κινδύνου ζημιάς στον κλάδο της ΕΕ που διαπιστώσαμε στην έρευνά μας».

Κινεζική παρέμβαση

Το Πεκίνο προσπαθεί να αποτρέψει την επιβολή των δασμών και για το λόγο αυτό την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Γουάνγκ Γουεντάο επισκέφθηκε στις Βρυξέλλες τον αρμόδιο Επίτροπο της ΕΕ, Βάλντις Ντομπρόφσκις, επιδιώκοντας την επίλυση της  διαφοράς.  Σύμφωνα με το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, «σημειώθηκε πρόοδος στις διαπραγματεύσεις». Και τα δύο μέρη «εξέφρασαν ξεκάθαρα την πολιτική τους βούληση να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω διαβουλεύσεων», μετέδωσε το κινεζικό πρακτορείο. Σύμφωνα με αναφορές από το Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην ΕΕ (CCCEU), το οποίο εκπροσωπεί περισσότερες από 1000 κινεζικές εταιρείες στην ΕΕ, ο Γουάνγκ  είπε ότι οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ Κίνας και ΕΕ βρίσκονται πλέον σε σταυροδρόμι: «Ο ένας δρόμος οδηγεί στο άνοιγμα και τη συνεργασία και ο άλλος στον προστατευτισμό και την απομόνωση».

Οι προσπάθειες του Πεκίνου να πείσει τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να καταψηφίσουν τους δασμούς απέδωσαν πάντως καρπούς. Την περασμένη εβδομάδα, ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ και ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς υποστήριξαν αμφότεροι την έκκληση του Πεκίνου για λύση της διαφοράς μέσω διαπραγματεύσεων.

Το Βερολίνο βρίσκεται στα «κάγκελα» επειδή η αυτοκινητοβιομηχανία του είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στις εμπορικές σχέσεις με τον ασιατικό κολοσσό, όπου εισάγεται μεγάλο μέρος της παραγωγής του. Οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη αρχίσει να δυσανασχετούν με την πρόταση των Βρυξελλών για τους δασμούς.  Γερμανία και Ισπανία εκτιμούν πώς αν δεν βρεθεί συμβιβαστική λύση, μπορεί να ακολουθήσουν κινεζικά αντίποινα ,με την επιβολή δασμών στις εισαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων και ισπανικού χοιρινού κρέατος  στην Κίνα- δυο βασικά εξαγωγικά προϊόντα για το Βερολίνο και τη Μαδρίτη, αντίστοιχα.

«Ξύπνησε» η Κομισιόν

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης άλλες έρευνες, όπως στον τομέας των προμηθευτών αιολικής ενέργειας ή ιατρικών προϊόντων από την Κίνα. Το Πεκίνο αντέδρασε ήδη, βάζοντας στο στόχαστρο δύο άλλους ευαίσθητους τομείς: Το χοιρινό κρέας που εισάγεται από την ΕΕ και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, κατηγορώντας τις Βρυξέλλες για επιδοτήσεις και ντάμπινγκ.

Ο Τόμπιας Γκέρκε, υπεύθυνος πολιτικής στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων (ECFR), εκτιμά πάντως ότι αν καταψηφιστεί η πρόταση της Κομισιόν θα ήταν «τρομερά δυσφημιστικό» για τις Βρυξέλλες. «Η Επιτροπή είναι αρκετά αποφασισμένη, νομίζω, στην προσέγγισή της προς την Κίνα: θα μπορούσατε να πείτε ότι είναι αρκετά πολεμική ή θα μπορούσατε να πείτε ότι ξύπνησε ».

Αρκετοί ευρωπαίοι  διπλωμάτες, ωστόσο, τόνισαν ότι η υποστήριξη από τα κράτη μέλη προς την Κομισιόν ήταν σε μεγάλο βαθμό «παθητική». Τα κράτη μέλη που ευνοούν μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων δεν συμμετείχαν στενά στην απόφαση της Επιτροπής και δεν άσκησαν έντονη πίεση στις Βρυξέλλες να αλλάξει τη θέση της.

Με δεδομένο άλλωστε, ότι ορισμένα μοντέλα πωλούνται μόλις αντί 10.000 δολαρίων στην Κίνα, ακόμη και αν τελικά επιβληθούν οι δασμοί, είναι απίθανο να καταστήσουν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα μη ανταγωνιστικά.

Κίνα: Άδικοι οι δασμοί της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα, θα λάβουμε μέτρα

Κινεζικά οχήματα made in EU

Για τον Τόμπιας Γκέρκε, το κύριο μέλημα της Ευρώπης στο μέλλον δεν θα πρέπει να είναι ο φόβος των κινεζικών αντιποίνων, αλλά μάλλον το πώς το Πεκίνο θα προσπαθήσει να αποφύγει τους δασμούς επενδύοντας στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.

«Δεν χρειαζόμαστε άλλον εμπορικό πόλεμο», δήλωσε ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ κατά την επίσκεψή του στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα. «Αν με ρωτάτε, θα πρέπει να επανεξετάσουμε τη θέση μας». Εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών χαρακτήρισε τις δηλώσεις Σάντσεθ «λογικές και αντικειμενικές» και τόνισε ότι η Κίνα είναι προσηλωμένη στον διάλογο για σταθερές, υγιείς εμπορικές σχέσεις με την ΕΕ».