Skip to main content

Γιατί η ΕΕ χάνει τη μάχη με την Κίνα στην ηλεκτροκίνηση

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων δυσκολεύονται πολύ να συναγωνιστούν τους Κινέζους που κατασκευάζουν φθηνά ηλεκτροκίνητα οχήματα, γεγονός που ασκεί τεράστια πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου

Το «τείχος» έπεσε για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία: Η Volkswagen-η μεγαλύτερη βιομηχανία του κλάδου, σχεδιάζει να κλείσει κάπου10 εργοστάσιά της στη Γερμανία. Για πρώτη φορά από την ίδρυσή της, πριν 87 χρόνια.

Περίπου 120.000 άνθρωποι εργάζονται για τη VW AG στη Γερμανία και ένα τέτοιο κλείσιμο εργοστασίων  θα προκαλούσε σοβαρό πλήγμα στην κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς, ένα χρόνο πριν από τις ομοσπονδιακές εκλογές και με την ακροδεξιά «Εναλλακτική για τη Γερμανία» (AfD) σε άνοδο.

H Volkswagen φαίνεται μάλιστα να είναι μόνο η αρχή. Η Continental σκοπεύει να πουλήσει ολόκληρο το τμήμα αυτοκινήτων της.

Ο προμηθευτής  ανταλλακτικών αυτοκινήτων  ZF Friedrichshafen συζητά να απολύσει έως και 14.000 υπαλλήλους. Η Fischer, μια άλλη εταιρεία του κλάδου, πούλησε την επιχείρηση ανταλλακτικών αυτοκινήτων σε ένα hedge fund. Και τα άσχημα νέα για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και τους προμηθευτές της, συνεχίζονται.

Η κύρια οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης βιώνει ταραχώδεις περιόδους. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ανάγκασε το Βερολίνο να μειώσει την ενεργειακή του εξάρτηση από τη Μόσχα, αλλά με πολύ υψηλό τίμημα.

Τα προβλήματα είναι πολλά και διαφορετικά: Υψηλό κόστος ενέργειας και του προσωπικού, ενώ την ίδια ώρα μειώνονται οι πωλήσεις, ιδίως των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο Όμιλος Volkswagen μπορεί να πραγματοποίησε κέρδη σχεδόν 23 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023, αλλά το παρελθόν είναι ένα πράγμα, ενώ το μέλλον είναι πολύ πιο σημαντικό. Και είναι εξαιρετικά ανασφαλές. Η VW έχει βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – αλλά αυτά δεν πωλούνται όπως είχε προγραμματιστεί.

«Η κατάσταση είναι κρίσιμη»: Τα σχέδια της VW για λουκέτα στη Γερμανία και το σήμα κινδύνου για όλη την Ευρώπη

Βυθίζονται οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων

Ιδίως στην πιο σημαντική αγορά του κόσμου – την Κίνα– οι πωλήσεις ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, βυθίζονται. Το πρόβλημα που γίνεται όμως όλο και μεγαλύτερο για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι η Κίνα.

Ο Ολιβερ Μπλούμε, εκτελεστικός διευθυντής της VW, συνδέει το συζητούμενο κλείσιμο των εργοστασίων  με την αύξηση της ανταγωνιστικότητας στη Γηραιά Ήπειρο. «Νέοι αντίπαλοι εισέρχονται στην Ευρώπη και η Γερμανία, ως επιχειρηματική τοποθεσία, χάνει θέσεις σε σχέση με την ανταγωνιστικότητα», τονίζει.

Μέχρι τώρα, η VW και οι άλλες εταιρείες κέρδιζαν πολλά χρήματα στην Κίνα και την Απω Ανατολή, με τα οποία μπορούσαν να συντηρήσουν τα σχετικά ακριβά εργοστάσια στη Γερμανία. Τώρα όμως αυτή η εποχή φτάνει στο τέλος της. Οι πωλήσεις των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων στην Κίνα, δεν μειώνονται απλά, αλλά περιορίζονται δραστικά.

«Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μένει όλο και περισσότερο πίσω στην Κίνα. Οι Κινέζοι έχουν αυξήσει σημαντικά το μερίδιο αγοράς τους στη χώρα τους, κατασκευάζοντας εντελώς νέα οχήματα με νέες τεχνολογίες», γράφει η οικονομική εφημερίδα Wirtschafts Woche. «Με άλλα λόγια: οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αναπτύσσονται πολύ αργά και διαθέτουν ξεπερασμένα αυτοκίνητα και τεχνολογία στην αγορά της Κίνας. Δεν μπορούν να συμβαδίσουν όταν πρόκειται για λογισμικό και ψηφιοποίηση», σημειώνει η γερμανική εφημερίδα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Continetal, Νικολάι Σέτζερ, «ουδείς Γερμανός κατασκευαστής γνωρίζει σήμερα πόσα αυτοκίνητα θα παράγει τους επόμενους δύο, τρεις, τέσσερις, πέντε μήνες, επειδή η ζήτηση δεν είναι ξεκάθαρη».

Η ΕΕ χάνει τη μάχη

Η  άνοδος των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχουν πλήξει σκληρά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο. Άλλοι τιτάνες του κλάδου, όπως η Renault και η Stellantis, αναγκάζονται  επίσης να τροποποιήσουν τα σχέδιά τους.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων δυσκολεύονται πολύ να συναγωνιστούν τους Κινέζους που κατασκευάζουν φθηνά ηλεκτροκίνητα οχήματα, γεγονός που ασκεί τεράστια πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου.

Όπως λέει ο Χάραλντ Μεντρίκσε, αναλυτής της Citigroup, «ζούμε σε έναν γεωπολιτικά δύσκολο κόσμο και η Ευρώπη δεν έχει κερδίσει αυτή τη μάχη». Οι συνέπειες είναι υψηλές στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και τα προβλήματά της δεν περιορίζονται αποκλειστικά στο γερμανικό έδαφος. Η Stellantis – μητρική εταιρεία της Citroën και της Fiat- ανακοίνωσε τον Ιούνιο τα σχέδιά της να κλείσει τα εργοστάσια στο Λούτον και στο Ελσμερ Πορτ, που βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω της απροσδόκητης μείωσης στη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα. Η εταιρεία προειδοποίησε ότι εάν η βρετανική κυβέρνηση δεν εφαρμόσει κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα κλείσει τις εγκαταστάσεις της και στις δύο πόλεις.

Από την πλευρά της, η Renault σταμάτησε την παραγωγή στο εργοστάσιο Φλάν- σιρ- Σέιν τον Μάρτιο, μετά από 72 χρόνια δραστηριότητας. Συμπτωματικά ή όχι, η αλήθεια είναι ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Renault μειώθηκαν κατά 17% το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Αν και η γαλλική εταιρεία σημείωσε αποτελέσματα ρεκόρ το πρώτο εξάμηνο του 2024 , η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων δείχνει πολύ καλά την περίπλοκη στιγμή που βιώνει ο κλάδος στην Ευρώπη.