Η επιτυχημένη πορεία των ιδιωτικών ετικετών στα γερμανικά σούπερ μάρκετ συνεχίζεται και, απ’ ότι όλα δείχνουν, θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια: «Πολλοί νεότεροι καταναλωτές δεν διακρίνουν πλέον μεταξύ ιδιωτικής και επώνυμης ετικέτας και αγοράζουν ό,τι τους ταιριάζει, έχει καλή γεύση και τους αρέσει» λέει ο ειδικός σε καταναλωτικά ζητήματα Ρόμπερτ Κέκσκες.
Οι πληθωριστικές εξάρσεις των τελευταίων ετών άλλαξαν τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Μεταξύ 2020 και 2023 τα τρόφιμα ακρίβυναν πάνω από 30%. Παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα ο πληθωρισμός μειώνεται σταδιακά και το καταναλωτικό κλίμα βελτιώνεται αργά, αλλά σταθερά, οι καταναλωτές εξακολουθούν να παρακολουθούν στενά τις τιμές, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στις εκπτώσεις. Παράλληλα δείχνουν ολοένα και συχνότερα προτίμηση στις ιδιωτικές ετικέτες, αφήνοντας στο ράφι τις επώνυμες.
Γιατί όμως οι ιδιωτικές ετικέτες είναι τόσο δημοφιλείς; Πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανικού Εμπορίου (IFH) δείχνει ότι οι ιδιωτικές ετικέτες έχουν λογικές τιμές και καλή ποιότητα. Η πλειονότητα των καταναλωτών σε ποσοστό 74% θεωρεί ότι οι ιδιωτικές ετικέτες είναι εξίσου καλές με τις επώνυμες, με ένα 72% να δηλώνει ότι οι ιδιωτικές ετικέτες έχουν καλύτερη σχέση τιμής και απόδοσης.
Οι ιδιωτικές ετικέτες δίνουν συχνά την αίσθηση του ιδιαίτερου
Στοιχεία του Consumer Panel της Εταιρείας Καταναλωτικών Ερευνών GfK που ανήκει στη Yougov δείχνουν ότι οι επώνυμες ετικέτες κατέγραψαν τα τελευταία χρόνια αυξήσεις τζίρου μόλις 4%, με ταυτόχρονο περιορισμό του όγκου πωλήσεων κατά 5%. Σε αντίθεση, ο τζίρος από τις πωλήσεις ιδιωτικών ετικετών αυξήθηκε κατά 14%, με σχετικά μικρή αύξηση του όγκου πωλήσεων.
Θα καταστούν περιττές στο μέλλον οι επώνυμες ετικέτες; Ο ειδικός του Ινστιτούτου Εμπορικών Ερευνών (IFH) Μπόρις Χέντε δεν θεωρεί ότι η εποχή των επώνυμων ετικετών έχει περάσει και πως έχουν πάψει να είναι ελκυστικές: «Για τους καταναλωτές η ποικιλία προϊόντων στο ράφι εξακολουθεί να είναι καθοριστική». Ο επικεφαλής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Λιονέλ Σουκ εξηγεί: «Οι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν διπλάσια τιμή μόνο και μόνο για μια μάρκα. Αναμένουν από ένα επώνυμο προϊόν να έχει καλύτερη γεύση, να είναι πιο υγιεινό ή να προσφέρει κάτι καινούργιο».
Τα τελευταία χρόνια σούπερ μάρκετ και εκπτωτικά έχουν επεκτείνει σημαντικά τη γκάμα των ιδιωτικών ετικετών. Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε προϊόντα στάνταρ και υψηλότερης ποιότητας. Στην αποκαλούμενη premium κατηγορία η ζήτηση έχει αυξηθεί σημαντικά, επειδή όπως εξηγεί ο ειδικός Μπόρις Χέντε πολλοί καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει ότι ακόμα και ιδιωτικές ετικέτες μπορούν να τους δώσουν την αίσθηση πως πρόκειται για κάτι ιδιαίτερο.
Τα discounter κέρδισαν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς
Οι αλυσίδες Rewe και Edeka προσφέρουν πλέον πολύ περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από ό,τι τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ. Παράλληλα όμως τα συμβατικά σούπερ μάρκετ επιδιώκουν να έχουν στα ράφια τους πολλά επώνυμα προϊόντα «για να ξεχωρίζουν από τις εκπτωτικές αλυσίδες»”, δήλωσε πρόσφατα ο επικεφαλής του κολοσσού Rewe.
Η μάχη μεταξύ των σούπερ μάρκετ για πελάτες εντείνεται τα τελευταία χρόνια και λόγω της εκτόξευσης των τιμών στα τρόφιμα. Τα discounter επωφελήθηκαν από την κρίση των τελευταίων ετών και την αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς, κερδίζοντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Για τον λόγο αυτόν ο όμιλος Rewe Group επένδυσε το 2022 και το 2023 περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να διατηρήσει στα ίδια επίπεδα τις τιμές, έτσι ώστε να μην χάσει πελάτες.
Είναι όμως φθηνότερες οι ιδιωτικές ετικέτες στα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ; Όχι, λέει ο Σβεν Ρόιτερ, διευθύνων σύμβουλος της διαδικτυακής πύλης σύγκρισης τιμών Smhaggle. Οι ιδιωτικές ετικέτες κοστίζουν «περίπου το ίδιο παντού» είτε ο καταναλωτής τις αναζητήσει σε αλυσίδες όπως Edeka και Rewe είτε σε εκπτωτικά καταστήματα όπως Aldi και Lidl.