Μπορεί να υπάρξει σοκολάτα χωρίς… σοκολάτα; Ίσως να ακούγεται περίπου ως ιεροσυλία για τους λάτρεις του είδους, αλλά ήδη υπάρχει και αναπτύσσεται ταχύτατα. Η τάση δεν είναι νέα. Η παρασκευή σοκολατοειδών και γλυκισμάτων με εναλλακτικές πρώτες ύλες από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παγκοσμίως έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό, μαζί με την εκτίναξη των τιμών του κακάο.
Πλέον, όμως, βρίσκει γενικευμένη εφαρμογή με τους κολοσσούς του κλάδου να στρέφονται μαζικά σε υποκατάστατα του βουτύρου του κακάο. Η τιμή του βουτύρου κακάο είναι πια κοντά στα 28.000 δολάρια ο τόνος και, όπως επισημαίνει το Bloomberg, έχει «ισοφαρίσει» την τιμή ενός οικονομικού αυτοκινήτου σεντάν.
Οι εναλλακτικές λύσεις είναι περίπου 40% φθηνότερες, όπως λέει ο Άαρον Μπέτνερ, πρόεδρος του τμήματος λύσεων τροφίμων στην Bunge Global, γεγονός που εξηγεί και τη στροφή στα υποκατάστατα.
«Η σοκολάτα είναι πολύ συχνά μια παρορμητική αγορά», δηλώνει από την πλευρά του ο Νάιαλ Σαντς, πρόεδρος εμπορικής ανάπτυξης και καινοτομίας στην εταιρεία εναλλακτικών προϊόντων AAK και προσθέτει: «Είναι προς το συμφέρον όλων στη βιομηχανία να μην επιτρέψουμε στη σοκολάτα να γίνει είδος πολυτελείας υψηλής τιμής». Για να μη συμβεί αυτό και για να μη χάσουν τζίρους, οι σοκολατοποιίες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο εναλλακτικές πρώτες ύλες.
Αύξηση πωλήσεων
Το τμήμα σοκολάτας και λιπαρών ειδών ζαχαροπλαστικής της AAK -η μονάδα που παράγει συστατικά σχεδιασμένα να συμπληρώνουν ή να αντικαθιστούν πλήρως το βούτυρο κακάο- είδε τους όγκους των πωλήσεών του να αυξάνονται κατά 14% το τελευταίο τρίμηνο.
Η εταιρεία εμπορίας αγροτικών ειδών Bunge επίσης εισήγαγε πέρσι δύο νέες παραλλαγές βουτύρου κακάο – μία ισοδύναμη με βάση το βούτυρο καριτέ και άλλη μία που παραπέμπει στην υφή και τη γεύση της μαύρης σοκολάτας κατά 61%. Και οι δύο κυκλοφόρησαν στις αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, αλλά ενδέχεται τελικά να κυκλοφορήσουν παγκοσμίως, σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις της εταιρείας.
Η Blommer Chocolate του Σικάγο τον περασμένο μήνα λάνσαρε μια νέα σειρά προϊόντων ισοδύναμων βουτύρου κακάο που υποστηρίζει ότι προσφέρουν «μια υπέροχη γευστική εμπειρία σαν σοκολάτα». Χρησιμοποιεί ηλιέλαιο και φοινικέλαιο, τα οποία μπορούν να μειώσουν κατά 20% ή και περισσότερο την τιμή λιανικής, όπως δήλωσε η Τζένα Ντεράμερ, υπεύθυνη έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας.