Skip to main content

Γιατί ο πληθωρισμός απληστίας δεν αυξάνει τελικά τα εταιρικά κέρδη

REUTERS/Lindsay DeDario/File Photo

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δευτέρου τριμήνου χιλιάδων επιχειρήσεων τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, τα εταιρικά κέρδη συνεχίζουν να αυξάνονται, αλλά όχι με την ίδια δυναμική.

Οι μετοχές της αλυσίδας Starbucks αυξήθηκαν κατά 25% στις 13 Αυγούστου. Ένα τεράστιο άλμα για την εταιρεία.  Ο λόγος: Ο Μπράιαν Νίκολ, πρώην επικεφαλής της αμερικανικής αλυσίδας γρήγορου φαγητού Chipotle Mexican Grill, πρόκειται να αναλάβει την ηγεσία της  Starbacks.

Ο Μπράιαν Νίκολ κατάφερε στα εξήμισι χρόνια της παρουσίας του στην Chipotle Mexican Grill να υπερδεκαπλασιάσει την αξία της μετοχής της εταιρείας, καταγράφοντας ένα απίστευτο ρεκόρ.

Η Chipotle πάει καλύτερα από τα Starbucks γιατί εστιάζει σε μια καλή σχέση τιμής-απόδοσης. Οι πελάτες παίρνουν από την εταιρεία κάτι που δεν μπορούν να βρουν εύκολα αλλού στην ίδια τιμή. Αυτό κάνει επίσης τους μετόχους της Chipotle πλήρεις και ικανοποιημένους.

Και τώρα, οι  επενδυτές προφανώς προσβλέπουν ότι είναι ευκαιρία να αλλάξουν προς το καλύτερο τα πράγματα για την Starbucks και από την πλευρά των καταναλωτών.

«Τα Starbucks θέλουν να είναι στην πρώτη θέση και με υψηλές τιμές στα προϊόντα τους, αλλά οι καταναλωτές που πλήττονται από τον πληθωρισμό και την ακρίβεια, αναζητούν φθηνότερες εναλλακτικές σε κάθε γωνιά. Αυτή η αρχή είναι επίσης τόσο παλιά όσο και η οικονομία της αγοράς», λένε παράγοντες της αγοράς. Και προσθέτουν: «Ο τρόπος είναι τόσο απλός όσο  και ο ίδιος ο καπιταλισμός. Πρέπει να προσφερθεί στους καταναλωτές κάτι που θέλουν, σε τιμή που τους φαίνεται δίκαιη. Γιατί πολλές φορές, η απληστία των εταιρειών για υπερκέρδη, οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα».

Αλλάζει η οικονομική κατάσταση

Η οικονομική κατάσταση  των καταναλωτών έχει αλλάξει  άλλωστε σημαντικά. Μετά την πανδημία, πολλοί καταναλωτές βρέθηκαν με πολλά χρήματα στη διάθεσή τους και δεν δίσταζαν να ξοδεύουν περισσότερα. Ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες και εστιατόρια το εκμεταλλεύτηκαν και αύξησαν τις τιμές τους. Τώρα όμως οι αποταμιεύσεις εξαντλούνται και ο κλάδος της εστίασης και του τουρισμού αρχίζει να αντιμετωπίζει  προβλήματα. Εάν οι τιμές παραμείνουν υψηλές θα τρομάζουν τους πελάτες, που εξάντλησαν τα αποθέματά τους και αναζητούν ξανά παζάρια.

Έτσι, οι κινεζικές εταιρείες φθηνής λιανικής πώλησης στο Διαδίκτυο  Temu και Shein ανθούν, σε αντίθεση με αντίστοιχες δυτικές εταιρείες με υψηλότερες τιμές, που αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Τα εταιρικά κέρδη

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δευτέρου τριμήνου χιλιάδων επιχειρήσεων τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, τα εταιρικά κέρδη συνεχίζουν να αυξάνονται, αλλά όχι με την ίδια δυναμική.

Οι αναλυτές διατηρούν μάλιστα περισσότερο την εμπιστοσύνη που έδειξαν στην αμερικανική αγορά τους πρώτους μήνες του έτους και εκτιμούν αύξηση των κερδών ανά μετοχή (EPS) σχεδόν 11% στον S&P 500 σε σύγκριση με το 2023. Στην Ευρώπη, ωστόσο, η αναμενόμενη αύξηση στα EPS του Stoxx 600 είναι 1,8%, σε σύγκριση με το 3% που προέβλεπαν οι επενδυτές λίγους μήνες πριν και έως 7% στις αρχές του έτους. «Πάνω από το 75% των εταιρειών στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη έχουν ήδη δημοσιεύσει αποτελέσματα δεύτερου τριμήνου, που έδειξαν αύξηση πωλήσεων 5% στις ΗΠΑ, σε σύγκριση με 2% στην Ευρώπη, και αύξηση EPS 9% στις ΗΠΑ σε σύγκριση με μόνο 1% στην Ευρώπη», λέει η Κιάρα Ρόμπα, επικεφαλής οικονομολόγος στην Generali Investments.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Βολφ φον Ρότμπεργκ, αναλυτής μετοχών στη Safra Sarasin Sustainable AM, αναφέρει ότι το 77% των αμερικανικών εταιρειών έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες κερδών πριν από την περίοδο αυτή. «Το ποσοστό αυτό όχι μόνο υπερβαίνει τον μέσο όρο της πενταετίας του 76%, αλλά σηματοδοτεί και το υψηλότερο ποσοστό υπέρβασης κερδών από το τέταρτο τρίμηνο του 2021», υπογραμμίζει ο ειδικός.

Οι αναλυτές αναφέρουν πάντως ότι από το τρίτο τρίμηνο του 2024 έως το τρίτο τρίμηνο του 2025, η ετήσια ανάπτυξη των EPS θα αντιστραφεί και θα φτάσει κατά μέσο όρο 12,8% για την Ευρώπη, αν και οι κίνδυνοι φαίνονται μεγαλύτεροι από ό,τι στις ΗΠΑ.