Skip to main content

Boeing: «Θα πέσει στα μαλακά» για τις δύο αεροπορικές τραγωδίες με τους 346 νεκρούς, λέει ο δικηγόρος των θυμάτων

Ο δικηγόρος που εκπροσωπεί τις οικογένειες των θυμάτων καταγγέλλει ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζει να προσφέρει έναν άκρως ευνοϊκό διακανονισμό στην εταιρεία

Δικηγόρος που εκπροσωπεί τα θύματα δύο πολύνεκρων αεροπορικών δυστυχημάτων με Boeing 737 Max υποστηρίζει ότι η αμερικανική κυβέρνηση ετοιμάζεται να προσφέρει στον αεροναυπηγικό κολοσσό, που βιώνει μία παρατεταμένη και οξύτατη κρίση εμπιστοσύνης και ασφαλείας, αυτό που οι Αμερικανοί ονομάζουν «sweetheart plea deal», δηλαδή έναν άκρως ευνοϊκό διακανονισμό, με βάση τον οποίο η αγαπημένη στις αρχές εταιρεία θα ομολογεί ενοχή, αλλά ως προς την τιμωρία θα πέφτει στα μαλακά.

Ο Πολ Κάσελ, ο οποίος λέει ότι έλαβε την πληροφορία «απευθείας από το υπουργείο Δικαιοσύνης» είπε στο BBC ότι η συμφωνία περιλαμβάνει ένα μικρό πρόστιμο, τρία χρόνια επιτήρησης και ανεξάρτητους ελέγχους ασφαλείας. Η Boeing δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη σε αίτημα του BBC για ένα σχόλιο, ενώ το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ αρνήθηκε να κάνει την όποια δήλωση.

Τον περασμένο μήνα οι Αμερικανικές εισαγγελικές αρχές εισηγήθηκαν στο υπουργείο Δικαιοσύνης να ασκήσει ποινική δίωξη στην Boeing,  οποία σύμφωνα με το ίδιο το υπουργείο είχε παραβιάσει τον διακανονισμό του 2021 για τις δύο αεροπορικές τραγωδίες, που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους. «Η μνήμη 346 αθώων ανθρώπων που σκοτώθηκαν απαιτεί περισσότερη δικαιοσύνη», σχολίασε ο Κάσελ, προσθέτοντας ότι «οι οικογένειες αντιτίθενται σθεναρά στον προωθούμενο διακανονισμό».

Η τιμωρία που ζητούν οι οικογένειες των θυμάτων

Οι δύο συντριβές των Boeing 737 Max συνέβησαν σε διάστημα έξι μηνών. Πρώτα κατέπεσε αεροσκάφος της ινδονησιακής Lion Air τον Οκτώβριο του 2018 και στη συνέχεια αεροσκάφος της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο 2019. Και τα δύο έκαναν ξαφνική βουτιά με τη “μύτη”, χωρίς οι πιλότοι να μπορούν να ελέγξουν το σύστημα πλοήγησης. Οι έρευνες έδειξαν ότι και στις δύο περιπτώσεις δεν υπήρχε ανθρώπινο λάθος, αλλά ευθύνονταν  τα ελαττωματικά συστήματα ελέγχου πτήσης, δηλαδή η εταιρεία.

Μια επιστολή που εστάλη τον περασμένο μήνα από τον Κάσελ στο Υπουργείο Δικαιοσύνης αποκάλυψε ότι οι οικογένειες ζητούσαν την ποινική δίωξη στελεχών της Boeing που ήταν σε θέσεις ευθύνης την εποχή της συντριβής και πρόστιμο 24,8 δισ. δολαρίων για «το πιο θανατηφόρο εταιρικό έγκλημα στην ιστορία των ΗΠΑ». Το υπουργείο Δικαιοσύνης έχει προθεσμία έως τις 7 Ιουλίου για να αποφασίσει εάν θα αναβιώσει μια ποινική κατηγορία για απάτη που ασκήθηκε κατά της Boeing το 2021.

 Ο διακανονισμός του 2021 που δεν τηρήθηκε

Αυτή έχει παραμείνει αδρανής από τότε που η εταιρεία αναγνώρισε σε έναν διακανονισμό ότι είχε παραπλανήσει τους ρυθμιστές ασφάλειας σχετικά με πτυχές του 737 Max και υποσχέθηκε να δημιουργήσει ένα νέο σύστημα συμμόρφωσης για τον εντοπισμό και την πρόληψη περαιτέρω απάτης. Με βάση τον διακανονισμό του 2021, η Boeing είπε ότι θα καταβάλλει 2,5 δισ. δολάρια και οι εισαγγελείς συμφώνησαν να ζητήσουν από το δικαστήριο να αποσύρει την ποινική δίωξη μετά από τρία χρόνια, εάν η εταιρεία συμμορφωθεί με ορισμένες προϋποθέσεις.

Ωστόσο, τον Μάιο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης είπε ότι η Boeing παραβίασε τη συμφωνία, δηλώνοντας ότι απέτυχε «να σχεδιάσει, να εφαρμόσει και να επιβάλει ένα πρόγραμμα συμμόρφωσης και δεοντολογίας για την πρόληψη και τον εντοπισμό παραβιάσεων των νόμων περί απάτης των ΗΠΑ σε όλες τις δραστηριότητές της».

Νωρίτερα φέτος, η Boeing βρέθηκε ξανά στο προσκήνιο όταν ένα πάνελ πόρτας έπεσε από ένα νέο αεροπλάνο 737 Max κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines. Ακολούθησαν σειρά ακόμη ατυχημάτων και απροόπτων, που ευτυχώς δεν αποδείχθηκαν σοβαρά.

NTSB/Handout via REUTERS