Skip to main content

Σταθερή ανάπτυξη για την κινεζική θαλάσσια οικονομία

Φωτογραφία του Σι Γουέι
Υδατοκαλλιέργεια κατά μήκος της ακτής της πόλης Σονγκτσουάνγκ στην περιοχή Γκανιού της πόλης Λιανγιουνγκάνγκ, στην επαρχία Τζιανγκσού της Ανατολικής Κίνας

Η Κίνα θα συνεχίσει να βασίζει την ανάπτυξή της στη θάλασσα

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα το Υπουργείο Φυσικών Πόρων της Κίνας, το πρώτο εξάμηνο του 2024, η συμβολή της γαλάζιας οικονομίας στο ΑΕΠ της χώρας έφτασε τα 4,9 τρισ. γιουάν, σημειώνοντας αύξηση 5,6% σε ετήσια βάση.

Οι εγγυήσεις που προσφέρουν οι θαλάσσιοι πόροι ενισχύονται, οι αναδυόμενες βιομηχανίες συνεχώς αναπτύσσονται και τα σενάρια θαλάσσιων ψηφιακών εφαρμογών εμπλουτίζονται, εδραιώνοντας περαιτέρω τη θετική πορεία του θαλάσσιου εξωτερικού εμπορίου καθώς και την ταχεία και σταθερή ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας.

Το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι θαλάσσιες περιοχές της χώρας που εγκρίθηκαν για διάφορες χρήσεις αυξήθηκαν κατά 16,9% σε ετήσια βάση, ενώ οι επενδύσεις σε διάφορα θαλάσσια έργα ξεπέρασαν τα 500 δισ. γιουάν. Η υπεράκτια παραγωγή αργού πετρελαίου, φυσικού αερίου και αιολικής ενέργειας αυξήθηκε κατά 5,6%, 10,5%, και 26,4% αντίστοιχα. Επιπλέον, η θαλάσσια υδατοκαλλιέργεια συνεχώς αναπτύσσεται με την παραγωγή να παρουσιάζει ετήσια αύξηση άνω του 5%.

Πίσω από τη δυναμική ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας βρίσκεται η από κοινού ανάπτυξη των παραδοσιακών και αναδυόμενων βιομηχανιών. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι τρεις κύριοι δείκτες της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ήτοι οι ολοκληρωμένες παραγγελίες, οι παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων και οι υπό επεξεργασία παραγγελίες αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 24%, 31% και 23%, αντίστοιχα, το μερίδιο διεθνούς αγοράς των τριών κύριων δεικτών ναυπηγικής διατήρησε ηγετική θέση, και ο μετασχηματισμός και η αναβάθμιση των παραδοσιακών βιομηχανιών προχωρούν σταθερά.

Ταυτόχρονα, νέες βιομηχανίες συνεχίζουν να αναπτύσσονται. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι τρεις κύριοι δείκτες της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ήτοι οι ολοκληρωμένες παραγγελίες, οι παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων και οι υπό επεξεργασία παραγγελίες αυξήθηκαν πάνω από 24%, 31% και 23%, αντίστοιχα, με τον ναυπηγικό κλάδο να διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο της διεθνούς αγοράς και την ηγετική του θέση, και τον μετασχηματισμό και την αναβάθμιση των παραδοσιακών βιομηχανιών να εξελίσσονται σταθερά.

Ταυτόχρονα όμως αναπτύσσονται και νέες βιομηχανίες. Την ίδιο περίοδο, εμφανής ήταν η σημαντική ανάκαμψη του τομέα κατασκευής υπεράκτιου εξοπλισμού, καθώς ο αριθμός των  ξένων και εγχώριων παραγγελιών αυξήθηκε κατά 205,0% και 11,6% αντίστοιχα. Μεταξύ αυτών, ορισμένες εξαιρετικά μεγάλες παραγγελίες του δευτέρου τριμήνου ανέτρεψαν τις υφεσιακές τάσεις στη συγκεκριμένη αγορά. Επιπλέον πολλές είναι οι νέες ανακαλύψεις της ναυτικής μηχανολογίας για την εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου, την παραγωγή καθαρής ενέργειας και τη θαλάσσια αλιεία.

Χάρη στην έλευση ορισμένων θετικών συγκυριών όπως την ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης και τη συνεχή πολιτική πρόοδο για το εξωτερικό εμπόριο, το θαλάσσιο εμπόριο παρουσίασε ισχυρή ανθεκτικότητα με τον συνολικό όγκο των εισαγωγών και εξαγωγών του πρώτου εξαμήνου να αυξάνεται κατά 2,1% και να ξεπερνά κατά 1,4 ποσοστιαίες μονάδες τις επιδόσεις του πρώτου τριμήνου. Επηρεασμένη από την παγκόσμια τάση της αντικατάστασης πλοίων ή της μετατροπής πλοίων με στόχο τις χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, η εξαγωγική αξία των πλοίων αυξήθηκε κατά 91,1% σε ετήσια βάση. Οι εξαγωγές ανεμογεννητριών και ανταλλακτικών συνέχισαν την ανοδική τους τάση, με την αξία τους να αυξάνεται κατά 32,3% σε σύγκριση με το 2023.

Η Κίνα θα συνεχίσει να βασίζει την ανάπτυξή της στη θάλασσα. Όπως δήλωσε αρμόδιος υπάλληλος του Υπουργείου Φυσικών Πόρων, πρέπει πρώτα να σταθεροποιηθούν περαιτέρω τα θεμέλια της ανάκαμψης της θαλάσσιας οικονομίας. Στο μέλλον, κρίνεται απαραίτητη η ανάπτυξη μιας νέας και ποιοτικής παραγωγής, ο συντονισμός του μετασχηματισμού και της αναβάθμισης των παραδοσιακών και η ανάπτυξη των αναδυόμενων βιομηχανιών, η δημιουργία ενός μελλοντικού βιομηχανικού σχεδιασμού, και τελικά η ανάπτυξη μιας θαλάσσιας οικονομίας υψηλής ποιότητας.