Skip to main content

Αυξημένη η ανταγωνιστικότητα των δικτύων λιμένων της Κίνας

Φωτογραφία του Τσου Σέγκεν Στο λιμάνι Ταϊζού στην επαρχία Τζιανγκσού, οχήματα πήγαιναν και μετάφεραν εμπορεύματα στα φορτηγά πλοία στην προβλήτα

Το πρώτο εξάμηνο του 2024, τα λιμάνια της χώρας μετέφεραν συνολικά 8,56 δισ. τόνους φορτίου (αύξηση 4,6%)

Πρόσφατα δόθηκε επισήμως στη δημοσιότητα η «Έκθεση για τον συνολικό δείκτη λιμενικών δικτύων παγκοσμίου κύρους» που εκπονήθηκε από το Ερευνητικό Κέντρο Δεικτών Σίνχουα. Μέσα από πλήθος δεδομένων, η έκθεση παρουσιάζει τη συνολική εικόνα δεκαεννέα πρωτοπόρων δικτύων λιμένων ανά τον κόσμο, προβάλλοντας το προχωρημένο στάδιο ανάπτυξής τους στη νέα εποχή.

Το κείμενο αναλύει επίσης την κατάσταση και τις διαρθρωτικές αλλαγές στο θαλάσσιο εμπόριο των κρατών της Συμφωνίας Περιφερειακής Συνολικής Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης, καθώς αυτό αντανακλά αντικειμενικά τις τάσεις του παγκόσμιου εμπορίου.

Σύμφωνα με την έκθεση, τα δίκτυα λιμένων της Κίνας ακολουθούν μια αναπτυξιακή πορεία όπου διαδραματίζουν ηγετικό ρόλο. Όσον αφορά τους ολοκληρωμένους δείκτες, τα δίκτυα του κεντρικού και νότιου Δέλτα του Γιανγκτσέ, του Δέλτα του Περλ και της Σαντόνγκ, μαζί με τα δίκτυα του Τόκιο της Ιαπωνίας και της Νέας Υόρκης – Νιου Τζέρσεϊ των Ηνωμένων Πολιτειών κατατάσσονται στην ομάδα των δικτύων λιμένων παγκόσμιου κύρους. Χάρη στην υψηλή λειτουργική τους αποτελεσματικότητα, τις προηγμένες υποδομές και τις εξαιρετικές δυνατότητες των ολοκληρωμένων υπηρεσιών τους, τα δίκτυα λιμένων της Κίνας αποτελούν μια κοινότητα που διασυνδέεται με το παγκόσμια σύστημα λιμένων και διαθέτει ενισχυμένη διεθνή ανταγωνιστικότητα.

Όσον αφορά την κλίμακα παραγωγής, τα κινεζικά δίκτυα λιμένων διαδραματίζουν ηγετικό ρόλο σε διεθνές επίπεδο, γεγονός που οφείλεται τόσο στα ποσοτικά πλεονεκτήματα των ολοκληρωμένων πόρων τους όσο και στα αυξημένα οφέλη που προσφέρει η συνεργατική τους ανάπτυξη.

Η έκθεση δείχνει ότι τα περιφερειακά δίκτυα στο Δέλτα του Γιανγκτσέ και το Δέλτα του Περλ χαίρουν ισχυρής στήριξης από την ενδοχώρα και εκμεταλλεύονται την τεράστια εγχώρια αγορά της και την οικονομική της ανάπτυξη.

Τα δίκτυα λιμένων του κεντρικού και νότιου Δέλτα του Γιανγκτσέ, του Δέλτα του Περλ και της Σαντόνγκ διαθέτουν υψηλό επίπεδο υποδομών και εξαιρετικές αποδόσεις στη λειτουργία των προβλητών τους.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης του Ερευνητικού Ινστιτούτου Δεικτών Διεθνών Λιμένων και Ναυτιλίας του Ερευνητικού Κέντρου Δεικτών Σίνχουα, Λι Τσονγκτσουέν, η ενοποιημένη και συντονισμένη διαχείριση των δικτύων λιμένων και ο σαφής καταμερισμός εργασίας και συνεργασίας μεταξύ τους θα αποτελέσει το κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξή τους. Στο μέλλον, η ολιστική και συνεργατική δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος υπηρεσιών θα αποτελέσει το βασικό χαρακτηριστικό των προηγμένων δικτύων λιμένων παγκοσμίως.

Μαζί με την έκθεση δημοσιεύτηκαν επίσης και τα στοιχεία του δείκτη θαλάσσιου εμπορίου της Συμφωνίας Περιφερειακής Συνολικής Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης για το 2023, σύμφωνα με τα οποία οι εξαγωγές αγαθών της Κίνας αντιπροσώπευαν το 14,2% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών, με τη χώρα να παραμένει η μεγαλύτερη εμπορική δύναμη αγαθών για επτά συναπτά έτη. Επιπλέον, το ένα τρίτο της αύξησης του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου προήλθε από την Κίνα, με την τελευταία να εξακολουθεί να αποτελεί παράγοντα σταθερότητας του παγκόσμιου εμπορίου.

Από το 2010 η μεταποιητική βιομηχανία της Κίνας παραμένει βάσει μεγέθους στην κορυφή του κόσμου για δεκατέσσερα συναπτά έτη, βρισκόμενη στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης των εισαγωγών και εξαγωγών καθώς και των λιμενικών μεταφορών. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών της Κίνας, το πρώτο εξάμηνο του 2024, τα λιμάνια της χώρας μετέφεραν συνολικά 8,56 δισ. τόνους φορτίου (αύξηση 4,6%). Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφτασε τα 160 εκατ. TEU, σημειώνοντας αύξηση 8,5%. Ταυτόχρονα με την ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών, συνεχίστηκε επίσης και η κατασκευή λιμένων.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Κίνα κατασκεύασε επτά νέους αυτοματοποιημένους τερματικούς σταθμούς με τη χώρα να βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά τον αριθμό των ολοκληρωμένων ή τον υπό κατασκευή σταθμών αυτού του είδους. Οι τακτικές γραμμές μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων συνδέουν πάνω από εκατό χώρες και περιοχές, με την Κίνα να είναι πρώτη στην παγκόσμια θαλάσσια συνδεσιμότητα.