Skip to main content

Ισπανία: Τα social media των διασήμων στο στόχαστρο της εφορίας

Οι φορολογικές αρχές ψάχνουν να δουν στα social media αν οι YouTubers συνεχίζουν να μένουν στην Ισπανία ή περνούν το μεγαλύτερο μέρος του έτους στο εξωτερικό

Τα κοινωνικά δίκτυα πλουσίων, διάσημων και YouTubers παρακολουθούν οι φορολογικές αρχές της Ισπανίας για να κυνηγήσουν τις φορολογικές απάτες.

«Η χρήση αυτών των εφαρμογών έχει γίνει άλλο ένα εργαλείο για το υπουργείο Οικονομικών για επαληθεύσει εάν τα περιουσιακά στοιχεία ή ο τρόπος ζωής αυτών των φορολογουμένων είναι συγκρίσιμος με αυτά που δηλώνουν», γράφουν τα ισπανικά μέσα ενημέρωσης. Την ευθύνη έχει η ειδική Μονάδα Συντονισμού των Περιουσιακών Στοιχείων Φορολογούμενων, που δημιουργήθηκε το 2018 και χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα περισσότερο για τη διερεύνηση πιθανής απάτης.

Ο γενικός γραμματέας της υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών (Gestha), Χοσέ Μαρία Μολινέδο διευκρίνισε ότι η αξιοποίηση δεδομένων από τα κοινωνικά δίκτυα από την Εφορία δεν είναι κάτι που χρησιμοποιείται για την πλειοψηφία των φορολογουμένων ή εταιρειών, αλλά ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ ατόμων, όπως διάφορους διάσημους, καλλιτέχνες ή You Tubers.  «Δεν υπάρχει καμία οδηγία από την Εφορία που να καθορίζει τη χρήση των δικτύων, είναι απλώς μέρος της δουλειάς των υπαλλήλων. Συμβαίνει όταν πρέπει να ερευνήσουμε ένα άτομο που έχει υψηλό βιοτικό επίπεδο και αυτό δεν αναφέρεται στους λογαριασμούς του»,  διευκρινίζει ο Μολινέδο.

Ο Ισπανός αξιωματούχος σημειώνει ότι αυτός ο τρόπος φορολογικού ελέγχου δεν είναι νέος, αλλά  έχει εξελιχθεί με την ψηφιακή εποχή. «Ιστορικά, για τους φορολογικούς ελέγχους ορισμένων καλλιτεχνών, ακολουθήθηκαν πληροφορίες από τον ταμπλόιντ Τύπο».

Ο γενικός γραμματέας των τεχνικών υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών αναφέρει ότι στην περίπτωση των YouTubers, οι φορολογικές αρχές ψάχνουν να δουν στα social media αν συνεχίζουν να μένουν στην Ισπανία ή περνούν το μεγαλύτερο μέρος του έτους στο εξωτερικό, καθώς ορισμένοι από αυτούς έχουν μετακομίσει στην Ανδόρα. Όπως επισημαίνει ο Μολινέδο για παράδειγμα, υπάρχει και η περίπτωση φορολογούμενου που εμφανίζεται στα κοινωνικά δίκτυα να μένει σε πολυτελή βίλα που κοστίζει 10.000 ευρώ τη βραδιά και περνά 10 μέρες στην Ανδόρα. «Λοιπόν, ξέρουμε ήδη πού να ερευνήσουμε. Και εάν η Ισπανία έχει μια συμφωνία ανταλλαγής πληροφοριών με τη χώρα αυτή, μπορεί να της ζητηθεί να αποδείξει τη διαμονή και το ποσό που καταβλήθηκε για τη διαμονή», εξηγεί.

Υπενθυμίζει μάλιστα την περίπτωση της γνωστής τραγουδίστριας Σακίρα, που οι φορολογικές αρχές «με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων είδαν σε ποιο κομμωτήριο πήγε, σε ποιο γυμναστήριο ή ποιοι ήταν οι εκπαιδευτές της. Αυτό επέτρεψε στους υπαλλήλους που την ερευνούσαν για απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων, να εντοπίσουν τα καταστήματα και να ζητήσουν τη λίστα με τις υπηρεσίες που είχαν χρεωθεί για καθεμία από αυτές».